Vattenkylt och minusgrader

Hojglykolmätare kanske kommer nu när dom lanserar hojprylar :va

Om man vill ha ett miljövänligt alternativ till Waterwetter/Glykol så kan man ta Yes-diskmedel...
Halkigt som fan, sänker ytspänningen och är glykolgrönt till färgen...
Tyvärr lär det väl inte påverka fryspunkten till det bättre, men en klatchig slogan så säljer det nog! :tummenupp

och så lär det löddra lite

Kylarvätska liksom bromsvätska ska egentligen bytas ut varannat år om man ska vara ordentlig.
Sen finns det ju glykolmätare att köpa också för en billig penning.

Kylarvätska liksom bromsvätska ska egentligen bytas ut varannat år om man ska vara ordentlig.
Sen finns det ju glykolmätare att köpa också för en billig penning.

Jag undrar hur många som byter ut kylarvätskan vartannat år (som det står i min servicemanual i alla fall)? :rolleyes:

Jag undrar hur många som byter ut kylarvätskan vartannat år (som det står i min servicemanual i alla fall)? :rolleyes:

Jag gör det i princip två gånger per år beroende på väderlek. När det inte är nära 0 grader längre så kör jag med waterwetter. Och när det går tenderar att närma sig 0 så byter jag till glykol.

Jag som har en oljekyld gammelsuka, hur mycket glykol ska jag ha i oljan?
Räcker 30% eller ska man köra 50/50?

om du vill veta på ett enkelt och snabbt sätt om du har glykol i kylaren så öppna locket och doppa fingret lite och smaka försiktigt på det (svälj inte)smakar det sött som fan så är det glykol i :tummenupp

Jag gör det i princip två gånger per år beroende på väderlek. När det inte är nära 0 grader längre så kör jag med waterwetter. Och när det går tenderar att närma sig 0 så byter jag till glykol.

Det är bra gjort (tror långt ifrån alla gör det), men varför så ofta (kör du bana)? Det hinner ju inte samlas speciellt mycket joner i vattnet på så kort tid (för det är väll i princip enbart därför man byter vattnet, för korrosionens skull när jonmängden ökar?)

om du vill veta på ett enkelt och snabbt sätt om du har glykol i kylaren så öppna locket och doppa fingret lite och smaka försiktigt på det (svälj inte)smakar det sött som fan så är det glykol i :tummenupp

Päronsmak på de flesta sorter jag testat. ;)

Henrik

Nyheter
Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...