Vatten i oljan

"Masen"

Bikerboyz medlem
Gick med
11 Sep 2004
Hoj
R1
Har en kompis som kör Husaberg 650 -01:a
Han får in vatten i oljan av nån anledning.
Han har bytt packboxen till vattenpumpen och hällt i ny olja, sen räcker det med att han kickar några gånger så ser nya oljan ut somm kaffelatte.
Är det nån som haft samma problem.... vad kan han göra??? :va

Masen skrev:
Har en kompis som kör Husaberg 650 -01:a
Han får in vatten i oljan av nån anledning.
Han har bytt packboxen till vattenpumpen och hällt i ny olja, sen räcker det med att han kickar några gånger så ser nya oljan ut somm kaffelatte.
Är det nån som haft samma problem.... vad kan han göra??? :va

Kolla så att o-ringen som sitter mellan transkåpan och "motorn" är hel och tät. Om den inte sitter där eller är hel så lär det läcka.

Jag höll iaf på att missa den, enkelt misstag därför jag tippsar.

//@

Är du säker på att det är vatten?
Valvoline helsyntet tex ser ut som latte när den skummar, en del andra oljor också. Är den fortfarande mjölkig när han häller ut den? Dvs, när hojen stått ett tag.
Låter inte så troligt att den inte läcker vatten när den står still men plötsligt rusar det in vatten bara av att han kickar några ggr.
Fönstret sitter precis vid kamkedjan på en Husa och där skummar oljan som fan så man kan luras.
Är det vatten så är tipset, O-ringen i transkåpan, topplockspackning eller oringarna runt cylindern (om motorn precis har varit isär, de börjar ej att läcka av sig själva)

Daniel...

Har råkat ut för samma sak, hajade till ordentligt när jag fick tillbaka motorn efter första raset. Första kvarten såg ojjan ut som "latte" fick panik, tömde oljan men inte ett spår av vatten,

i med ny olja å samma sak men då lät jag den stå å då blev oljan "snygg" igen......

brum brum....

:tummenupp

ypvs skrev:
Är du säker på att det är vatten?
Valvoline helsyntet tex ser ut som latte när den skummar, en del andra oljor också. Daniel...

Zeb_Macahan skrev:
Äh, kolla tiden jag skrev det... jag var ju full..... :gnissla

//jaG

Kopplade inte, det är så länge sedan jag var full att jag glömt hur det är... Eller, jag var full förra helgen men det är inget jag minns något av? :confused:

//@

d1ce skrev:
Kopplade inte, det är så länge sedan jag var full att jag glömt hur det är... Eller, jag var full förra helgen men det är inget jag minns något av? :confused:

//@

Det är det man inte kommer ihåg som har varit roligast! :fakta

//jaG

Usch, fick gode paniken nu när jag startade upp bettan efter jag tvättat henne.. Oljan såg ut som kaffe latte i fönstret, tänkte att hur i h-vete har det kommit in vatten dit. Bytte olja igår så den e ny o fräsch. Hur som helst så for jag ut o körde en sväng, och förvånad blir jag när jag ser att oljan är nästan helt genomskinlig igen :va Så kan jag utesluta vatten i oljan då el.? Sitter det alu skivor i kopplingen på ktm 660? Läste att de kan avge en gråaktig färg på oljan...

// Smått Überorolig Thomas

TjReal skrev:
2286295 Usch, fick gode paniken nu när jag startade upp bettan efter jag tvättat henne.. Oljan såg ut som kaffe latte i fönstret, tänkte att hur i h-vete har det kommit in vatten dit. Bytte olja igår så den e ny o fräsch. Hur som helst så for jag ut o körde en sväng, och förvånad blir jag när jag ser att oljan är nästan helt genomskinlig igen :va Så kan jag utesluta vatten i oljan då el.? Sitter det alu skivor i kopplingen på ktm 660? Läste att de kan avge en gråaktig färg på oljan...

// Smått Überorolig Thomas
Kollade du oljan när hojen gick/precis gått eller när den stått en bra stund ? Mitt tips är det första och det är inget att oroa sig för, fullt normalt. Det är olja med luft nedpiskad i den du ser.

Ser den lika dan ut efter den stått en eller ett par timmar så skall du dra öronen åt dig.

.

Kollade den strax efter jag startat den första gången, sen for jag ut på en liten tur ca 5 min och det var efter det den hade blivit nästan genomskinlig igen... Får ta o kolla den igen efter ett par timmar o se hur den ser ut då.. Är den genomskinlig o fin då så slappnar jag av igen :tummenupp

Kolla kylaren om den drar vatten istället. När min vattenpump läckte så syntes det rejält under kylarlocket...

TjReal skrev:
2286435 Kollade den strax efter jag startat den första gången, sen for jag ut på en liten tur ca 5 min och det var efter det den hade blivit nästan genomskinlig igen... Får ta o kolla den igen efter ett par timmar o se hur den ser ut då.. Är den genomskinlig o fin då så slappnar jag av igen :tummenupp
Bara för att förtydliga..... Genomskinlig är väl kanske inte riktigt ordet jag skulle vilja använda på det jag beskriver. Skummigt, lattefärgat typ är det jag snackar om. Menar du att du klart och tydligt kan se bläcken en bit in i fönstret då motorn är avstängd eller...? Och att oljan ter sig genomskinlig därför. No worries.

Eller om vi vänder på det, har du vatten i oljan så är den en enda grå/svart/guckig sörja som det inte går att se igenom. Speciellt inte om den är 'nyblandad' pga att du nyss kört motorn. Går inte att ta fel på.

.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...