Vattentemp??

• Thread starter Thread starter Heale
  • Start date Start date

Heale

Guest
Flyttade hem igen idag efter att de hållt på och bytt stammar i lägenheten i 6 veckor. Nu när jag skulle duscha så får jag bara ljummet vatten. Någon som vet vilka regler som finns för hur varmt vattnet ska vara i lägenhet?

Ska ringa och skälla i morgon! Inte nog med det men det är enbart 17 grader i lägenheten!! MKB, riktigt dålig hyresvärd!!

Du ska väll ha en framledningstemp som är varm nog att död Legionella bakterien i varmvattenledningarna, men det kan ju ta ett tag att ställa in det.

Googla på legionärssjukan så får du se vad dom rekomenderar...

Minst 50 grader brukar man rekommendera i hyreshus och liknande. Pga längre sträckor vattnet ska färdas och oftast är vattnet runt 60 grader vid beredare/panna för att ta död på legionellan.
Så ring omgående imorgon och förklara läget, du kan även begära kompensation i form av reducerad hyra om de inte fixar detta inom rimlig tid (1-2 arbetsdagar?).

Troligtvis, har varit med om liknande fall i Örebro efter läckage mm på fjärrvärmenät.
Konstigt bara att det hängde ihop med stambytet :gnissla

Last edited:
Verkar vara så att 55grader är en rekommenderad temp i kranen.

Vi har 29 grader och då har jag spolat länge för att verkligen se så att det inte är så att det bara är kallt i rören.

Last edited:
Verkar vara så att 55grader är en rekommenderad temp i kranen.

Vi har 29 grader och då har jag spolat länge för att verkligen se så att det inte är så att det bara är kallt i rören.

Det hjälper ju inte att tempa utvattnent om du har en kranblandare, då får du ju aldrig ut mer är vad blandaren är safead till, oavsett om det är 90 grader i röret, men 29 låter hursomhelst lite..

Finns ju ganska stor risk att där sitter schuntar som stryper temperaturen till varje lägenhet eller våningsplan för att snåla.

Den kan i sin tur stå för snålt, bara att ringa och klaga.

Enligt BBR får det ALDRIG vara under 50 grader någonstans i systemet.. Så om du har 27 så tycker jag du ska ringa och klaga som fan och säga att du kunde dött i legionella eller något annat spännande :)

Hade precis samma problem för ett par dagar sedan, lite gnäll på byggarna som springer här i krokarna så löste det sig på ett par dagar. Hade någon fjädrande funktion inbyggd i kranen, blev varmare, men då var man tvungen att manuellt hålla emot... LKF som hyresvärd.

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt