Vatten i oljan? ktm 640

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Har haft problem med att hojen går varm ett litet tag nu. Det har blivigt värre och värre. Märkte först att fläkten ej fungerade, det var termostaten till den som bråkade, bytte skiten.

Sedan har den pissat ut en hel del kylarvatten ur genomskinliga slangen vid kylarlocket även när den inte gått speciellt varmt, fick tipset om att byta kylarlock och rengör där vilket är fixat.. den fortsatte att pissa ur sig vatten och man kunde köra 4-6 mil kanske innan den behövde mer annars gick skiten varm väldigt enkelt.

Så idag tog jag och tömde ur allt gammalt kylarvatten(tyckte den såg lite ovanligt mörk ut), spolade rent så gott det gick och fyllde på med enbart vatten(inge glykol), körde en sväng och nu när jag kom hem så ser oljan nästan lika ljus ut som baileys.. typ som kaffe med mjölk i.

Som jag har förstått det kan det antingen vara topplockspacknigen som är kass eller vattenpumpen...

Vad borde jag göra nu? Att byta vattenpumpen borde jag väl klara av men topplockspackningen vetefan om man behöver ha loss kamkedja osv.. Hur vet man egentligen vilken det är som är boven? Kommer inte köra hojen någe mer men borde jag byta oljan nu direkt om det är så att det är vatten i?

Betyder iofs inte att topplockspackningen är utesluten men hade det luktat det så hade du haft svaret.
Vet inte exakt hur vattenpumpen är uppbyggd på sådana hojjar,
Men vet att på flera hojjar måste två packboxar gå sönder för att vatten ska komma i kontakt med oljan. Dessutom finns där ett hål emellan dessa som leder ut i det fria som talar om att vattenpumpen sjunger på sista versen.

Nu ska jag som sagt inte utesluta vattenpumpen då jag inte vet hur den är uppbyggd och heller inte är en mäster mekaniker. Men jag tycker det låter som topplockspackningen.

Att det pissat vatten ur övertrycksslangen kan vara pga avgaser som läcker ut i kylsystemet och pressar undan. Därav frågan om avgasdoft.

Har du några sprängskisser?

Testade förut också med att ha hojen igång utan kylarlock för att se om det bubblade i vattnet... märkte inget förutom att det skvätter när man gasar men det var väl antagligen pga vibrationerna. Kan också säga att det pyser till som när man öppnar en cola-burk när man öppnar kylarlocket efter en 8-10 mil.

Sprängskisser finns här: http://www.ktmshop.se/index.php?parts=y&y=2003&class=Supermoto&id=826

EDIT: Kom på att jag tror att den pissar ur mer kylvatten de gånger man har gasat på en del.. om man ligger och fis-kör för det mesta så skvätter den inte ur några märkvärdiga mängder... kanske har med att göra om det skulle vara så att det var pga avgaserna som den pissade ur sig att det bara händer under ganska hårt tryck.

Borde man inte också tappa effekt om det gick ut komp i kylarna? Tycker jag absolut inte att jag har märkt

Last edited:
http://www.ktmshop.se/index.php?parts=y&hideleft=y&id=826&c=C03583352_088200

Enligt sprängskissen sitter där iofs bara en packbox på axeln så är fullt möjligt att det är den trots allt.
Kostar ju inte många spänn att testa och borde gå smidigt att fixa själv. Kanske borde passa på att byta lagrerna också isf om hojen gått långt? Som sagt, har ingen erfarenhet av den typen av hojar och vet tyvärr inte hur du ska göra för att kunna utesluta något förutom att testa att renovera pumpen.

Nej det får nog bli att renovera vattenpumpen.. har aldrig haft av ventilkåpan själv förut dock så känner mig lite nervös inför det. Kommer man behöva hålla på något med kamkedjan/kamkedjespännaren kanske?

Som sagt så har jag aldrig meckat med liknande motorer så nu får du inte ta allt jag säger stenhårt. ok? :)
MEN såhär ser jag på det och tror det hänger ihop:

Axeln (nr 6) ser ut att ha ett spår längst ut till vänster:
http://www.ktmshop.se/index.php?parts=y&hideleft=y&id=826&c=C03583352_088200

Bulten som håller fast kamdrevet i kamaxeln (nr 20) har en skåra i huvet som ser ut att passa med spåret i axeln i vattenpumpen:
http://www.ktmshop.se/index.php?parts=y&hideleft=y&id=826&c=C03583361_088200

Och av topplock/ventilkåpans form att döma tror jag det bara är att lyfta ventilkåpan o lufta ur pumpen.
http://www.ktmshop.se/index.php?parts=y&hideleft=y&id=826&c=C03584362_088200

Påpekar ännu en gång att jag aldrig meckat med nåt liknande så har endast spånat med skisserna som grund. Något som är svårt att se är om man ens behöver lyfta av ventilkåpan, kanske det räcker att bara lossa lite på bultarna och sedan dra ut pumpen?

Hoppas det hjälpte något.

MVH

Nej det får nog bli att renovera vattenpumpen.. har aldrig haft av ventilkåpan själv förut dock så känner mig lite nervös inför det. Kommer man behöva hålla på något med kamkedjan/kamkedjespännaren kanske?

Det är lugnt. Vattenpumpen går att demontera utan att röra kammarna, bara att lirka ut den när spåret står rätt uppåt. Jag tror dock dessvärre på toppackning men börja med vattenpumpen.

Sådärja nu är ventilkåpan av och vattenpumpen isärplockad som ser sjukt jävla risig ut och jävlar vad mycket "milkshake" kladd det var i taket på ventilkåpan från vattnet som läckt in. :skrämd

Hur ska jag rengöra detta på bästa sätt? Funkar det bra med vanlig bromsrengöring eller är ventil-armarna eller något annat där inne känsligt när det gäller kemiska medel?

Oljan i motorn har endast lite konstig färg men inte samma skumm/kladd som det var i taket på ventilkåpan och vid vattenpumpen. Hade tänkt byta ut oljan/filter när jag fått ihop vattenpumpen igen men man vill ju vara säker på att man får ut allt gammalt kladd och skit om det sitter någonstans så kan man spola rent systemet eller något? :va

Funderar även på om jag ska försöka våga mig på att byta topplockspackningen nu när ventilkåpan är av men vetifan. Känns som att det skulle ha kunnat vara både vattenpumpen och topp-packningen som ruttnat ihop

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti