Vattenkylning vs. överklockning?

RedRider

Invincible
Gick med
25 Nov 2006
Hoj
Hojlös atm
Skaffade vattenkylning te burken för nån månad sedan och tänkte höra om någon vet ungefär hur mkt det går att klocka processorn då? En AMD Athlon 64 2,2 gHz 3500+. Gör det stor skillnad? Eller kan jag lika gärna lägga ner:va

Så ser den ut:

Bifogat

• IMG_2463sh.jpg
    IMG_2463sh.jpg
    141.5 KB · Visningar: 122
  • IMG_2468sh.jpg
    IMG_2468sh.jpg
    114.7 KB · Visningar: 78
  • IMG_2465sh.jpg
    IMG_2465sh.jpg
    122.1 KB · Visningar: 78
Det beror rätt mycket på vilken kärna du har. Jag har Newcastle, den äldsta av de modernare AMD64:orna och den fixar lätt 2500 MHz stabilt på luftkylning. Har varit uppe över 2700 men inte vidare stabilt, dock tillräckligt för att köra SuperPI... ;)

Vattenkylning kan jag tänka mig gör ytterligare lite men jag tror dock att RAM-minnet säger stopp först... Beror på vilken divider man kör med å andra sidan... Lycka till! :tummenupp

Jag har en Opteron 144 på 1.8ghz, har den körandes på 2.5ghz med en lite större processorfläkt. Har inte haft några problem alls, funkat skitbra. Märkte stor skillnad då jag körde på 2.8ghz, men då var systemet lite mer instabilt.

Dock är Opteron väldigt överklockningsvänliga så börja försiktigt.

Det beror rätt mycket på vilken kärna du har. Jag har Newcastle, den äldsta av de modernare AMD64:orna och den fixar lätt 2500 MHz stabilt på luftkylning. Har varit uppe över 2700 men inte vidare stabilt, dock tillräckligt för att köra SuperPI... ;)

Vattenkylning kan jag tänka mig gör ytterligare lite men jag tror dock att RAM-minnet säger stopp först... Beror på vilken divider man kör med å andra sidan... Lycka till! :tummenupp

Min kärna heter venice, säger det dig nåt? Hur mycket tror du RAM-minnena klarar att klockas? Tacksam för hjälp:gnissla

Jag har en Opteron 144 på 1.8ghz, har den körandes på 2.5ghz med en lite större processorfläkt. Har inte haft några problem alls, funkat skitbra. Märkte stor skillnad då jag körde på 2.8ghz, men då var systemet lite mer instabilt.

Dock är Opteron väldigt överklockningsvänliga så börja försiktigt.

Det är ju 700 mhz, shit:yoparty
Förresten, hur är det med överklockning av grafikkort? Ger det stor prestandaskillnad? Har ett nVidia Point of view 7950gt 512mb

Antar att jag låter helt värdelös men jag är nybörjare än sålänge:rolleyes:

Last edited:
Jag har en 4600+ (2.4 GHz) upp på blocket.se som går stabilt i 2720 på luft med idle på 30 grader och full last 50 grader. Processorn har nedpolerade kanter så att kylflänsen får full kontakt med CPU'n IHS. Texten på processorn och all övrig info på den är fortfarande intakt men skull kunna tas för att man har gnuggat/bytt kylfläns ett par gånger.

http://www.blocket.se/vi/10760077.htm

Min kärna heter venice, säger det dig nåt? Hur mycket tror du RAM-minnena klarar att klockas? Tacksam för hjälp:gnissla

Det är ju 700 mhz, shit:yoparty
Förresten, hur är det med överklockning av grafikkort? Ger det stor prestandaskillnad? Har ett nVidia Point of view 7950gt 512mb

Antar att jag låter helt värdelös men jag är nybörjare än sålänge:rolleyes:

Venice-kärnan är klockbar, mycket bra på det. När den släpptes vet jag det var ett gäng som körde upp den i 3 GHz luftkylt. Så den är lättklockad... :)

Vad har du för minnen till..? Och moderkort?

Mitt gamla grafikkort var kul att leka med, klocka och köra 3DMark men nu har jag varken ork, lust eller tålamod till det... ;)
Kolla på http://www.sweclockers.com, deras forum är schysst, sök runt där lite så får du bra tips..!

Venice-kärnan är klockbar, mycket bra på det. När den släpptes vet jag det var ett gäng som körde upp den i 3 GHz luftkylt. Så den är lättklockad... :)

Vad har du för minnen till..? Och moderkort?

Mitt gamla grafikkort var kul att leka med, klocka och köra 3DMark men nu har jag varken ork, lust eller tålamod till det... ;)
Kolla på http://www.sweclockers.com, deras forum är schysst, sök runt där lite så får du bra tips..!

Tack, du är en ängel imaster:yoparty
Har 4 st :Corsair Value Select 512Mb DDR PC3200 400MHz..

Moderkort: Asus A8N-SLI SE nForce4 SLI 4DDR-DIMM 3PCI 4PCIe SATA Audio GB-LAN Socket939 ATX

Vilka möjligheter tror du finns?

Tack, du är en ängel imaster:yoparty
Har 4 st :Corsair Value Select 512Mb DDR PC3200 400MHz..

Moderkort: Asus A8N-SLI SE nForce4 SLI 4DDR-DIMM 3PCI 4PCIe SATA Audio GB-LAN Socket939 ATX

Vilka möjligheter tror du finns?

Value-minnena är lite lotteri, de klarar jobbet i standardhastighet galant och har man tur går de att klocka riktigt bra.

Med din uppsättning tror jag du skulle kunna köra kanske mellan 2,7 och 2,9 GHz stabilt med schyssta temperaturer.

Testa att öka frekvensen gradvis, kör nån timme och testa om det funkar bra. Kör Prime95 på Torture Test så får du se om det är stabilt. Ska helst köras 24 timmar men vem orkar... :rolleyes: Kör det över natten när du sover, det funkar bra... :)

Value-minnena är lite lotteri, de klarar jobbet i standardhastighet galant och har man tur går de att klocka riktigt bra.

Med din uppsättning tror jag du skulle kunna köra kanske mellan 2,7 och 2,9 GHz stabilt med schyssta temperaturer.

Testa att öka frekvensen gradvis, kör nån timme och testa om det funkar bra. Kör Prime95 på Torture Test så får du se om det är stabilt. Ska helst köras 24 timmar men vem orkar... :rolleyes: Kör det över natten när du sover, det funkar bra... :)

nämen va trevligt:gnissla tack för hjälpen.. angående klockning av grafikkortet.. Är det gjort av många och hur upplever ni isf prestandan?

Last edited:
nämen va trevligt:gnissla tack för hjälpen.. angående klockning av grafikkortet.. Är det gjort av många och hur upplever ni isf prestandan?

Skillnaden märks istortsett bara på 3Dmark testerna.
Minnen lär ju hänga med upp till en 220mhz effektiv klocka. Men om inte det funkar så sätter du bara på en divider. Kanske 333/400?
Ett hett tips är att kolla på sweclockers som länkades ovan och gå in på överklocknings facen. Mycket lärorikt för nybörjaren:tummenupp

Mvh Rasmus

fast med 4 st 512 minnen så e dom redan nerklockade till 333 mhz. så där bör du nog inte räkna med för mkt.

kör min 4400 stabilt på nästan 2,7 ghz (244x11) med 1/1 på minnerna.

Som sagt, du märker det inte om du nu inte råkar ligga precis på gränsen till att få över 16 fps som är gränsen över vad ögat uppfattat som ett sammanhängade flyt. Det är den frekvens som t.ex. växelspänningen som lok/tåg använder.

Bara på kul så voltmoddade jag ett 7600 GS i helgen som är originalklockat till 400/800 och klockat på originalspänningarna gör den 470/940. Grafikminnet gick det inte att göra så mycket åt, ökade från 1.80 till 2.0 volt men lyckades bara pressa ur 20 MHz till från 940 till 960. Däremot GPU'n kunda jag pressa från 470 till hela 680 Mhz genom att höja från 1.05 till 1.45 volt. Man får löda in trimpottar på FB-pinnen (foldback) parallellt ned till backen på de två "buck pwm regulators" som sitter på grafikkorten.

PCMARK05 ökade från ca 5000 till 7698.
http://service.futuremark.com/compare?pcm05=677971

3DMARK06 ökade från ca 2600 till 3368
http://service.futuremark.com/compare?3dm06=1126468

fast med 4 st 512 minnen så e dom redan nerklockade till 333 mhz. så där bör du nog inte räkna med för mkt.

kör min 4400 stabilt på nästan 2,7 ghz (244x11) med 1/1 på minnerna.

Inte med Venice-kärnan väl? Det var väl bara Winchester som var kass med fyra minnen?

Bara på kul så voltmoddade jag ett 7600 GS i helgen som är originalklockat till 400/800 och klockat på originalspänningarna gör den 470/940. Grafikminnet gick det inte att göra så mycket åt, ökade från 1.80 till 2.0 volt men lyckades bara pressa ur 20 MHz till från 940 till 960. Däremot GPU'n kunda jag pressa från 470 till hela 680 Mhz genom att höja från 1.05 till 1.45 volt. Man får löda in trimpottar på FB-pinnen (foldback) parallellt ned till backen på de två "buck pwm regulators" som sitter på grafikkorten.

Det där lät skoj! Har ju ett 7600 GS själv och spotta ur lite mer kraft ur det hade ju inte vart dumt... :yoparty

Last edited:
Det där lät skoj! Har ju ett 7600 GS själv och spotta ur lite mer kraft ur det hade ju inte vart dumt... :yoparty

Leta efter en IC-krets som sitter i närheten av en induktor/spole. Läs av beteckningen, Googla efter databladet och ta reda på vilken pinne som är FB/foldback och löd in en 10k flervarvig trimpot mellan den pinnen och gnd/jord/0v. Obs, det är separata kretsar för GPU och minne. Har du inte lödvana är det nog bäst att någon icke-darrhänt löder åt dig. Se även till att trimpotten har max resistans före uppstart. Mät sen mellan jord och en av spolarnas ben och justera upp spänningen till max 1.45 på GPU och max 2.0 på minne. Har du ett silent-kort är det läge att skruva/bund-band'a på en 80 mm fläkt (2 skruvar räcker) som du driver med 5 volt istället för normala 12 volt.

Har du ingen som kan göra det åt dig - ta reda på all relevant info, dvs kretstyp på PWM'erna och köp två stycken 10k flervarviga trimpottar och skicka mig det i en vadderad påse modell M + 40 pix för returen så löder jag åt dig for free. Trimpotentiometrarna ska vara av typen 64W eller 67W och ha 10k ohm.

Någon av dina lokala TV-reparatörer bör ha trimpottar på lager.

<edit>2007-02-12: Satte världsrekord inatt med snikvarianten av ett 7600GS, varianten som har 400 MHz ddr2-minnen. Klockad från 400gpu/400mem till 720/480 gav poängen 3445 i 3DMARK06 med e6300'an som går i 3.6GHz. http://service.futuremark.com/compare?3dm06=1201851 </edit>

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...