Meckoholic
Vroom
- Gick med
- 24 Jul 2005
- Ort
- Stockholm
- Hoj
- KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Har haft problem med att hojen går varm ett litet tag nu. Det har blivigt värre och värre. Märkte först att fläkten ej fungerade, det var termostaten till den som bråkade, bytte skiten.
Sedan har den pissat ut en hel del kylarvatten ur genomskinliga slangen vid kylarlocket även när den inte gått speciellt varmt, fick tipset om att byta kylarlock och rengör där vilket är fixat.. den fortsatte att pissa ur sig vatten och man kunde köra 4-6 mil kanske innan den behövde mer annars gick skiten varm väldigt enkelt.
Så idag tog jag och tömde ur allt gammalt kylarvatten(tyckte den såg lite ovanligt mörk ut), spolade rent så gott det gick och fyllde på med enbart vatten(inge glykol), körde en sväng och nu när jag kom hem så ser oljan nästan lika ljus ut som baileys.. typ som kaffe med mjölk i.
Som jag har förstått det kan det antingen vara topplockspacknigen som är kass eller vattenpumpen...
Vad borde jag göra nu? Att byta vattenpumpen borde jag väl klara av men topplockspackningen vetefan om man behöver ha loss kamkedja osv.. Hur vet man egentligen vilken det är som är boven? Kommer inte köra hojen någe mer men borde jag byta oljan nu direkt om det är så att det är vatten i?
Sedan har den pissat ut en hel del kylarvatten ur genomskinliga slangen vid kylarlocket även när den inte gått speciellt varmt, fick tipset om att byta kylarlock och rengör där vilket är fixat.. den fortsatte att pissa ur sig vatten och man kunde köra 4-6 mil kanske innan den behövde mer annars gick skiten varm väldigt enkelt.
Så idag tog jag och tömde ur allt gammalt kylarvatten(tyckte den såg lite ovanligt mörk ut), spolade rent så gott det gick och fyllde på med enbart vatten(inge glykol), körde en sväng och nu när jag kom hem så ser oljan nästan lika ljus ut som baileys.. typ som kaffe med mjölk i.
Som jag har förstått det kan det antingen vara topplockspacknigen som är kass eller vattenpumpen...
Vad borde jag göra nu? Att byta vattenpumpen borde jag väl klara av men topplockspackningen vetefan om man behöver ha loss kamkedja osv.. Hur vet man egentligen vilken det är som är boven? Kommer inte köra hojen någe mer men borde jag byta oljan nu direkt om det är så att det är vatten i?