Vattenrelaterat el-fel?

DiscoDuck IV

Sporthojsnörd
Gick med
1 Jul 2004
Hoj
R1M -17
Hej hej

Har inte kört med hojen på en vecka och tog en tur igår på ca 1 timme, den starta direkt och gick kanon hela tiden.

Natten kom och det var uppehåll hela tiden

Idag starta den lika lätt, efter 20 min körning så började varvräknaren flippa ut (inte motorn utan bara visaren), den dök ned till 0 och åkte upp lite då och då till det varvtal som gällde. Sen sluta den fungera helt. I slutet på rundan var det dax att svänga lite och båda blinkers blinkade snabbt (precis som när en lampa gått), när jag blinkade så reagerade varvräknaren med att hoppa till lite.

Parkera

8 timmar senare när man skulle hem så var den väldigt trött i batteriet och ville inte starta, mätte upp volten till 11.75, båda blinkers blinkade nu normalt.

När jag tog bort sadeln så märkte jag att den var fylld med vatten, som vackert rann ut när jag pressade den.

VAD KAN HA HÄNT

Låter denna teori vettig.
Just idag så pressades vatten ur sadeln ner på batteriet som kortslöts och dränerade det på kraft. Samtidigt så kom det också vatten på ECU'n som gjorde att varvräknare och blinkers flippa ur.

Någon som har varit med om liknande, när man låtit hojen stå ute i ösregn?

/Disco

Nog borde ECU-tåla lite vatten, och det ska nog till en hel del vatten för att dränka batteriet, men det är ju flera än många kontakter överallt som inte alltid tål vatten. Du kan ju ha glappkontakt någonstans, och tränger det in vatten så kan det ju bli konstiga krypströmmar. Har du kollat säkringsboxen så att den är hel och torr? Blinkers och instrumentpanel har ju samma säkring.

Nog borde ECU-tåla lite vatten, och det ska nog till en hel del vatten för att dränka batteriet, men det är ju flera än många kontakter överallt som inte alltid tål vatten. Du kan ju ha glappkontakt någonstans, och tränger det in vatten så kan det ju bli konstiga krypströmmar. Har du kollat säkringsboxen så att den är hel och torr? Blinkers och instrumentpanel har ju samma säkring.

Säkringsboxen är hel och torr, har laddat batteriet under natten och skall mäta senare idag för att se om det "läcker" ström och om batteriet blir laddat under körning.

Okej nu är batteriet fulladdat.

Mäte först upp om det förekom krypström = Nej 0 Ampere

Starta den och mätte spänningen över batteriet.

Tomgång ca 1200 varv = 13,86 V

5000 varv = 13,16 V

Trodde den skulle vara högre om man varva den lite :va

Är detta normalt?

Tog sen en tur på 40 min den gick kanon och varvräknare, blinkers fungerade normalt.

Skall se om den startar imorgon, annars e de väl dax att kolla laddregulatorn och generator.

Vad tror ni, laddregulator eller generator?

/Duck

Okej nu är batteriet fulladdat.
Vad tror ni, laddregulator eller generator?
/Duck

Jag tror det är så enkelt att du har ett dålig batteri.

De värden du mäter upp kan verka låga men behöver inte betyda att det är fel på generatorn eller likriktaren/spänningsregulatorn även om det inte heller kan uteslutas. Orsaken kan även bero på att batteriet har dålig kapacitet. Ett sätt att se det på är att kolla skillnaden i den reglerade spänningen om belastningen ökar eller minskar kraftigt (ex. om helljuset slås på).

Generatorn kan du mäta upp med växelspänning på instrumentet och kolla att spänningen ökar med ökat varvtal. Du har troligtvis snabbkopplingar till regulatorn/likriktaren. Koppla loss dem mät mellan samtliga tre faser från generatorn (statorlindningen). Alternativt kan du ohmmäta lindningarna (kolla att de ger ungefär samma resistans mellan samtliga kombinationer L1-L2, L2-L3, L3-L1). Kablarna brukar i 9 fall av 10 samtliga vara gula.

Enklaste sättet att kolla om batteriet är ok är att ladda upp det med en separat batteriladdare och sedan vänta ett antal timmar (5-6h) innan man mäter polspänningen obelastat.
(Man kan även mäta syravikt eller belastningsprova batteriet, men polspänningen räcker oftast för att säga om det är dags att pensionera batteriet eller inte.) Den obelastade polspänningen varierar lite beroende på batterityp (GEL-batterier har som regel högre polspänning) men generellt ligger den på > 12,7-12,8V på ett nytt fulladdat batteri. Mäter du upp ex. 12.2V eller lägre så är det nog dags att byta.

Har du mätt upp att generatorn och batteriet är OK så kan du kolla hur likriktaren/regulatorn reglerar spänningen vid låg resp. hög last vid olika varvtal och konstatera om den är kaputt eller ej.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg