Vattenplaning - ska man vara rädd?

• Thread starter Thread starter Vb
  • Start date Start date

Vb

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2010
Hoj
Yamahahaha
Så, blev anfallen av störtregn och åska under min mc-tur idag. Tänkte, nu tar jag det lugnt i kurvorna så jag inte får sladd. Så där åker jag rakt fram i 100-110 när jag plötsligt får vobbel på styret, och tänker typ :confused: :näsblod Kollar ner och ser att HELA vägbanen är täckt av en vattenhinna (störtregn, som sagt), varpå jag fattar vad som händer: vattenplaning. Tänker, fan inte sjukhuset nu igen, var bara 1 månad sen sist.. men som tur är klarar jag mig, styret rättar up sig självt efter varje vobbel och jag kan pusta ut. Hela vobblandet kanske varade i 3-4 sekunder.

Så till min fråga, i och med vad jag upplevde där styret räddade sig självt, så att säga, är vattenplaning farligt på mc? Jag förstår att det inte är jättebra, men det kändes i alla fall rätt stabilt ändå. Eller hade jag änglavakt och jag är för dum för att fatta det? Kanske ska tilläggas att jag bara hade vanliga jeans på benen :glömdet

Jag har aldrig fått vattenplaning på framhjulet, dock på bakhjulet i 120+ när man åkt genom vattenpölar (1cm djupa kanske). Då känner man att bakhjulet spinner och rycker lite.

Har alltid kört med däck som varit anpassade för vått underlag, t.ex. Pilot Road 2.

Tja, du gjorde ju helt rätt genom att inte göra nånting så att säga utan lät cykeln reda ut det hela själv:tummenupp Hojens gyro strävar efter balans själv så i de flesta fall så går det bra, hade du kramat styret stenhårt så hade du förmodligen förvärrat situationen. Men ingen regel utan undantag, har du väldigt mkt gaspådrag samtidigt som hojen planar så kan mycket väl bakänden slida ut lite för mycket i sidled och då kan det bli lite svettigare att reda ut situationen.

Jag har aldrig fått vattenplaning på framhjulet, dock på bakhjulet i 120+ när man åkt genom vattenpölar (1cm djupa kanske). Då känner man att bakhjulet spinner och rycker lite.

Har alltid kört med däck som varit anpassade för vått underlag, t.ex. Pilot Road 2.

Samma här. Aldrig fram, däremot att bakhjulet spinner loss kort om man korsar en "vattenfåra" med rejält driv framaåt.

Jag har stor respekt för regn och blöta vägar,. Man skall verkligen tänka sig för har du kört i en "lagom" hastighet och det är bara lite blött och duggar och man kommer in ett område där det tidigare varit störtskurar och mycket vatten så är det lätt lätt att bakdäcket släpper.

Man har inte mycket kontaktyta mot vägen, vilket blir ÄNNU mer påtagligt vid blöt vägbana.

Att bakhjulet spinner när man gasar på blött underlag är inte att få vattenplaning, det är bara dåligt grepp. Vattenplaning får man i stort sett bara på framhjulet eftersom det trycker undan det mesta av vattnet, så bakhjulet får aldrig speciellt mycket vatten.
Det bästa är som sagt var att bara försöka slappna av hur lätt det nu är. Även när man kör på grus eller räfflad asfalt ska man slappna av och låta hojen röra på sig.

Jag fick vattenplaning på framhjulet förra sommaren när jag var på väg ner till Mantorp, monsunregn och lite väl bråttom att komma fram och få knäcka en öl.

Tvärsläppte i en svag högersväng och reaktioner jag inte visste att jag hade skickade ner fötterna i backen så jag gled ett antal meter på skorna hållandes upp hojen i styret tills jag fick grepp igen. Helt obegripligt att jag höll mig på hjulen.:näsblod

Hade senadrag i båda höfter flera kilometer efteråt...:gnissla

Pilot Road 2 på hojen btw.

Att bakhjulet spinner när man gasar på blött underlag är inte att få vattenplaning, det är bara dåligt grepp. Vattenplaning får man i stort sett bara på framhjulet eftersom det trycker undan det mesta av vattnet, så bakhjulet får aldrig speciellt mycket vatten.
Det bästa är som sagt var att bara försöka slappna av hur lätt det nu är. Även när man kör på grus eller räfflad asfalt ska man slappna av och låta hojen röra på sig.

Det är precis vad vattenplaning är när däcken inte har grepp på underlaget. Hittils har jag nästan enbart fått släpp med bakhjulet, en gång med framhjulet vilket resulterade att jag gick omkull.

Din tes går inte riktigt ihop alla ggr, det är rätt att framhjulet tränger undan mest vatten, men det är betydligt smalare än bakhjulet, även om hojen är fördelad 50/50 så är det mer vikt på mindre yta fram. Bakhjulet är bredare och oftast mer slitet. Det räcker att man bromsar lite lite för hårt(man bromsar fortfarande mest fram) så släpper den nästan då obefintliga kontakten med bakhjulet och backen är det då riktigt blött så kan den vara obefintlig med släpp som följd.

Det är precis vad vattenplaning är när däcken inte har grepp på underlaget. Hittils har jag nästan enbart fått släpp med bakhjulet, en gång med framhjulet vilket resulterade att jag gick omkull.

Din tes går inte riktigt ihop alla ggr, det är rätt att framhjulet tränger undan mest vatten, men det är betydligt smalare än bakhjulet, även om hojen är fördelad 50/50 så är det mer vikt på mindre yta fram. Bakhjulet är bredare och oftast mer slitet. Det räcker att man bromsar lite lite för hårt(man bromsar fortfarande mest fram) så släpper den nästan då obefintliga kontakten med bakhjulet och backen är det då riktigt blött så kan den vara obefintlig med släpp som följd.

Delar inte din definition på vad som är vattenplaning. Då skulle alla släpp på våt/fuktig väg vara vattenplaning.

Jag menar att vattenplaning är när däcket lyfter från vägbanan då det inte klara att forsla bort mer vatten. Att bromsa på sig, få ett hjulspinn eller släpp i kurva för att man har mindre friktion mellan däck och vägbana är inte samma sak. I de fallen handlar det om mindre friktion pga av vattnets "smörjande" påverkan, inte att det släpper för att mängden vatten får hjulet att lyfta. Stor skillnad i min värld.

Har du verkligen upplevt vattenplaning?

Delar inte din definition på vad som är vattenplaning. Då skulle alla släpp på våt/fuktig väg vara vattenplaning.

Jag menar att vattenplaning är när däcket lyfter från vägbanan då det inte klara att forsla bort mer vatten. Att bromsa på sig, få ett hjulspinn eller släpp i kurva för att man har mindre friktion mellan däck och vägbana är inte samma sak. I de fallen handlar det om mindre friktion pga av vattnets "smörjande" påverkan, inte att det släpper för att mängden vatten får hjulet att lyfta. Stor skillnad i min värld.

Har du verkligen upplevt vattenplaning?

Precis vattenplaning är inte att man får dåligt grep, utan när man får noll kontakt. motorcykeln blir en båt för en kort stund typ :rolleyes:

Jag trodde jag var odödlig med mitt antispinn på min hoj när jag åkte i monsunregn.
Blev arg på alla bilar som bara ville köra 50 på 110väg, så jag vred till på gasen och ökade på till 150.. 2sek senare hade framhjulet flyttat sig 50cm åt godtyckligt håll (inte framåt!).
Att bakhjulet spinner känns rätt naturligt, men där är ju antispinn utmärkt!

Men eftersom jag lever är jag definitivt odödlig!:yoparty:yoparty

Hur ser dina däck ut? :)

Tror mig fått vattenplaning några ggr men oftast är det väldigt korta partier och där jag innan vet eller fått en hint om att det är mycket vatten på vägbanan = inte samma överraskningsmoment. Precis som med bil eftersom jag inte vet bättre har jag bara farit rakt igenom så rakt som möjligt och de har aldrig gett någon vobbeltendens då, däremot har jag råkat ut för vobbel vid torr vägbana men då p.g.a. andra.. element.

Känns ändå som att det ska rätt mkt till för att bli överraskad av vattenplaning på en hoj med förhållandevis smala däck om nu inte mönstret är odugligt, slitet eller slicks vill säga :tummenupp

Du hade tur!
Gyrokrafterna bidrar i liknande situationer at hålla hojen upprätt men om du hade stannat framhjulet (lätt broms) hade du med all sannolikhet kraschat!

Vi har 2 kontaktytor (fram/bakdäcket tappar vi kontakten med en av dem ökar risken markant för krasch. Japp jag vet att man kan åka på bakhjulet och göra stopies men det är inte dessa situationer jag pratar/skriver om här och nu!

Du hade flax denna gången så ta det lite mer easy nästa gång r mitt lilla råd!

Mvh!
// Niklas

Var rädd, mycket rädd. Vattenplaning är inte att leka med, slappna av och be till gud att du får grepp innan vägen svänger :rolleyes:
Fick tokplaning med hyrbilen i helgen, man tycker vägverket borde fixa dom där 5cm djupa spåren på E4'an :rolleyes:

klart du inte ska va rädd, det är först när man blir rädd som saker blir farligt.

tänk istället att det är mycket mindre friktion på blöt gentemot torr asfalt och det gör inte lika ont att ramla :tummenupp

klart du inte ska va rädd, det är först när man blir rädd som saker blir farligt.

tänk istället att det är mycket mindre friktion på blöt gentemot torr asfalt och det gör inte lika ont att ramla :tummenupp

Inte för att jag vill spoilera din positiva inställning här i ivet, det är oftast av godo men endast om den är verklighetsförankrad!

Stolpen/gatkanten/dikeskanten/stenen och den mötande bilen blir dock inte lindrigare att slå i/träffa bara för att det regnar!:näsblod

// Niklas

Inte för att jag vill spoilera din positiva inställning här i ivet, det är oftast av godo men endast om den är verklighetsförankrad!

Stolpen/gatkanten/dikeskanten/stenen och den mötande bilen blir dock inte lindrigare att slå i/träffa bara för att det regnar!:näsblod

// Niklas

Det var verkligen förnumstigt skrivet och förmodligen helt utan distans till skillnad från spjuvern Ingels inlägg.

Edit;

...och här kängar jag till dig precis när du plussat ett av mina präktiga inlägg!:krama

Last edited:
Hyfsat svårt att få jämfört med bil, men när det väl händer är det desto otrevligare.
Att känna hur cykeln plötsligt svävar fram över marken och börjar tippa åt sidan i 170km/h, utan att reagera på någon input från dig som förare är en ytterst obehaglig känsla kan jag meddela.
Är glad att jag på något mirakulöst vis råkade komma bort från fåran och återfick kontrollen med endast med lite tankslappers som följd.
Fick en helt ny respekt för vatten på vägbanan efter den händelsen kan jag meddela.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park