vaxa nylackad?

AxlRose

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2004
Hoj
Har sålt zephyren...
sorry grabbar, vet att detta har diskuterats tidigare, men jag kan inte hitta det nånstans!!!!!!
Skall man vaxa en nylackad hoj?
tycker jag läste nånstans att man inte skulle det, men jag vill vara säker innan jag förstör den. Har just fått hem den igen :lol

Jag är inte säker men tycker att wax inte låter helt fel då det är till för att skydda lacken.

Du ska aldrig vaxa en nylackad hoj/bil för lacken har inte härdat ordentligt...

Jag vart upplyst av min fars kompis som är billackare och har varit det i 40års tid att man ska inte vaxa nylackade saker,det ska gå åtminstone 6månader innan man gör det *den släpper ifrån sig ångor*.....

AxlRose skrev:
sorry grabbar, vet att detta har diskuterats tidigare, men jag kan inte hitta det nånstans!!!!!!
Skall man vaxa en nylackad hoj?
tycker jag läste nånstans att man inte skulle det, men jag vill vara säker innan jag förstör den. Har just fått hem den igen :lol

Crille skrev:

Jag vart upplyst av min fars kompis som är billackare och har varit det i 40års tid att man ska inte vaxa nylackade saker,det ska gå åtminstone 6månader innan man gör det *den släpper ifrån sig ångor*.....

Låter ganska rimligt....Så det är väll bara hålla sig i 6mån då! :tummenupp

Crille skrev:

Jag vart upplyst av min fars kompis som är billackare och har varit det i 40års tid att man ska inte vaxa nylackade saker,det ska gå åtminstone 6månader innan man gör det *den släpper ifrån sig ångor*.....[/QUOTE

Det påståendet kanske stämde för några år sedan att man inte ska vaxa nåt som är nylackat för att lacken lever. Jag jobbar med detta varje dag och visst ska man vaxa en nylackad yta som torkat i ugn. Är det kalltork så ska man vänta i nån månad. Tänk på det att det inte får förekomma polermedel i vaxet du använder utan att det bara är vax och inget annat. Lycka till

Det kan jag hålla med om att en ungslack kan man vaxa men det framgick inte hur lacken hade torkat i detta fall......

Brukar ni kasta in kåpor m.m i lackboxen med hög värme????

tasevski skrev:
Crille skrev:

Jag vart upplyst av min fars kompis som är billackare och har varit det i 40års tid att man ska inte vaxa nylackade saker,det ska gå åtminstone 6månader innan man gör det *den släpper ifrån sig ångor*.....[/QUOTE

Det påståendet kanske stämde för några år sedan att man inte ska vaxa nåt som är nylackat för att lacken lever. Jag jobbar med detta varje dag och visst ska man vaxa en nylackad yta som torkat i ugn. Är det kalltork så ska man vänta i nån månad. Tänk på det att det inte får förekomma polermedel i vaxet du använder utan att det bara är vax och inget annat. Lycka till

tasevski skrev:
Crille skrev:

Det är väl olika vem man än frågar. lacken är ju bra skyddad från fabrik varför ge sig på o börja vaxa med en gång då? :fatta!

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!