Vattna växter

pogo

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2005
Hoj
ER-6n -09
Hej!

Jag måste lära mig lite mer om blomor å växter, jag vattnar antingen för mycket eller för lite... Hur jag än gör så dör mina växter! :va

Finns det någon bra sida på nätet som beskriver exakt hur man vattnar och sköter om alla sorters växter? :)

Mvh // Peter

pogo skrev:
2051895 Hej!

Jag måste lära mig lite mer om blomor å växter, jag vattnar antingen för mycket eller för lite... Hur jag än gör så dör mina växter! :va

Finns det någon bra sida på nätet som beskriver exakt hur man vattnar och sköter om alla sorters växter? :)

Mvh // Peter

Skaffa garderobsblommor dom tål mycket.

pogo skrev:
2051895 Hej!

Mvh // Peter
www.plastblommor.com

:rolleyes:

Hum, jo men plastblommor är inte så nice!
Hört talas om de där gadrobsblommorna, vad är de för nåt?

Ge mig en bra sida nu! :)

pogo skrev:
2051949 Hum, jo men plastblommor är inte så nice!
Hört talas om de där gadrobsblommorna, vad är de för nåt?

Ge mig en bra sida nu! :)

Har dejtat en tjej som har en stor blomaffär, hon berikade mitt hem och mina kunskaper. Orkideér är rätt roliga men lite svåra, antar att det inte är något för dig :tungan

Zamioculcas - Garderobsblomma
m Klarar till och med av en tillvaro i mörk garderob, nåja, nästan i alla fall. Stilrent klassisk med sina glänsande blad. Ha den i en ganska trång kruka. Vill gärna ha en riktig dränkning och sedan torka ut ordentligt. Duscha den då och då. Trivs den kommer nya skott hela tiden, och den som har tur får till och med en blomma.

http://www.alltomtradgard.se/
Har tom ett forum :hihi

Bifogat

• ZAMIOCUL.jpg
    ZAMIOCUL.jpg
    17.3 KB · Visningar: 67
Last edited:
Hepp tips, vattna hellre för lite än för mycket.
Kör ner fingret LÅNGT ner i jorden för att kolla om den är fuktig.

Köper enbat kaktusar själv. De mår bra av en monsun var tredje månad eller så :)

Självvattnande krukor annars, finns på Bauhaus - funkar fint till min vattenslukande chiliodling.

anja skrev:
2052586 Suckulenter. Dessutom är det mer sannolikt att katten låter dom vara ifred.
Suckulenter har jag också ett gäng (kaktusar är iofs också suckulenter om man ska vara petig). Huvudsaken är att de är CAM-växter :banana

Det beror helt på vad du har för växter. Ett knep är att lyfta upp krukan och stoppa in fingret i ett av dräneringshålen i botten. Känns det torrt så är det dags att vattna.

Även om de är torra på ytan så kan de vara rejält fuktiga längre ner och få växter gillar att stå med blöta fötter för länge.

Lyft gärna på krukorna då och då. Känns de lätta så är de torra och du kan vattna.

Växter med tjocka mörkt gröna blad behöver oftast inte vatten lika ofta som växter med tunna eller ljusa blad.

Men som sagt, det beror på vad du har för växter, skriv och berätta!

Twosaint skrev:
2052081 Har dejtat en tjej som har en stor blomaffär, hon berikade mitt hem och mina kunskaper. Orkideér är rätt roliga men lite svåra, antar att det inte är något för dig :tungan

m Klarar till och med av en tillvaro i mörk garderob, nåja, nästan i alla fall. Stilrent klassisk med sina glänsande blad. Ha den i en ganska trång kruka. Vill gärna ha en riktig dränkning och sedan torka ut ordentligt. Duscha den då och då. Trivs den kommer nya skott hela tiden, och den som har tur får till och med en blomma.

sån blomma har jaaag!!!

Twosaint skrev:
2052081Zamioculcas - Garderobsblomma

Den blomman lyckades t om frugan döda på en månad.. :huvet

Numer kör jag bara svärmorstunga och kaktusar enda som är tillräckligt stryktåligt :fakta

Twosaint skrev:
2052081 Har dejtat en tjej som har en stor blomaffär, hon berikade mitt hem och mina kunskaper. Orkideér är rätt roliga men lite svåra, antar att det inte är något för dig :tungan

En sån har jag lyckats döda...inga problem!!!

Cervantes skrev:
2053272 Tar några år men den dör den mé :fakta

Ja, om man ALDRIG vattnar så dör allt, men mina klarar sig i säkert två veckor utan vatten.... Mina blommor klara sig, fast jag inte är fanatisk. Min ena Hoya står inte ens i ljuset/fönstret, men det klarar sig utmärkt ändå...

/Carin

HönaPower skrev:
2053368 En sån har jag lyckats döda...inga problem!!!

Allt det här jävla snacket om att döda hit och dit fick mig att i ett rent vansinnesutbrott DÖDA en blomma i mitt sovrum. Förödelsen var total, blomjorden stänkte upp mot väggarna då jag skrattade hånfullt att dina dagar med trippar på bladglans är räknade.

Bifogat

• die mf.JPG
    die mf.JPG
    119.3 KB · Visningar: 57
  • dief2.JPG
    dief2.JPG
    136.3 KB · Visningar: 67
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...