Vattenplaning

Linusp3

Ride me like you stole me!
Gick med
22 Aug 2005
Hoj
Honda XRV 750
Har du eller känner du någon som fått vattenplaning med MC så berätta!!!

Att hjulet "lättat " har hänt men inte "planing i den bemärkelsen att det slutat på asfalten..

Nja, vet inte om det räknas som vattenplaning men bakhjulet började spinna vid en omkörning i 150km/t i hällregn. Varvnålen gick i bott och bakändan på hojen vred ut sig i ett ställ :skrämd

...

farsgubben min fick det för ett helt gäng år sen på en härlig cb750 :), gick omkull i 160km/h ungefär å hade bara tur som missade träden på sidan av vägen mc:n = skrot (rätt in i ett träd).. jag var inte ens född så egentligen hade jag också en hel del massa tur.. :)

Linusp3 skrev:
Har du eller känner du någon som fått vattenplaning med MC så berätta!!!

Jo! Var på väg norrut på E22 en sommardag när det pissregnade. Kom ikapp en polisbil och två polismotorcyklar som låg och körde rätt långsamt. Körde om och gick in framför eftersom jag hade kommit fram till Kristianstad och skulle svänga av. På avfarten var det rejäla spår som jag kom ner i och då släppte fästet totalt i några sekunder. Riktigt läbbigt, det värsta var nästan ljudet, det bara susade under cykeln. Tack och lov sjönk hjulen ner igen och inget allvarligt hände. Så fort pulsen sjunkit och kalsongerna var bytta kunde jag köra vidare som vanligt!

Lätt regn, nylagd asfalt, rak väg och plötsligt glider framhjulet i sidled för att sedan få fäste. Detta resulterar i att när framhjulet fäster så släpper bakhjulet istället och sladdar hygglit några gånger. Höll mig på hjulen och har därefter överdriven respekt för blöt, nylagd asfalt. Farten var runt 100...

Skulle köra en liten sväng via Kivik , så det blev mot Brösarps backar inte så långt därifrån , nu i somras, kom en jävla skur, fick baksläpp med bakdäcket , tur man körde lugnt i backarna !! . Var precis som man gled fram, ingen grepp överhuvudtaget .

Känndes läbbigt som fan, fick ta mig en bit mat på brösarps restaurangen för att slappa av :squid

Chefen Alabama skrev:
Lätt regn, nylagd asfalt, rak väg och plötsligt glider framhjulet i sidled för att sedan få fäste. Detta resulterar i att när framhjulet fäster så släpper bakhjulet istället och sladdar hygglit några gånger. Höll mig på hjulen och har därefter överdriven respekt för blöt, nylagd asfalt. Farten var runt 100...

Nylagd asfalt är svin hal, överhuvudtaget något man skall akta sig för, känns ju som såpa när det har regnat.

För mig har bakhjulet släppt flera gånger, men det har nästan alltid varit under ett visst mått av acceleration...

Ljudet som någon annan referarde till. Det är inte mysigt :fakta

Har bara fått släpp 2 ggr med bakjulet, men det dryga är att jag kan sitta hemma och funderar hur länge som helst vad som hade hänt om jag hade ramlat :tungan
Kan tänka på det en hel natt heelt skärrad, men det är jag de :rolleyes:

Efter en bankörning på Gelleråsen (för 3 år sen tror jag) körde jag min salig Ducati 750 Sport -89 med Macadam-sulor på E18 mot Kristinehamn. Halvvägs började det hällregna, men eftersom det bara var drygt en mil kvar till hemmet så fortsatte jag. Spåren i vägbanan fylldes snabbt med vatten och när jag hamnade i ena spåret släppte fästet både fram och bak och hojen började vrida sig i sidled. Motorn varvade som satan, men helt tyst från däcken. Efter nån sekund högg det till och jag fick fäste igen. Det blev ett stort glas whisky efter hemkomsten. Hastigheten var relativt låg runt 140-150. Nästa dag var det dags för bankörning på Gelleråsen igen. Tog det lite lugnare när det började regna på hemvägen igen. Körde väl runt 120 då. Fick vattenplaning igen och sen en whisky (fast mindre den här gången). Varför fick jag då vattenplaning? Det enkla svaret är att Ducati trivs inte med Michelindäck.

/Ssss

Last edited:
Hade det i sommras gick inte så fort men,
Var lite läskigt var sånt regn så himlen öppna sig var så mycket vatten så man inte såg nått alls så när man drog på började framänden glida i sid led som att den åkte ovan för vattnet

280 blås innan inbromsningen på anderstorp.. ösregn.. vattenplaning you bet.. varv efter varv..

Nyheter
Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis