vatten lekage? :S

Gick med
26 Aug 2006
Hoj
Yamaha DT125R, YZ426
Tjo,

Jag har en yamaha DT125R -95 som jag precis har köpt ett DEP effekt system till, så jag montera det och provkörde lite. Märkte att jag behöver skruva lite på fögasarn för att få det å funka perfekt, så jag började på och pula me instälningarna på fögasarn, hittade en rätt så bra inställning men tror att jag behöver byra munstycke också. Men när jag hittat inställningen så stog jag på friläge och gasade lite, så gasade jag till upp i nästan 10000 varv så POFF! Så såg jag massa vatten och vatten ånga, vart rädd och stängde av motorn direkt. Tänkte att "nu har jag fått vatten lekage någon stans" men när jag provstarta motorn igen så hände ingenting den gick som normalt, fast jag har inte vågat varva upp igen.

Någon som varit me om nåt liknanade? eller vet vad som "felet" är?
är tacksam för svar // R

tycker det verkar som topplockspackningen, jag hade läckande toppackning på min TDR ett tag så man såg vattnet sippra ut. motorn blir svinvarm av det, inte bra.

Jag tror att den så kallade poffen var mest vatten som träffade en varm krök, jag tror inte att den koka, iallafall inte enligt värme mätaren som visade ungefär mitt på skalan (en bra bit från rött). Kan vara topp locks packningen, ska kolla det men då vore det väl kommit ut vatten när jag startade upp motorn igen efter?

tack för alla svar //R

Det kanske låg lite vatten någonstans som rann ner på kröken :tomte

Master_Rickard skrev:
2409853 Jag tror att den så kallade poffen var mest vatten som träffade en varm krök, jag tror inte att den koka, iallafall inte enligt värme mätaren som visade ungefär mitt på skalan (en bra bit från rött). Kan vara topp locks packningen, ska kolla det men då vore det väl kommit ut vatten när jag startade upp motorn igen efter?

tack för alla svar //R
Tror på samma sak. Vattnet blev varmt och expanderade och kom ut genom en övetrycksventil kanske och landade på motorn. Inget att oroa sig för mao.

Master_Rickard skrev:
2409853 Jag tror att den så kallade poffen var mest vatten som träffade en varm krök, jag tror inte att den koka, iallafall inte enligt värme mätaren som visade ungefär mitt på skalan (en bra bit från rött). Kan vara topp locks packningen, ska kolla det men då vore det väl kommit ut vatten när jag startade upp motorn igen efter?

tack för alla svar //R

vattnet börjar inte sippra ut förns du varvar motorn över ca 5-6k, så toppackningen kan mycket väl ha gått fast det inte ran något när du starta nästa gång.

NiklasL skrev:
2409990 vattnet börjar inte sippra ut förns du varvar motorn över ca 5-6k, så toppackningen kan mycket väl ha gått fast det inte ran något när du starta nästa gång.
Hö?

....

Loy skrev:
2410070 Hö?

....

ja asså man måste få tryck i cylindern för att man ska se om topplockspackningen läcker, räcker inte med tomgång.. man får stå och varva lite.:)

NiklasL skrev:
2410077 ja asså man måste få tryck i cylindern för att man ska se om topplockspackningen läcker, räcker inte med tomgång.. man får stå och varva lite.:)
Ahh, nu är jag med!

Jag kollade lite närmare på det här problemet och upptäckte att det var slangklämman på kylarvatten slangen som hade givit upp, så jag böt ut den och nu är problemet åtgärdat.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman