Vatten i bränslet ZZR 600

john140

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2011
Hoj
Kawasaki ZZR600-92
Hejsan hejsan
Är ny på forumet och hoppas man kan få lite ideer till mitt problem
Det är så att förra sommaren när hojen stod ute och det hade regnat eller var fuktigt, så kom det in vatten i tanken av någon lustig anledning vilket gjorde att den började bluddra och/eller inte starta alls. Jag har kollat membranen på förgasarna men har inge fler ideer på vad det kan va.

Hoppas på att någon kan bli klok på detta problem

Hojen det gäller: Kawasaki ZZR600 -92

Tack på förhand

Är problemet att du får vatten i tanken när det regnar?

Eller att vattnet du fick i tanken gör att den går dåligt nu?

Dränera förgasarna, byt soppa i tanken, kolla tändstiften...

Problemet är när det regnar så kommer det in vatten i tanken. Har tömt tanken ett par ggr och skulle vilja slippa det denna sommaren;)

Problemet är när det regnar så kommer det in vatten i tanken. Har tömt tanken ett par ggr och skulle vilja slippa det denna sommaren;)
Quick-fixen är väl att alltid parkera under tak?? :D
Finns väl bara ETT ställe där vatten kan komma in, tanklocket.
Är det lås på locket och det saknar täcklock så at vatten rinner in via låset?
Vattnet kommer verkligen från tanken?
Inte via regnar-in-i-via-förgasare? Bara en tanke.

Quick-fixen är väl att alltid parkera under tak?? :D
Finns väl bara ETT ställe där vatten kan komma in, tanklocket.
Är det lås på locket och det saknar täcklock så at vatten rinner in via låset?
Vattnet kommer verkligen från tanken?
Inte via regnar-in-i-via-förgasare? Bara en tanke.

Det finns lås och även täcklock, det finns vatten i tanken efter det regnat och hojen stått ute. Kollat membranen på gasarna, känns inte att de kan ta in vatten på något mer ställe. Jag funderar på hur tankavluftningen fungerar om det kan vara det som är problemet.

på zzr 1100 så går kylvattnet via förgasarna så troligt vis gör de samma på 600 så ja tror dinna förgasare läcker nån stans , såvidare inte du har en läcka i pacningen till tanklocket .

Det händer endast när det regnat ute så känns inte som det kan vara problem med kylarvattnet. Kom inte ihåg hur det ser ut med packningen men antar att den är hel annars borde jag anmärkt på detta när jag kikade på det sist.

Last edited:
Råkade ut för samma på min Ducce. Visade sig att det rann in vatten via tanklocket, dräneringen därifrån var igensatt så i stället för att hamna i dräneringsslangen och rinna ut på marken så rann det ner i bensinen. Hände också efter varenda regnväder och det tog mig ett par veckor innan jag listade ut det...

<edit>Gör rent dräneringsslangar, ta loss tanken och skölj ur den med k-sprit, dränera fuggarna och tillbaks med allt... :)</edit>

:)
Råkade ut för samma på min Ducce. Visade sig att det rann in vatten via tanklocket, dräneringen därifrån var igensatt så i stället för att hamna i dräneringsslangen och rinna ut på marken så rann det ner i bensinen. Hände också efter varenda regnväder och det tog mig ett par veckor innan jag listade ut det...

<edit>Gör rent dräneringsslangar, ta loss tanken och skölj ur den med k-sprit, dränera fuggarna och tillbaks med allt... :)</edit>

Det var ett hett tips. Det får jag kika på i helgen. Tack så mycket

Hur vet du att det är vatten som rinner in? kollat bensinen eller antar du det bara för hojen blir svårstartad när det regnat?

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman