Vatten på bakhjulslager, måste jag plocka isär och rengöra?

Mange_J

Hej vad det går
Gick med
15 Apr 2004
Hoj
zx10r -05, Ducati 1198s
Hej!

Lämnade min son att rengöra mina lösa bakfälg. När jag kom tillbaka såg jag att han även "duktig som han är" vattnade med vattenslangen där lagren sitter :tummenupp
Inte hans fel, jag borde ha sagt till att man inte ska tvätta där.

Hur som helst, måste jag plocka isär och rengöra eller bara vänta tills det torkar och trycka i extra fett?

Låt det inte lufttorka, då kan det rosta. Blås ur. Har du inte tryckluft, använd t.ex. en hårfön med högsta värmen.

Vatten o fett "blandar" sig inte. Om du börjar "baka" in vattnet i fettet tex.genom att rulla lagret så att vatten o fett motarbetar varandra så blir det som små vatten bubblor i fettet. Sålänge som vattnet ligger på ytan av fettet så dunstar det. Vad gör du när det har regnat? hur ofta smörjer du kedjan,Hur ofta fettar du axelbultarna som går genom fram,bak-hjul?

Fetta,fetta en fetta? som jag brukar säga! :tummenupp

De e inte hela världen, bara man åter-fettar, fyllet på! (fan va jag vi skriva FITTA) men jag menar att fetta. :fyllisar

Att bara blaska på med vattenslang har aldrig gett några problem med hjullagren för mig.

Högtryckstvätt är däremot en annan femma.

Nu har jag kört ett tag med hårfön ett tag och lagt på extra fett, så får vi hålla tummarna.

Tack för hjälpen, jag blev rätt skraj eftersom jag har hört att man ska passa sig för vattna/tvätta där lagren sitter.

tack / Magnus

Vatten o fett "blandar" sig inte. Om du börjar "baka" in vattnet i fettet tex.genom att rulla lagret så att vatten o fett motarbetar varandra så blir det som små vatten bubblor i fettet. Sålänge som vattnet ligger på ytan av fettet så dunstar det. Vad gör du när det har regnat? hur ofta smörjer du kedjan,Hur ofta fettar du axelbultarna som går genom fram,bak-hjul?

Gammal som jag är kör jag bara bana med gixxern och helst inte i regn. Brrr kallt.....blött.

Jag brukar byta däck två tre gånger per år och lägger alltid på lite fett när jag monterar ihop.

Last edited:
Jag brukar byta däck två tre gånger per år och lägger alltid på lite fett när jag monterar ihop.

Nu vet inte jag hur din hoj ser ut, MEN, det BORDE sitta kapslade lager där och då är det inga problem så länge du ger faan i att skölja med högtrycken. Sitter det inte kapslade lager så byt till det nästa gång du byter däck. Rekomenderar gummitätade, 2rs heter dom i efterbeteckning.

eeh.. måste bara fråga. har haft av mitt bakhjul några gånger, men ska axeln vara infettad? min är torr som krut. :va

eeh.. måste bara fråga. har haft av mitt bakhjul några gånger, men ska axeln vara infettad? min är torr som krut. :va

själv drar jag på lite 556 varje gång fälgen åker av och det är if ofta då jag byter däck inför varje tävling och bandag. Allt blir så enklare när grejorna nästan ramlar isär av sig sjäv när man ska mecka, men så är det väl när man håller på med racing, ni gatåkare borde lägga lite mer energi på att serva det som är viktigt istället för att tänka på att det ska vara blankt...Ni slarvar med att byta vätskor i era hojar och hur många gånger som helst har jag noterat den svarta vidriga sörja i era bromsbehållare, ni har bara ett liv.....tänk er för!!!

Nyheter
Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret