Vatten i oljan...

TheXaZ

Adrenaline Junkie
Gick med
4 Nov 2006
Hoj
Vertemati Off Road 530 -02
Jahapp, som rubriken lyder alltså.. Det handlar om min Vor 530. Upptäckte idag genom tittglaset vid oljepumpen att jag fått vatten i oljan efter att hojen kokat för mig pga att den nästan gick torr vid ett vattenläckage. Det handlar inte ens om en halv deciliter, bara tillräckligt för att färga oljan grå. Har tappat ur olja och vatten, fyllt på ny olja kört den på tomgång o tappat ur den oljan igen.. Eftersom man är lite newbie på de här så undrar jag om de bara är toppen som slagit sig lr kan något allvarligare hänt? :huvet

Inspektera topp och cyl.. Ser du inget konstigt som sprickor etc, skicka dom till en motorrenoveringsfirma för trycksättning och mätning av skevhet

Nej troligen inget annat.. Men det kan räcka gott för plånboken

Troligen räcker en planing av toppen

Ryker inte?

Last edited:
Ljunghusen skrev:
2663116 Inspektera topp och cyl.. Ser du inget konstigt som sprickor etc, skicka dom till en motorrenoveringsfirma för trycksättning och mätning av skevhet
Nej troligen inget annat.. Men det kan räcka gott för plånboken

Troligen räcker en planing av toppen

Ryker inte?

Jag hoppas verkligen inte de blivit några sprickor alltså.. Då blir jag ruinerad.. hehe. De är inte det lättaste att få tag i reservdelar till dom hojarna heller..
Finns väl typ en återförsäljare i hela sverige om man inte kan beställa direkt från fabrik i italien.. Den ryker ingenting vad jag märkt iaf.. De märks väl ganska lätt om den drog in vatten i cylindern?

Ett ganska vanligt fenomen på vätskekylda crossar är att packningen/o-ringen som tätar impelleraxeln mellan motoroljan och kylvattnet i vattenpumpen läcker. Ta isär vattenpumpen och inspektera.

ola_sandin skrev:
2664762 Ett ganska vanligt fenomen på vätskekylda crossar är att packningen/o-ringen som tätar impelleraxeln mellan motoroljan och kylvattnet i vattenpumpen läcker. Ta isär vattenpumpen och inspektera.

Okej. De ska jag titta lite närmre på.. Men borde de inte bli olja i vattnet oxå då? Tack för tipset iaf.. :)

Last edited:
TheXaZ skrev:
2664892 Okej. De ska jag titta lite närmre på.. Men borde de inte bli olja i vattnet oxå då? Tack för tipset iaf.. :)
Normalt är trycket högre i kylsystemet. Sen kan det ju vara så att oljenivån ligger under
läckagestället.

:va du tappar inget vatten? oljenivån är den samma?
Eller fattade jag allt fel då jag läste..

Annars är det väl bara kopplingen som färgar av sig:tuttar Blir grådassig av aluminiumen.

Willmar skrev:
2665906 :va du tappar inget vatten? oljenivån är den samma?
Eller fattade jag allt fel då jag läste..

Annars är det väl bara kopplingen som färgar av sig:tuttar Blir grådassig av aluminiumen.

Jo vatten gör den av med pga en defekt o-ring vid anslutning på cylindern.. Men de läcker rätt ut på backen i ganska liten mängd.. Men oljenivån förblir densamma (den har inte gått över full nivå iaf) fast oljan blir blir väldigt grå o typ cremefärgad, den gör att man inte ser in igenom de inspektionsglasen som sitter på motorn där man vanligtvis kan se oljan piskas runt melland dreven till kamstyrningen.. Precis som om de skulle vara vatten i oljan.. Ska fixa vattenläckaget, fylla upp olja o vatten o sen provköra igen..

ulf_lundin skrev:
2670010 Antar du byter olja, inte bara 'fyller upp'.
/u

Nä, klart att jag byter oljan. Den står helt utan nu så.. Jag byter olja och filtren var 7:e timme ca.. De är ju väldigt viktigt... VOR hojarna behöver mycket kärlek.. hehe

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Back