Vatten i oljan? Eller allt som det ska?

Tony_J

Medlem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
z900 -21
image.jpg

Bytte olja på min nyinköpta gsxr, blev mycket fundersam på färgen på oljan.
Oljan i mc:n ska vara motul 300v och har själv aldrig använt den. Enligt firman som servat hojen senast så är allt i sin ordning (såklart).
Oljan ska tydligen vara grön som ny men tycker den ser "mjölkig" ut och inte klar.. Har vi någon oljeexpert som kan lugna mej??

Är oljan grön från början så förklarar det ju färgen nu, och guckan är väl helt enkelt skit från motorn. Man byter ju olja av en anledning, och det är just för att få ut sån där skit, och färgen gör nog att det syns tydligare än med en "oljefärgad" olja.

Om det är vatten i oljan så kan kanalerna eller toppen gått i sönder. Tex om man bara har vatten i kylaren på vinter så att det fryser och toppen eller kanalerna spricker så kan man få vatten i oljan. Men din olja ser bra ut så du borde inte vara orolig :)

Motorolja brukar väl vara röd/ gulbrunaktig? Nu har jag aldrig varit så tät att jag köpt en ny hoj med inkörningsolja i.. men grön? Glykolgrön?

Om du har den gamla oljan kvar, prova och häll i nån deciliter vatten, blanda som en tok. Då kommer du se hur det ser ut med vatten i.
Nu vet jag inte hur mycket det skilljer sig på bil och mc olja men till bilen så blev det vitt små klumpigt klägg.

/K

Mysko, grön olja.... Ser inte ut som om det är vatten i oljan, däremot skulle jag sagt att det var olja i glykolen om jag inte visste vad bilden föreställde. har du kollat kylarbehållaren hur den ser ut? Det kan ju knappast vara ren glykol i den men man vet aldrig.....
Tror inte du behöver oroa dig för vatten dock, det är oljan alldeles för klar för, vatten brukar göra oljan grå- beige.

Mysko, grön olja.... Ser inte ut som om det är vatten i oljan, däremot skulle jag sagt att det var olja i glykolen om jag inte visste vad bilden föreställde. har du kollat kylarbehållaren hur den ser ut? Det kan ju knappast vara ren glykol i den men man vet aldrig.....
Tror inte du behöver oroa dig för vatten dock, det är oljan alldeles för klar för, vatten brukar göra oljan grå- beige.

Ringde generalagenten för motul och den är grön. Jag har haft gula och röda oljor tidigare men de kan gör den med vilken färg som helst tydligen.
Dock borde den varit smaragdgrön om den varit ny tycker jag nu ser det mer ut som det är hälften mjölk. Jaja det är bara att låta den gå med den nya oljan o byta igen.
Ska kolla kylvätskan dock..

Kör några mil och byt igen om du vill vara säker. Men jag tror inte det är något, kan ju vara kondens eller något om hojen stått mycket, eller om den har startats korta stunder och sen stått.

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...