Vattenpump husa -04?

Nithro

Lycklig
Gick med
14 Oct 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
GasGas 300 EC -05
Tjena,

Ska kanske köpa en husabergare där vattenpumpen har lagt av. Det är en -04. Vad kostar en vattenpump, och var köper man en sådan?

Kan man kolla om hojen är FS eller FE om ägaren inte vet? Var?


MVh
Måns
 
Det är bara en liten impeller faktiskt - följ slangen från kylaren och snegla på vänster sida av motorn, slangen går in i ett "lock" som sitter bultat på motorn, under det locket sitter impellern.

Karlströms motor i Sala har garanterat det du söker.

/J
 
Nithro skrev:
Tjena,

Ska kanske köpa en husabergare där vattenpumpen har lagt av. Det är en -04. Vad kostar en vattenpump, och var köper man en sådan?

Kan man kolla om hojen är FS eller FE om ägaren inte vet? Var?


MVh Måns
Det borde stå i regbeviset om det är en FS eller FE.
FS har sänkt fjädring jämfört med FE (ca 40mm)

http://www.husaberg.se kan du ladda ner manualerna och se vilka delar du behöver. :tummenupp


/N
 
Saken är den att hojen som detta gäller är nedskruvad, och jag vet inte hur jag ska verifiera att det inte är fel på allt annat också.

Förra ägaren trodde att toppackningen behövde bytas (efter att ha snackat med husabergverkstad så fick han höra att pumpen aldrig går sönder på dem hojarna), köpte ny toppackning, kamlager, kamkedja, vipparmslager, ventilfjädrar alla packningar, olja, filter, stift, luftfilter osv. När han rev den så visade det sig att packningen var felfri. Han skruvade av vattenpumpen och delarna ramlade ut.

Har begränsat med pengar, och nästan råd med denna. Hur tycker ni jag ska göra? Vill absolut ogärna köpa en skrothög.

Om alla nämnda delar ingår, är där något annat som kan vara sönder (snackar allvarligare grejer nu, sånt man inte ser)? Förra ägaren ska ha bytt kolv också.

Måns
 
Nej...har du begränsat med slantar, och nästan råd med en Husabergare som är lite i delar, med eventuella utgifter på (impellern till vattenpumpen kan inte vara dyr dock) - nja.

Det är en racehoj som är relativt serviceintensiv...och de är väl alla mer eller mindre garanterat rätt hårt använda.

Köp om du får den till *väldigt* rätt pris och du kan ha den stående ifall det är mer saker som dyker upp (det är det alltid på beggat).

/J
 
Clipset som håller impellern kan lossna, vilket gör att impellern till slut slutar drivas av sin axel då det förutsätter att den hålls på plats.

Inget allvarigt i sig. Dock finns det ju risk att den gått väldigt varmt vilket i sig kan skadat andra delar. Varför trodde man t.ex. att topplockspackningen gått? Om man nu är så säker på att den är hel men att det ändå läcker där kan ju toppen slagit sig t.ex.

I övrigt kan det väl vara en liten varningsklocka att man inte själv lyckats dra slutsatsen om felet på vattenpumpen när man plockat isär den. Krävs ingen raketforskare för att förstå hur den ska sitta ihop, och vad som händer om den inte sitter ihop ordentligt.
Frågan är ju oxå varför han inte sätter ihop motor? Har ju redan köpt alla delar inte är det många timmars jobb.
 
Nej...har du begränsat med slantar, och nästan råd med en Husabergare som är lite i delar, med eventuella utgifter på (impellern till vattenpumpen kan inte vara dyr dock) - nja.

Det är en racehoj som är relativt serviceintensiv...och de är väl alla mer eller mindre garanterat rätt hårt använda.

Köp om du får den till *väldigt* rätt pris och du kan ha den stående ifall det är mer saker som dyker upp (det är det alltid på beggat).

/J


Den kostar 29000, tror inte det finns andra som är yngre än -04 för under 35 laxar.
 
Det kan ju finnas en anledning till det också...som Barrett säger så låter det lite som att säljaren tar den enkla vägen ut ur ett bekymmer...

Jag skulle lägga på en slant *alla dagar i veckan* och köpa en båge som man i alla fall får provköra vid affär, det är ju ingen direkt brist på beggade Husabergare heller.

Jag antar att det är den här -> http://www.blocket.se/vi/18466101.htm?ca=9_s Den skulle jag själv vara klart skeptisk till...just biten där en som skruvar blir så förbannad att han bara ger upp när det handlar om en plastimpeller som tar 10 minuter att byta...

29 för något du får mecka ihop själv, och det kanske blir frågan om fler tusenlappar innan den fungerar - eller 35 för denna http://www.blocket.se/vi/16944465.htm?ca=9_s som det är bara att tuta och köra med, med kvitton på det som är bytt, på firma så du vet att det är gjort, det viktiga är grejat på den, kamkedjan och toppackningen är bytt, säkerligen har de kollat ventilerna på den, och därför var toppen av när kedjan byttes.

Det där med "tidigare ägaren sade att det och det var bytt" - är lika med *inte* bytt i 9 fall av 10...

Jag vet vilken jag skulle välja av de där två - sedan är det ju så att det lär finnas en och annan motard till salu snart, om de inte får för sig att vri' på nabbhjulen... :D

/J
 
Det kan ju finnas en anledning till det också...som Barrett säger så låter det lite som att säljaren tar den enkla vägen ut ur ett bekymmer...

Jag skulle lägga på en slant *alla dagar i veckan* och köpa en båge som man i alla fall får provköra vid affär, det är ju ingen direkt brist på beggade Husabergare heller.

Jag antar att det är den här -> http://www.blocket.se/vi/18466101.htm?ca=9_s Den skulle jag själv vara klart skeptisk till...just biten där en som skruvar blir så förbannad att han bara ger upp när det handlar om en plastimpeller som tar 10 minuter att byta...

29 för något du får mecka ihop själv, och det kanske blir frågan om fler tusenlappar innan den fungerar - eller 35 för denna http://www.blocket.se/vi/16944465.htm?ca=9_s som det är bara att tuta och köra med, med kvitton på det som är bytt, på firma så du vet att det är gjort, det viktiga är grejat på den, kamkedjan och toppackningen är bytt, säkerligen har de kollat ventilerna på den, och därför var toppen av när kedjan byttes.

Det där med "tidigare ägaren sade att det och det var bytt" - är lika med *inte* bytt i 9 fall av 10...

Jag vet vilken jag skulle välja av de där två - sedan är det ju så att det lär finnas en och annan motard till salu snart, om de inte får för sig att vri' på nabbhjulen... :D

/J

Tack, jag avstår från hojen. Du har rätt. Vill köpa hoj så snart som möjligt, så jag inte hinner spendera mina pengar på annat under tiden som jag "sparar".

Längtar tills jag gränslar en blågul hoj (eller blåsvart :D), leendet kommer gå från öra till öra!
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top