Vattenplaning !!

jag vågar inte gasa för fem öre när det är blött ute.
igår köpte en kompis till mig en trx 850 som jag körde hem åt han. den hade ett helt blankslitet framdäck. fast inte något mönster kvar alls. jag kan säga att det var inte kul att köra med den i ösregn på en vajeräckesväg. det var nästan så att jag körde långsammare än hastighetsbegränsningen.
 
DuccePidde skrev:
Man har ju hört om endel olyckor nu som har hänt i samband med regn, de vita vägmarkerningarna skulle ju varit gjorda med färg som var utblandat med sten och grus så de kanske inte varit så snorhala.

Jag brukar alltid se till att komma mellan de vita linjerna i samband med omkörning i våt vägbana.


När man målar vita linjer så lägger man på alternativt i ett reflekterande material som även skall bättra på friktionstalet så att dessa linjer inte skall bli så hala.
Dock slits detta bort med åren och det orsakar en hel del bekymmer för oss hojåkare.
 
Regn är askul med crossdäck, man kan köra med ställ lite överallt; i rondeller, i korsningar, så fort det svänger egentligen... :D Men man vill gärna ha en hoj som det inte gör något om man lägger ner. :näsblod Med nya CBRen tar jag det lite lugnare. Men det är jädrans nyttigt att öva köra i regn.
 
Vattenplaning, aldrig samma sak från gång till gång.


1: Vad händer om du slår av på gas vid vattenplaning? Bakhjulet bromsar och vips har ett problem med en bakända som far överallt.

2: Som man lär sej på körskolan, hur dumt det än låter så koppla ur istället för att slå av på gasen, prova bromsa lite med fotbromsen för att få ner farten om det behövs, lättare att reglera än med av/på-slag på gasen

3: Försök hålla sig lugn, inga hastiga manövrar

4: Håll balansen! även om du har släpp på bägge hjulen så kan det gå bra så länge man håller balansen och hojen är på väg åt rätt håll, inte alltid så lätt när det är som att åka på is... men försök, det skadar inte

Tänk att hjulspåren är relativt djupa o håll sig därifrån när det regnar(!)

Själv fick jag vattenplaning i hjulspår, hojen "gled" över hjulspåret högg tag i asfalten, sen vart det åka kana och flygtur på några 100:a meter

//håkan
 
Jag tror inte att "vattenplaning" sker i kurvor osv. Antagligen är det mest på motorväg när man är böt och har hemlängtan. I hjulspåren sammlas det ibland lite mer vatten än vad man kan tro.
 
PMR skrev:
Har haft vattenplaning vid två tillfällen. Båda gångerna med slitet framdäck. Styret blir lätt att vrida och hojen reagerar inte alls på vad man gör med styret (om ni nu tror att man inte styr med styret så läs någon tråd om motstyrning). Hade väl ca 100 knyck, rak väg så det var bara att invänta fästet igen... Inte vidare dramatiskt, kan dock tänka mig vad som hade hänt vid nedlägg eller fulgas och planing på bakdäcket..... mindre bra.

Fick du vattenplaning redan i 100 knyck, då måste det ha varit rätt djupt med vatten eller hade du väl sletna däck???

Man tror ju annars att 100-110 skulle vara ok med hoj. I och med den lilla Anläggningsytan.
 
JAg tror att det är väldigt svårt att få just vattenplaning. Du känner ofta på blött väglag att hjulen nyper när du bromsar eller att du spinner loss, teoretiskt så ska du bara hålla gämn gas vid vattenplaning och undvika bromsen.
Känns väl som att glida på smör eller nåt när det händer. föresten.. försök hälst inte svänga.. :lol
 
vet inte om det var vattenplaning, men jag brände på som fan i ösregn engång.. stod väl en 250 på mätaren.. märkte inte av nåt förutom att bakdäcket spänn lite då och då.. kör ju twin så det är jag van vid.. hehe :arsele detta va ju givetvis på inhängnat område (och absolut INTE på motorvägen!) :gnissla

har ju fått vattenplaning med bilen massa gånger och det känns inte alls lika..
 
Tidigare i våras så var jag ute på en runda när det höll på att torka upp efter ett skyfall... tänkte att vägbanan är väl någorlunda torr, och dessutom var det på 90-väg...

Rätt vad det är drämmer jag rakt i en vattenpöl som jag inte såg i cirkus 160-170 och jag känner att jag kan svänga med styret hursomhelst utan grepp i marken... Lite läbbigt var det allt...

Visst, det hela var över på typ 1 sekund eller nåt, men det kändes som jävligt länge när det väl hände... Tror jag hade tur som nyss hade lagt på nya däck också!
 
Under ERF:et i Anderstorp så öste regnet ner. Då spann bakhjulet mest hela tiden. På rakan flyttade framhjulet på sig i sidled - lite läskigt.
Allt detta med regndäck. Köra fort på spårig allmän väg med slitna sulor skulle jag nog undvika.
 
Körde en bit över 200 när det började SPÖREGNA, altså skyfall... No problemas.
 
Kay skrev:
Körde en bit över 200 när det började SPÖREGNA, altså skyfall... No problemas.
Dödslängtan?

Om inte annat så bör man tänka på att när det regnar har man en längre stoppsträcka, och de flesta bromsar för hårt ifall det blir kris.
 
OlleR skrev:
Dödslängtan?

Om inte annat så bör man tänka på att när det regnar har man en längre stoppsträcka, och de flesta bromsar för hårt ifall det blir kris.

-Jag bibehöll inte farten därefter altså. Jag körde ner till långsam fart... Bara faktum att jag inte hann bromsa ner någonting i princip förren vägbanan var helt våt.
 
Vattenplaning har jag aldrig råkat ut för på hoj, lite hjulspinn och andra "småsläpp" är en annan femma :D
 
Med bra mönstrade däck av modernt snitt (för sporthojar) och rätt ringtryck i kombination med förnuftigt hanterande av gasrullen (dvs. mjuk körning) är det i regel inga problem att köra ganska fort, bra mycket fortare än bilarna, så länge man kör rakt fram. Extra mjuk körning bör tillämpas vid kurvtagning dock.

Som tyvärr är känt så varierar underlaget på våra svenska vägar oerhört krasftigt vilket försvårar för oss trafikanter (bilar som motorcyklar). För helt plötsligt kan väggreppet vara skitdåligt trots att det mindre än en kilometer tidigare varit hur bra som helst.

Vid de tillfällen jag fått vattenplaning har det nästan uteslutande varit framhjulet som har släppt och då i farter av ca. 140 km/h eller fortare (kör sällan fortare än så i regn) och oftast har det berott på att jag då kommit in i en vattenpöl där det varit vesäntligt mer vatten än på övriga vägbanan.

Jag, precis som de flesta andra, ändrar min körstil i regn efter skicket på mina däck (övriga förhållanden också naturligtvis) eftersom mönsterdjupet spelar stor roll för däckens förmåga för att leda bort vatten.

// Niklas
 
Fick vattenplaning förra året med min R6:a som jag hade då,och jag kan lova att det är ingen skön feeling..

Började med att solen stod högt sedan på G mot Köping öppnade himlen sig och jag körde typ 140-150 eftersom det är en bra väg sedan började det regna och jag glömde bort att slangen var sliten bak så jag släppte aldrig av rullen,det som jag märkte var att det kändes som att åka på *moln* sedan bara gled man på....Såg vajer räcket komma närmare och närmare och jag lovar man hinner tänka mycket under dom korta (Långa) sekunderna som följer som tur var fick jag fäste igen med bakdäcket en liten bit från vajern så jag klarade mig denna gång,men har respekt när det regnar och jag är ute och åker hoj.....

Så vad ni en gör bromsa inte eller rör gasen för då går det troligast åt
Hel**te......

Just my 2 Cents.....
 
Vattenplaning kan komma som en blixt från klar himmel. Själv klotade jag på E4 söder om Umeå för många år sedan. Helt rak väg, jämn fart ca 130, inget ösregn men vattenpölar på vägen. Satt och trivdes i regnstället och helt utan förvarning upptäckte jag att jag gled på asfalten i stället för att sitta på cykeln. Det var ingen tvekan om att jag vattenplanat. Anledningen var dåligt mösterdjup och vattenpöl, inget att rekommedera. Jag kan också intyga att regnvåt asfalt och regnställ gör att man glider lååååångt innan man hamnar i diket (som tur var eftersom det var mycket mötande trafik).
 
Plumbum skrev:
Jag kan också intyga att regnvåt asfalt och regnställ gör att man glider lååååångt innan man hamnar i diket (som tur var eftersom det var mycket mötande trafik).

Har ingen personlig erfarenhet av det. Men vi var ett gäng som för snart 10 år sedan var i Österrike på väg till en mc-träff i Steyr. På vägen dit börjar det regna så vi svidar på våra Rukka ställ och galonställ av andra märken.

Efter några mil kommer vi på en liten spikrak nyasfalterad väg och det regnar ganska bra! Jag ligger som nr. 4 och har precis tittat ner på hastighetsmätaren som visar ca. 50 km/h när jag får syn på kompisen med sin nyinköpta VFR 750 -92 får en highsider på spikrak väg.

Han kastas av hojen som lägger sig på höger sidan och kanar över på mötande körbana. Så gör även kompisen som följer tätt efter. Straxt innan hade en lastbil och 3 personbilar passerat men just när detta händer är det en lucka med ca. 100 m till nästa bil som hinner få stopp.

Kompisen klämmer sin fot illa och kan med nöd och näppe köra hojen sin (som var körbar efter vurpan) de sista 15 milen till träffen. Men de nästkommande 3 dagarna sitter han bakpå som passagerare med uppknäppt jumpadoja och stort stödförband.

Hojen fick skador för 32 000 kr som reparerades efter semestern (bucklig tank, bucklig ljuddämpare, repig ram etc.) men det gick inte ens hål på regnstället så dj... halt var det på asfalten.

När jag såg detta forstod jag att det var halt varför jag, liksom fler kompisar, knappt vågade bromsa när vi såg olyckan. Jag stannade ca. 50m efter kompisen som nu låg i diket. Efter en rikigt mjuk inbromsning!

Allt gick bra till slut men man insåg, efter denna olycka, els vilken fruktansvärd tur han hade som inte vurpade 1 sek. tidigare och hur in i h...vete halt det blir med vatten på asfalt som är nylaggd och som har släppt upp bindemedlet till ytan.

// Niklas
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top