Vatten i tändningslåset (antagligen)

ztream

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2006
Hoj
ingen
Hej,

Skulle ut och köra lite idag på min Kawa Zephyr 750.

Vrider om tändningen och inget lyser trots att den ligger i friläge.

Fortsätter mecka och märker att när jag trycker in nyckeln och vrider till höger för att aktivera styrlåset så börjar bakljuset lysa. Åt vänster så händer dock inte detta.

Drar ur nyckeln och ser att där är små vattendroppar på den och noterar även att det lilla "skyddet" som ska täcka hålet för nyckeln inte går hela vägen. Detta i kombination med att det regnade inatt får mig att tro att där är vatten i låset och således någon form av kortslutning som gör att jag inte kan få hojjen att starta.

Vad tror ni? Hur löser jag det? :)

ztream skrev:
2516506 Hej,

Skulle ut och köra lite idag på min Kawa Zephyr 750.

Vrider om tändningen och inget lyser trots att den ligger i friläge.

Fortsätter mecka och märker att när jag trycker in nyckeln och vrider till höger för att aktivera styrlåset så börjar bakljuset lysa. Åt vänster så händer dock inte detta.

Drar ur nyckeln och ser att där är små vattendroppar på den och noterar även att det lilla "skyddet" som ska täcka hålet för nyckeln inte går hela vägen. Detta i kombination med att det regnade inatt får mig att tro att där är vatten i låset och således någon form av kortslutning som gör att jag inte kan få hojjen att starta.

Vad tror ni? Hur löser jag det? :)
Det är inte så att du vrider "stryrlåset" ända till parkeringsljusläget?
Det brukar ju i regel finnas två lägen, ett med styrlås endast och ett med styrlås och parkeringsljus.

Annars är det väl bara till att skaffa en fuktdrivande elspray.
5-56 funkar, men ska du ändå köpa så köp 2-26 ist som är avsedd för ändamålet.
Sedan är det bara att spraya in i alla skrymslen du kan hitta på tändningslåset. Går det att öppna och sära på kontaktdelen ochlåsdelen så gör du det och sprayar in i kontaktdelen så att sprayen kan krypa in i alla springor.
//Tobbe

Jo, det är mycket möjligt att jag gjorde det.

Visste inte ens att det fanns. Då är jag mindre säker på att min teori stämmer, men det är fortfarande det bästa jag har att jobba med.

Ska testa med fuktdrivande spray.

Tack för tipset.

Detta funkade inte och det verkar inte heller vara felet.

Har kollat elen och jag hittar inget fel. Jorden verkar fungera och det verkar komma spänning upp till spänningslåset.

Någon som har en susning om var jag ska leta efter lösningen?

Om den har stått länge med parkeringsljuset har ju batteriet blivit dåligt. Har hänt mig några gånger att man vridit ändå till p-läget.

Mät spänningen över batteriet. Är spänningen under 11 v är det förmodligen urladdat. Kolla säkringar.

Annars, torka ur fukten med hårtork?

Har du ngt att mäta med?
Har du inte det så skaffa en billig multimeter med summerfunktion. Detta är garanterat inte sista gången i livet du behöver den, du kan få en enkel för ca hundra spänn på valfri affär. Finns på allt från Coop forum till biltema.
Har du schemat till din knarr? Om inte skaffa det, det blir så mycket enklare att söka då. I ditt fall så skulle jag nog börja med att försäkra mig om att batteriet är laddat och sedan gå vidare och mäta upp tändningslåset och kolla så att det är kontakt på rätt ställe vid varje nyckelläge.
//Tobbe

Glömde säga att jag mätt batteriet och det ligger på 12,6V så det är inte urladdat.

Misstänkte att det kanske var något med stöd-reläet som jag läste i en annan tråd. Att det inte kopplade ur eller liknande vilket gjorde att tändningen inte fungerade, men det testade jag också utan resultat.

Hade gärna gett mig på att felsöka med ett elschema men jag har inget i dagsläget :(

ztream skrev:
2520159Hade gärna gett mig på att felsöka med ett elschema men jag har inget i dagsläget :(
Finns det ingen elektronisk servicebok att ladda ner?
Vi har ju ett ganska digert bibliotek med länkar till sånt här på SH.
//Tobbe

Men är ALLT släckt när du slår på tändningen? Fram- och bakljus ska ju lysa. Blinkers ska gå att använda etc..
Är hojjen total-död eller är det "bara" startmotorn som inte går igång?

Den är totaldöd på "ON". Inget lyser, förutom när jag vrider styrlåset till höger så tänds parkeringsljuset.

Ska bara tilläggas att vattnet i låset i sig självt inte påverkan funktionen - utan det är när syret i vattnet över en längre tid får möjlighet att oxidera kontakterna i tändningslåset som det kan skita sig. Det är den effekten som gör att gamla vattenburna värmesystem inte rostar sönder innifrån då vattnet är "dött", dvs utan syre. Vanligt regnvatten är fullt av syre.

Är det en kortis du fått så kolla säkringarna.
Låter som om hojen inte får någon +15 matning. Mät och kolla. Om inte bygla med matningen till T-låset så kickar den igång.

Skicka mig ett PM med din mejladress. Jag har kopplingschemat på pdf. Vilken årsmodell har du?

Jag har även en owners manual på pdf.

Säkringarna är okej så det är nog ingen kortis då.

Var ska +15 matningen ligga? Jag är inte så hajj på det elektriska här måste jag erkänna. Var bör jag bygla i sådana fall?

MAD BOY skrev:
2534330 Är det en kortis du fått så kolla säkringarna.
Låter som om hojen inte får någon +15 matning. Mät och kolla. Om inte bygla med matningen till T-låset så kickar den igång.

Det är en 93:a

Har mailat dig. Tack för hjälpen!

Sad Glad skrev:
2534434 Skicka mig ett PM med din mejladress. Jag har kopplingschemat på pdf. Vilken årsmodell har du?

Jag har även en owners manual på pdf.

Last edited:
Skumt, jag har inte fått något mejl än... Fast ibland kan det ta ett litet tag.
Är på jobbet nu så jag kan inte skicka dem förrän senare ikväll.

Här är urlen till ett zephyrforum: www.zephyr-zone.com

Har du vägarna förbi Lund så har jag en Haynesmanual till Zephyren till salu för 150 kr.

Angående locket till tändningslåset så täckte inte det hela hålet på min gamla -91:a heller och jag hade den ofta ståendes ute i regnet utan problem.

Nyheter
MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

Back