Vatteninsprutning vs intercooler

gixxern

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2004
Ort
Åland
Hoj
Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa -00
Hej!

Är det någon som kör med vatteninsprutning istället för IC?
Jag funderade nämligen över de nya reglerna som säger att endast "handelsbränsle" är tillåtet, det tolkar jag som att man bara får skvätta i 98 oktan i race hojen. Om man då laddar på rejält , så borde man ju uppnå rätt snabbt gränsen vad 98 oktan tål innan detonation som nu Anders skrev i tidigare trådar.

Vatteninsprutning är ju känt att vara en rejält bra anti-detonations hjälp, mycket bättre än en IC vid höga laddtryck, som jag nu läst.
Har någon testat detta? Jag vet även att man får mindre effekt vid samma laddtryck jämfört med en väldesignad IC, men jag har extremt lite plats på min hoj att klämma in en stor IC, jag får max in ett element med 300*200 mellan gavlarna.. :va
Detta effektbortfall borde man ju kunna kompensera med lite högre laddtryck?

Åsikter?
 
Enligt SVEMO (kika i deras forum, jag har ställt den här frågan där) så är inte E85 ett godkänt bränsle enligt deras tekniska reglemente. Vad jag vet är det minst två som trots det kör med E85. Handelsbränsle är även AG's 104 oktan men däremot SV05 är inte handelsbränsle (enligt SVEMO's regler) - men trots det körs det med SV05.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top