Vaxa fälgar?

Crilljack

Säg Hej vettja!
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Oskarström/Halmstad
Hoj
Husa 650-04, Yamaha R6-01
Morrn Morrn!!

Precis lackerat mina fälgar till R6an, och jag vill gärna ha tips på vad ni rekomenderar att jag ska göra tex vaxa dom så att skiten inte sätter sig så hårt och är därmed lättare att tvätta..:)

Trevlig helg!
 

Lethenstrm

Oldshool Racingmotard
Gick med
18 Jan 2009
Ort
Köping
Hoj
Honda XR630R -90, KTM 530EXC -08
Jag har inget tips men jag säger ändå God morgon till dig Crille :D

Ja flyttar idag :)
 

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Vaxholm
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
Jag använder wd40 eller lampolja till fälgtvätt. Lätt o smidigt - får bort kedjegojs utan problem.

Vaxa kan du väl göra med vilket vanligt förekommande vax som helst, men jag tror det blir mera jobb den vägen. Fast jag kan ha fel :)
 

gomölndalsbo

tjena , r1 intresserad från gbg
Gick med
3 Nov 2010
Ort
mölndal
Hoj
no more , såld
tjena

du kan använda helt vanligt bilvax , funkar utmärkt . ha det gott och du får ha en trevlig vår/sommar :tummenupp , mvh fredrik
 

Crilljack

Säg Hej vettja!
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Oskarström/Halmstad
Hoj
Husa 650-04, Yamaha R6-01
Jag använder wd40 eller lampolja till fälgtvätt. Lätt o smidigt - får bort kedjegojs utan problem.

Vaxa kan du väl göra med vilket vanligt förekommande vax som helst, men jag tror det blir mera jobb den vägen. Fast jag kan ha fel :)

OKey, vet inte med det där om vaxning bara hört talas om det..
Fälgarna är vita till R6an nu, finns ju klart bättre färg till fälgar som lätt blir smutsiga men tycker det är så jädrans snyggt =)

du kan använda helt vanligt bilvax , funkar utmärkt . ha det gott och du får ha en trevlig vår/sommar :tummenupp , mvh fredrik

Bara stryka på med polertrassel då? Nu när jag tänker efter har jag fan aldrig vaxat i hela mitt liv :D
Ja detsamma, min sommar kan ju inte bli sämmre iaf, rasad husa och väntar på delar till R6an som aldrig verkar komma :brinnerup
 
Last edited:

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
OKey, vet inte med det där om vaxning bara hört talas om det..
Fälgarna är vita till R6an nu, finns ju klart bättre färg till fälgar som lätt blir smutsiga men tycker det är så jädrans snyggt =)



Bara stryka på med polertrassel då? Nu när jag tänker efter har jag fan aldrig vaxat i hela mitt liv :D
Ja detsamma, min sommar kan ju inte bli sämmre iaf, rasad husa och väntar på delar till R6an som aldrig verkar komma :brinnerup

Trassel har jag aldrig använt mig av...gammal avlagd bomullströja, frottehandduk samt att det finns polerduk att köpa på macken, allt är bättre än trassel.
 

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Vaxholm
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
Trassel = trassel. Gå på fin restaurang och sno servetter, det är fina grejer det.
 

Crilljack

Säg Hej vettja!
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Oskarström/Halmstad
Hoj
Husa 650-04, Yamaha R6-01
Hehe okej då tror jag nog jag har fått kläm på det! Kör in till stan och handlar nu!
Jag tackar för hjälpen och önskar er en fortsatt trevlig helg!! =)
 

Tapper

Laxmacka?
Gick med
11 Feb 2009
Ort
Skogen
Hoj
sextresexor
vaxa nylackade fälgar? Lacken ska minst få andas en vecka innan man vaxar!

Sen beror det på vad du har lackat med oxå är det sprayburk så är det bara vaxa på men är det vattenbas+klarlack eller 2komp färg så måste du låta lacken lufta ur innan du vaxar
 

PatrickR6

Blå Vit !
Gick med
22 Sep 2008
Ort
Huddinge
Hoj
CB1000R
Köp ett fälg förseglande medel, spruta på, låt "suga in" och torka sedan av, hedanefter räcker det med 2 rutor skitpapper och dra på fälgen så får du med dig minsta bromsdamm osv. går att köpa hos Ex Mekonomen eller BDS

Använde de på alla mina bilar med fina fälgar samt även på hojen, och har tidigare jobbat med rekond.

Dessutom om du vaxar fälgar eller har på annat medel som inte är "till" för fälgar så blir det oftast lite kladdigt och skiten sugs åt av fälgarna istället.

Glöm inte däck glansen till nylackade fälgar :D

Lycka till !
 

DesMonster

SDK Socio #2925
Gick med
18 Sep 2008
Ort
Karlstad
Hoj
Monster S4R -08
Tröttnade på min matta halvrepiga bakfälg så polerade upp den i vinter. Körde med grejerna jag har till bilen, först Sonax bilpolish och sen Sonax flytande hårdvax. Får väl se hur länge det håller, har inte tvättat än. Men den är blank o fin just nu iaf......:).
 
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top