Vatten i tanken - Moppe

petrolpants

Medlem
Gick med
4 Jun 2013
Hoj
R nineT
hej,

Amatörmekaniker här som behöver lite amatörhjälp.

Jag har en moped som stått ute när jag varit iväg på semester.
Har ju regnat mycket och jag tror locket till tanken är dåligt och misstänker att det kommit in regn - har hänt en gång förut. Visste inte att det var det förns jag lämnat in den på verkstad den gången och hållt på krångla dit den med släp. Så tänkte försöka själv denna gången.

Den gick att starta och åka iväg ca 2 km på. Sen började den bluddra och dog vid fullt gaspådrag. Den startar även nu, men så fort man ger gas så dör den. Lite gas går bra, men då är det knappt så den driver.

SÅ till min fråga.
Eftersom jag kom iväg en bit så står den nu jävligt otillgänligt till. Vore skönt att slippa bärga/släpa hem den.

-Kan man tömma hela tanken med smal Hävertpump och fylla på med nytt?
-Eller behöver förgasare, filter, slangar osv också rensas?

Tack på förhand.
/

Last edited:
Töm tanken (spar soppan, låt den stå ett par dagar i dunk så lägger sig vattnet i botten) fyll på ny soppa uppblandad med K-sprit minst 10%. K-spriten tar upp ev kvarvarande vatten.
Hävert funkar säkert, se till att slangen når botten.
Förgasaren är troligen också full med vatten, kanske går att manuellt (med munnen..) blåsa ur den?
Starta på startgas, då går den iaf igång...

du behöver ett råd som gäller just nu:
E-85 är ett bra alternativ då det innehåller mycket etanol. 85% !!
Förgasaren kan dränera sig själv, om du lutar ikull mopeden så det rinner ut genom förgasarens ventilationshål. Det kan gå att spola bort vatten med etanol, eller annan spray som finns tillgänglig, startgas eller liknande.
Om den startar och går dåligt, kan en snabb chokning under någon sekund dra loss vattendroppar.
Annars gäller vanligt mekande, plocka isär och gör rent.
lycka till!

Lossa bensinslangen vid kranen och öppna den på reserven. Låt det rinna sedan tills det bara kommer bensin. Sedan är det bara att starta den och mjölka med gasen tills den går rent.

Det kan ju även vara skit i kranen eller förgasaren. Ett filter mellan kranen och förgasaren så sipper man sådana problem på gamla hojar och moppar.

töm tanken och tanka ny soppa och försök starta motorn... lite startgas kan hjälpa för att hålla igång motorn tills förgasaren har fått i sig bensin igång...

mvh

Last edited:
Tack för svaren.
Fick ut det mesta med pumpen och det var bra med vatten där i.
Den får stå och lufta nu några veckor till över semestern och så tankar jag i ny bensin och tuffar på igen.

Fråga;
Ska jag försöka lägga den ner så förgasaren dränerar sig själv? Eller bara tanka på med nytt och mjölka med gasen tills den går bra?

Tack för svaren.
Fick ut det mesta med pumpen och det var bra med vatten där i.
Den får stå och lufta nu några veckor till över semestern och så tankar jag i ny bensin och tuffar på igen.

Fråga;
Ska jag försöka lägga den ner så förgasaren dränerar sig själv? Eller bara tanka på med nytt och mjölka med gasen tills den går bra?

Öppna dränerskruven längst ner på förgasarens flotörkopp så rinner de ut.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman