Vatten i vevhuset. KTM exc 125 -98

beagleboy

Ny medlem
Gick med
23 May 2010
Hoj
KTM exc 125 -98
Fråga inte hur det gick till :huvet men nu är det så att jag har fullt med vatten i vevhuset på min cross.
Hur i hellsefyr får jag ur vattnet!
Finns det nån plugg som jag inte sett, eller kan man skruva bort nån kåpa så man får ett öppet hål in till vevslängen??

Tack på förhud...

Du plockar av cylindern och byter fotpackningen samtidigt som du häller ut vattnet och sprutar ner 556 som rostskydd...

"Häller ut" dvs vänder hela hojen upp och ner :confused:
Får man verkligen ur allt vatten då?

Antingen det eller så plockar du ut motorn ur ramen. Blåsa med lite tryckluft skadar inte heller. Sålänge inte vattnet får stå kvar överlever hojen utmärkt. Endurotricket när man sänkt hojen i en bäck är att hälla ut allt man kan manuellt och sen plocka ur stiftet och kicka runt för att få ut resten och därefter köra iväg....

Det är dock en nödlösning och här är anledningen troligen att du ha blåst topp eller fotpackning så då skall du ändå ha av cylindern...

Antingen det eller så plockar du ut motorn ur ramen. Blåsa med lite tryckluft skadar inte heller. Sålänge inte vattnet får stå kvar överlever hojen utmärkt. Endurotricket när man sänkt hojen i en bäck är att hälla ut allt man kan manuellt och sen plocka ur stiftet och kicka runt för att få ut resten och därefter köra iväg....

Det är dock en nödlösning och här är anledningen troligen att du ha blåst topp eller fotpackning så då skall du ändå ha av cylindern...

Var lite slarvig med att tömma kylvattnet när jag skulle plocka bort cylindern för kolvbyte :huvet

Så alternativet är alltså att plocka ur stiftet o kicka. Kanske man får ett lika bra resultat om man helt enkelt blåser med tryckluft ner mellan kolvstång/vevsläng, som om man skulle vända på allt upp och ner.
Sen spraya med 5-56.

Var lite slarvig med att tömma kylvattnet när jag skulle plocka bort cylindern för kolvbyte :huvet

Så alternativet är alltså att plocka ur stiftet o kicka. Kanske man får ett lika bra resultat om man helt enkelt blåser med tryckluft ner mellan kolvstång/vevsläng, som om man skulle vända på allt upp och ner.
Sen spraya med 5-56.

Men har du cylindern av är det ju inga problem. Lägg motorn på sidan och blås med tryckluft. Sedan ner med rostskydd....

Men har du cylindern av är det ju inga problem. Lägg motorn på sidan och blås med tryckluft. Sedan ner med rostskydd....

Ok, då gör jag så... Tänkte att det kanske krävdes en grundligare "upptorkning" än så. Därav tråden. Vill ju vara säker så man inte får skiten att skära ihop :(

Tack för hjälpen :Bugar

Ok, då gör jag så... Tänkte att det kanske krävdes en grundligare "upptorkning" än så. Därav tråden. Vill ju vara säker så man inte får skiten att skära ihop :(

Tack för hjälpen :Bugar

Som Boris JR sagt, ut med det värsta sen en åktur och allt är fridofröjd.:tummenupp

Nyheter
Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Back