Vattenplaning - ska man vara rädd?

• Thread starter Thread starter Vb
  • Start date Start date
Var ute en vända igår när det regnade som bäst, sista milen vräkte det ner eller hade så gjort såpass att någon vattenavrinning inte gick att se. Fick passa sig för var och varannan mötande bil om jag inte ville få en kalldusch. Det var blött och åter blött men fästet var det inget fel på även om jag var vaken på framförallt framdäcket med ca 2mm mönsterdjup kvar, hade dock ett fågelbad mellan benen så snodden fick minsann vattenplaning i stället istället... kallt var det också.

Att hålla ett högre tempo än bilarna var inget problem med tanke på alla spöken de ser så fort det börjar regna, denna gång vräkte det förvisso ner. Stannar vid ett rödljus efter att ha kört mellan bilarna så att jag ligger först, planerad körning då jag snart ska svänga av och vill kunna bygga upp ett avstånd innan dess. Det slår om och jag tuffar iväg, vägen går utför vilket leder till en något mindre ansamling av vatten än tidigare, gasar lugnt då jag inte behöver hålla något tempo för att komma undan från bilarna SVISCH.. va f-n.. SVISCH släpper gasen lite lite SVISCH hepp växlar väl upp då SVISCH SVISCH.

Det var f-n helt löjligt, vägbanan var bokstavligen såphal. Jag gasade upp från rull i korsningen till max 40-50km/h, oavsett vad jag gjorde så halkade bakdäcket omkring, t.o.m. vid vad som bäst kan beskrivas som tomgångsväxlingar. Vid avfarten hade jag lugnt saktat ned till 10km/h innan jag svängde av.

Detta var på förhållandevis nylagd asfalt dock inte jätteny utan kanske 6-12 månader och fortfarande svart. Jag var inte ens i närheten av några vita linjer så det var inte de som bråkade. Bekräftelsen kom strax efter när polaren titta förbi och det första som uttalas är:

-Satan vilket kast jag fick på hojen.

Hade inte gått lika lugnt där som för mig.

Köp en Er6-f med ABS, annars kör du ihjäl dig direckt.

Hmm en tanke som slog mig, borde det inte vara "lättare" att klara sig ur en vattenplaning utan styrdämpare?

Det var verkligen förnumstigt skrivet och förmodligen helt utan distans till skillnad från spjuvern Ingels inlägg.

Edit;

...och här kängar jag till dig precis när du plussat ett av mina präktiga inlägg!:krama

Må så vara men jag KAN vara ironisk ibland jag med. Men jag råkade behöva gå på en god väns begravning i söndags. I hans fall var stolparna/räckena allt för hårda! Så ha överseende, denna gången, med att jag i all välmening vill framföra hur fruktansvärt små marginalerna är ibland!:krama

Det var f-n helt löjligt, vägbanan var bokstavligen såphal. Jag gasade upp från rull i korsningen till max 40-50km/h, oavsett vad jag gjorde så halkade bakdäcket omkring, t.o.m. vid vad som bäst kan beskrivas som tomgångsväxlingar. Vid avfarten hade jag lugnt saktat ned till 10km/h innan jag svängde av.

Detta var på förhållandevis nylagd asfalt dock inte jätteny utan kanske 6-12 månader och fortfarande svart. Jag var inte ens i närheten av några vita linjer så det var inte de som bråkade.
Låter nästan som den där snorhala asfalten som tog död på en 50-årig trafiklärare i Sörmland förra året. Det var halt som vinterväg när det regnade. SMC driver nu någon sorts process (mot Trafikverket, tror jag). Någon måste ställas till svars för att det läggs oduglig asfalt. Googla eller kolla SMC:s hemsida om detta.

Låter nästan som den där snorhala asfalten som tog död på en 50-årig trafiklärare i Sörmland förra året. Det var halt som vinterväg när det regnade. SMC driver nu någon sorts process (mot Trafikverket, tror jag). Någon måste ställas till svars för att det läggs oduglig asfalt. Googla eller kolla SMC:s hemsida om detta.

Får titta på det men jag har redan gjort en egen analys, säger dock inte att det stämmer men jag ska minsann kolla det nästa gång det öser ner i ungefär lika mkt. Eftersom det är midsommar imorrn så är väl oddsen att det kommer redan då ;)

Min tanke var att i den periodvis vältrafikerade fyrvägskorsningen med rödljus står fordon och läcker olja. Eftersom ganska många fordon faktiskt läcker olja mer eller mindre så blir det nog en del som ligger på eller insjunket i asfalten, porlande kondensvatten från bilarnas ac hjälper även till att få ned oljan på backen. När det regnar som det gjorde då fungerar inte vattenavrinningen tillfredsställande någonstans som jag beskrev innan utan vägbanorna blir täckta med vatten, partiet där det var så halt gick som sagt utför från korsningen = vattenrutschbana:

32511957.jpg

Den extra kryddan med eventuellt oljefilm från korsningen = katastrof! Var som sagt bakdäcket som dansa omkring så gott som oavsett vad jag gjorde och då har ändå det däcket kick ass vattenegenskaper enligt allt och alla samt att jag testat det själv.

Om det nu visar sig att det blir sådär halt även nästa gång fick jag upp ett roligt bildspel i skallen eller snarare videospel. Är det inte så mycket trafik då ska jag minsann sätta upp en kamera, filma när jag spinner förbi med hojen, sen spinner förbi med bil o framhjulsdrift, bil o spinnande fyrhjulsdrift och tillslut när jag kommer farande på badring (som jag såg att jag hade liggande oöppnad) i full mc mundering. Skickas till ansvarige för vägen: FIXA!

:D

Lite skoj vore det...

Last edited:
I slutet av mars fick jag samma upplevelse som TS fast på ishalka istället, ett parti på mellan 10 och 20 meter som på dagtid blev blött av smältvatten och lagom vid 21-tiden på väg hem från jobbet hade frusit till. Mörkt också, så inte en chans att se skiten.

Poäng: Mjukt vatten kan vara illa. Hårt vatten är värre :D

Detta var på förhållandevis nylagd asfalt dock inte jätteny utan kanske 6-12 månader och fortfarande svart. Jag var inte ens i närheten av några vita linjer så det var inte de som bråkade.

Var ute i helgen på liknande asfalt och fick ett par mindre härliga sidledsförflyttningar i en högerkurva där jag lutade på lite.
:brinnerup

Hade dock turen att klara mig ur kurvan med insikten att ta nästa kurva lite lugnare. :yoparty

Men det verkar som att nyasfalt och hällregn är en riktig mördarkombo.

Må så vara men jag KAN vara ironisk ibland jag med. Men jag råkade behöva gå på en god väns begravning i söndags. I hans fall var stolparna/räckena allt för hårda! Så ha överseende, denna gången, med att jag i all välmening vill framföra hur fruktansvärt små marginalerna är ibland!:krama

Beklagar, inte alltid mina marginaler räckt till heller. Sådant äger man ju ingen kunskap om när man kräker ur sig spetsfundigheter på internettet, trygg i sin inbillade, relativa och seduktiva anonymitet....

Fridens

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...