Vattenplaning på hoj?

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Hepp

Har fått vattenplaning när jag kört bil. Uppstår detta fenomen även med MC i samma hastighet (eller högre/lägre?) förutsatt att man har bra däck? Visst, det blir halare i kurvorna, men hur är det rakt fram? Hur känns det?

Kan tänka mig att chansen för planing é lägre på MC eftersom kontaktytan med vägen é så liten, men det är inget jag har bevis för direkt, bara framfilosoferat

Jag skulle lätta rejält på gasen när det regnar, svar på din fråga är rätt beroende på vilket däck du far omkring på så kör du på gatdäck så har du lite bättre odds mot bildäck men det är bara om du kör rakt fram. Summa sumarum, håll igen när det pissar från himlen.

min körskolelärare tjatade alltid om att det var precis som föregående talare sa, d.v.s. mindre kontaktyta = mindre risk för vattenplaning (jag lyckades ofta pricka in regniga dagar av någon anledning :gnissla ) och det verkar ju troligt också

Starstriker skrev:
2312636 Hepp

Har fått vattenplaning när jag kört bil. Uppstår detta fenomen även med MC i samma hastighet (eller högre/lägre?) förutsatt att man har bra däck? Visst, det blir halare i kurvorna, men hur är det rakt fram? Hur känns det?

Som klassikern man gjorde på vintrarna som barn (hålla i axlarna och sparka lätt på fötterna). Har bara fått det en gång och det räcker väl, hojen bara la sig ner, så det anda jag kunde göra var att hålla emot och dra upp den igen. Tyvärr la den sig åt andra hållet så samma rutin igen. Började inte greppa förrän runt 70 km och då var jag på felsida vägen men som väl var inget möte. Så går det när man ska var snäll mot brodern och besiktiga hans mc utan göra en koll själv innan man åker iväg. :huvet

Första och sista gången jag körde en mc med dåliga däck :tummenupp

Det går utmärkt att plana kortare sträckor över vatten, ungefär som med skoter på öppet vatten. Det behövs inga extrema farter heller, det går med en ostrypt 125a i till exempel ett sandtag att plana över mindre vattensamlingar.
Med skotern kräver det inte speciellt mycket, men med den lilla ytan med mc så är det knepigare. Farligt är det om man inte är beredd.

Vattenplaning

Hedgehog skrev:
2312673 Som klassikern man gjorde på vintrarna som barn (hålla i axlarna och sparka lätt på fötterna). Har bara fått det en gång och det räcker väl, hojen bara la sig ner, så det anda jag kunde göra var att hålla emot och dra upp den igen. Tyvärr la den sig åt andra hållet så samma rutin igen. Började inte greppa förrän runt 70 km och då var jag på felsida vägen men som väl var inget möte. Så går det när man ska var snäll mot brodern och besiktiga hans mc utan göra en koll själv innan man åker iväg. :huvet

Första och sista gången jag körde en mc med dåliga däck :tummenupp

Jag kan bara säga att det är ganska svårt att få det, men det går tro mig. Jag har nåstan fått det och då ofrivillgt. Körde doc i ganska hög fart och kom till en mycket djup vatten pöl som inte syntes att den var djup. Han doc bromsa ner den av ren instinkt. Men jag dansa på vattnet så som att köra höjen i gyttja med massa spår dvs den ville till vänster och höger om vart annat. Men sen har jag kört i över 200 på motorväg när det regnar (MED MKT BRA DÄCK SKA TILLÄGGAS) utan några som hälst problem. Detta ska naturligvis inte testas, men det visar att med sjysta däck kan man tuffa på ganska så snabbt RAKT FRAM utan problem.

Jodå, det går bra att vattenplana med MC (om man nu skulle vilja det)...

Jag höll lite för hög hastighet i en omkörning en regnig dag, hade lite små slitet däck, men inte så allvarligt, helt plöttsligt släppte det bara (bak), som tur var så höll jag mig på hjulen.
Jag vart tvungen att köra över en liten rondell för jag insåg att jag inte hade kunnat svänga runt hela varvet, men det gick bra, ingen annan trafik och det var en liten gräskulle i rondellen så det var bara att rulla upp på ena sidan och ner på andra, jag hade tur som kunde styra lite, för mitt i rondellen står det ett konstvärk i aluminium, men jag klarade mig vid sidan av det...

Nu för tiden tar jag det lite lugnare när det är blött ute.
Så tänk på att ta det lungt, speciellt om ni har små slitna däck.
Även om ni snabbt vill hem till värmen och torka de blöta kläderna.

Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back