vatten i motorn?

Krisse_

Nationalencyklopedin
Gick med
7 Jul 2006
Hoj
ingen
skulle köra en tur idag och det bara rök en jävla massa vit rök från avgassystemet, läckte vatten från grenröret, oljan i motorn hade en färg av gegga,

hur troligt är det att vatten kommer in i motorn om man sprutar in genom avgassystemet? och vilket är det bästa sättet att bli fri från vatten i motorn?

Vet du inte om du har sprutat in en massa vatten i avgasröret? Kommer vatten in i cylindern så kommer det vatten i oljan.

/J

Inte bra. tror nog topp packningen är gången. Kan iof testa å byta olja å filter+provstarta och kolla oljan igen.Men kolla i kylarn det borde fattas där då det vattnet troligtvis har gått ner i motorn.

ska kolla kylaren imorgon, nu när ni säger det så, senaste gången jag byta olja o o starta den så blev den varm på 1min typ, återkommer med info om hur det går

Vad är det för årsmodell ?

-05 hade problem med cylinderfotspackningen,avhjälps mot att köpa -04 packningen i stål.

Har för mig att det var en garantigrej.

Förvisso har det figurerat en och annan sprucken topp också.

Last edited:
bara så över en natt? kom hem (igår)1900 ställde hojen i garaget. idag skulle jag köra 1230 då var det vatten överallt

Packningen kan ju ha spruckit bara minuterna (sekunderna?) innan du stängde av motorn. Så har det stått och runnigt in lite vatten hela tiden tills idag.

bara så över en natt? kom hem (igår)1900 ställde hojen i garaget. idag skulle jag köra 1230 då var det vatten överallt

Har det runnit ut vatten när den stått still så kan det ju vara kylaren eller någon slang till den som gett sig.

Men då skulle ju det inte kunnat komma vatten i oljan.

Symptomen med vita avgaser och geggig olja visar på att det läcker in vatten i cylindern/förbräningsrummet.

har inte varit någon pöl eller något sånt under den, men låter ju som toppen eller toppackningen.. som sagt ska kolla kylaren imorgon tror 70% att den är tom just nu

massa vit rök från avgassystemet, läckte vatten från grenröret, oljan i motorn hade en färg av gegga,

Jag skulle tro (ingen fakta såklart) att packningen har gett sig till toppen, mellan förbränningsrum och kylkanal dvs. Sen har det delvis droppat in vatten i förbränningsrummet och runnigt ner i motorn och delvis genom grenröret ut.

Den behöver ju inte ryka jätte mkt när den varigt varm om tex packingen gett sig några hundra meter därför du stängde av den. Lär ju ryka mkt mer då den startas kall då det även samlats vatten där och det inte förbränns/förångas direkt. Sen behövder det ju inte läcka in jätte mkt vatten i minuten/timmen för att göra så det fylls om den stått i så många timmar.

Last edited:
ska kolla kylaren imorgon, nu när ni säger det så, senaste gången jag byta olja o o starta den så blev den varm på 1min typ, återkommer med info om hur det går

Om du inte tror dig ha tvättat avgasröret fullt, som du skrev, så är det ju sannolikt toppackningen. Kolla kylarnivå och efter föroreningar i kylarvätskan.

/J

Det läkte ju även vatten från förgreningn vid sliponet, och ja tror inte kylarvattnet åker så långt bak. Och sen var det ju vatten de smaka o lukta, inte kylarvatten. Såvida inte du el förra ägaren endast kört me vatten?
Hoppas på de bästa kriss, annars får du låna min hoj om du vill hoja nån da.

Tänk även på att, om det saknas vatten i kylsystemet så kan du inte förlita dej på din temperaturmätare då det är temperaturen på vattnet som givaren läser av, och finns det inget vatten att läsa av temperaturen på så är din hoj redan alldeles för varm långt innan temperaturmätaren visar det för dej i displayen / på mätaren.

finns det temp mätare på ktm 660 -04?? kolla kylare idag helt tom...
Nej, du har bara en termostat som öppnar och stänger.

Edit: riv av toppen och se om det är packningen som har lämnat in eller om du har en spricka i toppen.

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back