vatten i motor och växellådan?

die dulci fruere

no guts, no glory.
Gick med
12 Oct 2006
Hoj
Honda NC750XD -14 , CB1000RA-12
lämnade in cykeln på service för en månad sen då sa de att det var vatten i växellådsoljan. nu efter 30 mil till så var jag på verkstaden och då var det vatten i motoroljan och i växellådsoljan. och inte lite.
jag har kört i stort sett varje dag. cykeln står i varmgarage.
frågan är nu vad kan det bero på. tål inte cykel att man kör på vintern pga. kyla och att det är kondens i oljan. annars vart kan så mycket vatten komma in i oljan? jag har inte tvättat cykeln så det har kommit in i luftningsslangen.
har någon råkat ut för samma?:confused:
på fredag ska cykeln in på verkstaden igen för oljebyte men jag vill ju inte att problemet ska återkomma.
cykeln har inte vattenkylning. bara olje- och luftkylning.
det är en buell xb12x -07.

Last edited:
På bilar brukar det vara toppen typ packningen som gått sönder. Vet ej hur det ser ut på din hoj

hej om din hoj är vattenkyld, titta om det försvinner vättska i kylsystemet! om inte så fattar jag fan inte hur det kan komma in i motorn!! borde va en omöjlighet:confused:

Kör man bara korta sträckor så maskinen aldrig blir riktigt varm kan det
ju bildas en del kondens men att det ska bli rejält mycket vatten i oljan
efter 30 mil låter ju konstigt.

Kanske läge att byta oljan själv och ta en titt :va

Kör man bara korta sträckor så maskinen aldrig blir riktigt varm kan det
ju bildas en del kondens men att det ska bli rejält mycket vatten i oljan
efter 30 mil låter ju konstigt.

Kanske läge att byta oljan själv och ta en titt :va

oljan ska skickas på analys, men det säger ju inte vart vattnet kommer ifrån.

jag har ungefär 6 kilometer till jobbet. men borde inte cykeln klara att köra vilka sträckor som helst? ska man behöva köra en omväg till jobbet för att motorn ska bli varm? :confused:

Kan bli kondens som sagt, men det handlar om små droppar. Inga matskedar precis.

oljan ska skickas på analys, men det säger ju inte vart vattnet kommer ifrån.

jag har ungefär 6 kilometer till jobbet. men borde inte cykeln klara att köra vilka sträckor som helst? ska man behöva köra en omväg till jobbet för att motorn ska bli varm? :confused:

6 kilometer,vinter,luftkyld motor,nej,motorn hinner definitivt inte
bli genomvarm.Trampcykel kanske kan vara ett alternativ.på 6
kilometer hinner du knappt bli svettig ens:D

Det bildas bla vattenånga vid förbränningen, innan motorn är varm (minst ca 60C i cylinderväggtemperatur) så kondenseras mycket av den bildade vattenångan på cylinderväggen och tvättas ned i oljan av kolvringarna. Kondensen sabbar då även cylindersmörjningen och orsakar kemisk kallstartslitage. Vatten består ju av syre och väte som du säkert vet, H2O. Syret kommer från luften och vätet från bensinen, som ju är en kolväteförening. En massa olika CxHx mao

När oljan kommer upp i temp så kokar detta vatten bort. Din hoj har dock torrsump liksom min, vilket ger en mycket bättre oljekylning. Jag kan av egen erfarenhet säga att oljan når inte över 60 grader förrän du kört i minst 10 minuter. På vintern ännu längre. Att köra en stor luftkyld 1200cc-hoj 6 km och sedan stänga av den varje dag är (iaf om vintern) lite av kapitalförstöring. Bättre att gå eller cykla en sån sträcka. Din motor är ju lika stor som den i en Opel Kadett, men Opeln har vattenkylning och termostat, ändå skulle även den fara illa av din driftprofil.

Jag har ca 6 km till jobbet och knallar dit på 40 min, tar bara hojen till jobbet i undantagsfall, om det är körning efter jobbet en onsdagkväll tex.

Vill du fortsätta att snuttköra får du byta olja oftare alternativt köra en nöjesrunda på hemvägen så att oljan får ligga över 60-70 grader i iaf 20 minuter varje dag.

Tycker jag

Mvh
Jörgen

Last edited:
tack för svaren. :tummenupp
jag har nog kommit till samma slutsats.
får ställa in cyklen på jobbet eller låta motorn gå medans jag jobbar.
eller gå som nån sa. det tar ju bara 50 minuter att gå. och vem vet man kanske får sån där motion som jag har hört talas om.
byter oljerna på fredag och sedan så får jag vara mer försiktig med kallstarter.:tummenupp

jag vill köra jämt och hur kort väg jag vill

finns det cyklar som klarar detta problem bättre? jag vill ju köra mc jämt och hur kort väg jag vill. :confused:

Det bildas bla vattenånga vid förbränningen, innan motorn är varm (minst ca 60C i cylinderväggtemperatur) så kondenseras mycket av den bildade vattenångan på cylinderväggen och tvättas ned i oljan av kolvringarna. Kondensen sabbar då även cylindersmörjningen och orsakar kemisk kallstartslitage. Vatten består ju av syre och väte som du säkert vet, H2O. Syret kommer från luften och vätet från bensinen, som ju är en kolväteförening. En massa olika CxHx mao

När oljan kommer upp i temp så kokar detta vatten bort. Din hoj har dock torrsump liksom min, vilket ger en mycket bättre oljekylning. Jag kan av egen erfarenhet säga att oljan når inte över 60 grader förrän du kört i minst 10 minuter. På vintern ännu längre. Att köra en stor luftkyld 1200cc-hoj 6 km och sedan stänga av den varje dag är (iaf om vintern) lite av kapitalförstöring. Bättre att gå eller cykla en sån sträcka. Din motor är ju lika stor som den i en Opel Kadett, men Opeln har vattenkylning och termostat, ändå skulle även den fara illa av din driftprofil.

Jag har ca 6 km till jobbet och knallar dit på 40 min, tar bara hojen till jobbet i undantagsfall, om det är körning efter jobbet en onsdagkväll tex.

Vill du fortsätta att snuttköra får du byta olja oftare alternativt köra en nöjesrunda på hemvägen så att oljan får ligga över 60-70 grader i iaf 20 minuter varje dag.

Tycker jag

Mvh
Jörgen

Så! slutsatsen blir....Hellre gå 6km, än åka hoj????...Näää! NU skojade du allt?? :confused:

Så! slutsatsen blir....Hellre gå 6km, än åka hoj????...Näää! NU skojade du allt?? :confused:

Nä, klart jag hellre knallar 2X40 minuter varje dag och får motion istället för att kallköra och köa sönder min hoj genom att köra från St Eriksplan till Gärdet. Jag är ju motorintresserad.
Hojen är som en hotrod för mig, den har jag till nöjesresor

Hur mycket vatten är det vi pratar om?

häll upp oljan och kolla hur mycket oljan har stigit i dl. (vill säga om den inte dricker olja)

har det regnat något dom gångerna du kört? skulle tro att du har andra problem, specielt om det är mycket vatten vi pratar om.
(över 1dl på några körningar)

Last edited:
finns det cyklar som klarar detta problem bättre? jag vill ju köra mc jämt och hur kort väg jag vill. :confused:

Du kan ju kolla att vevhusventen inte är igensatt så att flödet hämmas på ngt vis.
Att det är vatten även i växellådsoljan verkar märkligt, är du säker på det?

Man kan ju förstås köra hur man vill med en hoj, det är bara livslängden som blir lidande. Du kan ju även göra som många hojkonsumenter, ha ett platoniskt förhållande till din cykel och byta hoj varje eller vartannat år så slipper du uppleva följdskadorna.
Eller skaffa en hoj med mindre slagvolym.

Last edited:
Du kan ju faktiskt använda motorvärmare om du har tillgång till el, med bra grundvärme i oljan har motorn en bättre chans att hinna upp i temp på 6km. Miljövänligare dessutom.

Du kan ju faktiskt använda motorvärmare om du har tillgång till el, med bra grundvärme i oljan har motorn en bättre chans att hinna upp i temp på 6km. Miljövänligare dessutom.

Finns det motorvärmare till luftkylda hojar?

tack för svaren. :tummenupp
jag har nog kommit till samma slutsats.
får ställa in cyklen på jobbet eller låta motorn gå medans jag jobbar.
eller gå som nån sa. det tar ju bara 50 minuter att gå. och vem vet man kanske får sån där motion som jag har hört talas om.
byter oljerna på fredag och sedan så får jag vara mer försiktig med kallstarter.:tummenupp

Det räcker att du tar en längre vända varje dag efter jobbet så hojen kommer upp i drift temp:tummenupp

*/ ?>
Back