vatten i motor och växellådan?

Finns det motorvärmare till luftkylda hojar?

Japp, det gör det. Man kan använda oljevärmare även på vattenkylda motorer. Ett metallblock som man monterar på undersidan av oljetråget. Blir nog vanligare med tanke på hur svårt det kan vara att komma åt motorblocket på nyare bilar.

Kör en rejäl långtur så är olja som ny igen.

Mats

Vet inte exakt hur torrsumpen på just den här motorn ser ut men en kontaktvärmare måste man väl kunna montera på ett eller annat sätt.

Japp, det gör det. Man kan använda oljevärmare även på vattenkylda motorer. Ett metallblock som man monterar på undersidan av oljetråget. Blir nog vanligare med tanke på hur svårt det kan vara att komma åt motorblocket på nyare bilar.

Kör en rejäl långtur så är olja som ny igen.

Mats

Ok, då är jag med, jag har ännu inte sett de där nya kontaktvärmarna. Jag håller ju inte på med nya bilar så mycket. Så jag har bara montera flödes- samt doppvärmartyperna.

Ja då kanske en sån kontaktvärmare kan ge en förbättring, monterad under vevhuset! Bara det inte blir för varmt så att oljan koksar på insidan, det är ju inga större mängder i en hojmotor och i synnerhet inte i en HD/Buell som är torrsumpsmotorer. Buellen har sin oljetank i svingen. Sportster i en separat plåttank under sadeln.

Själv tror jag dock som sagt att det bästa är att förändra driftprofilen, jag menar, trådstartare ska ju vara glad över detta. Han har ju nu en ursäkt att ta den långa och roliga vägen hem från jobbet varje dag! :)

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park