Vatteninsprutning

Robban_C skrev:
Min åsikt är snarare att pipans volym ger sig automatiskt.
....
Sådärja, då har vi bestämt hur pipan ska se ut och volymen (dvs storleken) blir vad den blir.
Håller med som vanligt.
R.Lehtipalo skrev:
Det jag kan tänka mig och som kan vara en skillnad mellan en liten och en stor pipa är värmeavledningsförmågan.
.....
På låga varv med lite effektpådrag är pipan relativt kall och ljudhastigheten låg. Vid högre effekt blir pipan varmare och ljudhastigheten högre.
Det är avgaserna temp som avgör ljudhastigheten, inte pipans. Sen rör sig ju
avgaserna bakåt samtidigt som pulserna vandrar både bakåt och framåt i gasen.
Sen har en liten volym relativt sett mer kylande yta än en stor.
Så det finns en del att ta hänsyn till om man teoretiskt reda ut det där.
Till syvende og sidst ska det hela tillverkas och knökas in på en hoj oxå. Stör säkert teorierna en del.
Finns förmodligen simuleringsprogram för sånt här. T.ex. GP-stallen måste
rimligen haft såna.
Men så långt har inte jag rotat. Bradleys böcker The Racing Motorcycle (1 o 2)
har en del hänvisningar. Kanske även nåt om dettta. Ska kolla, om jag kommer ihåg.
/u
 
Last edited:
Är benägen att hålla med Ulf om att det rimligen är svårt att beräkna exakt eftersom systemet ska in i en hojram och det finns så många mer eller mindre "diffusa" parametrar. Ex vis har ju fartvinden en kylande effekt på pipan, hur mycket är det och vid vilken lufthastighet (dvs kyleffekt mot pipans utsida) ska vi avstämma pipan? Bara ett exempel på en "luddig" parameter av många.
Därför tror jag att det mesta av avgas till 2-t fortfarande är trial and error även om man givetvis ska börja med att beräkna så att man åtminstone börjar i rätt kvarter så att säga.

Det tråkiga är bara att det är så mycket jobb att göra ett nytt avgas om man inte blir nöjd med första försöket. Och hur ofta blir man det (vad det än gäller)?
Men nu är vi långt från trådens egentliga topic.
 
I John Bradley's The Racing Motorcycle Vol 2 s 241 finns en del referenser
om 2t avgassystem design. T.ex. Soft-Engine SNC, Sae European Office (Gordon Blair
har skrivit en del om sånt), V.P. Engineering , IWT Racing, TSR Software, Billy Alvarsson, Linköping.
/u
 
Robban_C skrev:
Gammal Honda med mycket borr?

:va honda 883 ?? 836 vare välan...

Sportster :) Sport hoj ??...

Ironi på :
Tänkte rasta småpojkarna med en HD ....
Ironi av :


Det måste vara den ultimata förnedringen för en sporthojare , att bli ifrånåkt av ett "kalkbrott" på en 883 sportster på 36 friska utan väghållning eller bromsar.....
 
Last edited:
SSDD skrev:
:va honda 883 ?? 836 vare välan...
...
Japp. Stämmer. Fel av mig. Och jag borde ju ha kopplat 883 till amerikanskt gjutjärn men man kan ju inte vara på topp jämnt. :)
 
Robban_C skrev:
Japp. Stämmer. Fel av mig. Och jag borde ju ha kopplat 883 till amerikanskt gjutjärn men man kan ju inte vara på topp jämnt. :)


:fatta! App app app Amerikanskt gjutjärn, :mad: ,,, Hallå där, topparna är ´faktiskt av Alu....

:gråta Förrexten så gjuts det mesta i Taiwan
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top