Vattenpump Honda CR250R -99

Jushi

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2012
Hoj
-99 Honda cr250r
Hallå i stugan. 2 frågor har jag som jag hoppas kunna få svar på. Jag håller på att renovera vattenpumpen på hojen då det börjat droppa ur skvallerhålet. När jag öppnade upp hela pumpen märker jag först att det det saknas delar. "innerkåpan" som sitter i direkt anslutning till pumphuskåpan. samt två stycken kopparbrickor, en bakom axeln och en längst ut. Sedan var axeln duktigt misshandlad. En kugg var sned och sprucken rakt genom. Så fråga ett. Vad kan ha orsakat detta på axeln/kuggen? Det är onekligen ingen liten smäll den fått. Kan det bara vara så enkelt det beror på klanten som tidigare ägt hojen och uppenbarligen fick i sig för många öl när han skulle renovera pumpen som glömt skruva tillbaka vissa delar?

IMG_0642.JPG

Fråga två. Jag kom över en bild på internet på en öppnad vattenpump, likadan cross och samma årsmodell. På den bilden ser det lurt ut att det sitter ett lager bakanför axeln. Bifogar en bild på den med en röd pil markerat. Så om någon vet om det ska sitta ett lager där eller om bilden bara luras en aning vore jag inte gladare. Kan påpeka att sprängskissen jag har över pumpen visar inget lager. Tänkte mer ifall den hör till "motorns" delar och inte finns med på den skissen. Vill bara vara på den säkra sidan och få det ordentligt gjort.

Oerhört tacksam för svar :)

ImgWriter.asp.jpg

Jag bifogar även en bild på de delar som saknades när eländet skruvades isär. Ifall det kanske ger några ledtrådar till vad som orsakat skadorna.

Saknade bitar.jpg

Om transkåpan är den stora kåpan på sista bilden jag postade så sitter det i nuläget bara ett lager där. precis som bilden/skissen visar. Så hela kalaset rullar på ett lager precis framför själva drevet/kuggarna.

Jag är ingen veteranmekare, så jag har lite svårt för vad saker och ting heter :)

Är det ingen som haft isär pumpen på en Honda cr och minns/vet om det sitter ett lager längst bak i "motorhalvan"?

Eller någon med ett vant öga som kan säga om det är ett lager eller bara innerskåran+lite olja på bild 2?

Jag har fått mina reservdelar men törs inte sätta ihop kalaset innan jag är säker. Ni förstår säkert hur ivrig jag är att kicka igång odjuret :)

Last edited:
Pumpaxeln måste ha 2 st lagringer annars håller det inte. Sen om det är ett kullager eller glidbussning i ena sidan vet jag inte. På bilden ser det nästan ut som skåra som oljan ska rinna ner i isf är det en bussning i blocket. Hur är passformen i den mot axeln?

axeln in i blocket har hyffsad passform skulle jag säga. Kanske att det är liite lite glapp. Men då provade jag inte med den nya kopparbussning/brickasom ska sitta där bak. det känns nästan som att det ska vara svårt att "rymma" något annat där bak nu när jag kännt efter. Kan det vara så att det bara ska vara den där kopparbussning/brickan som INTE satt där när jag skruvade isär det. Och så att oljespåret/kanalen bara ska smörja så det inte slits? Sen tycker jag det är lite märkligt om det skulle sitta något mer där men att sprängskissen inte visar det.

Här har ni en bild på baksidan av axeln som ska in i blocket. Delen närmast drevet som har två helt plana sidor kan det väl knappast ska sitta ett lager mot?

IMG_0653.JPG

Tjenare Marcus. Kunde även där bara hitta den där kopparbrickan bakom axeln, Börjar bli mer och mer lur på att det inte ska sitta något mer där. Tack för manualen iallafall, den kommer jag garanterat ha hjälp av i framtiden! Synd bara att den var på italienska :D Men bilder säger mer än tusen ord brukar man väl säga :)

Snubben har säkerligen slagit tillbaka trans. kåpan utan att linjera drevet mot drivande drevet!

Har själv gjort samma miss en gång i tiden när man va 16 år och oerfaren....

Nyheter
Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort