Vatten över tangentbord på bärbar

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R1
Har en bärbar som tjejen förstås smäckar en 50cl flaska över. Bara några centiliter kom över tangentbordet. Jag stängde fort av datorn och ställde den upp o ner för att rinna ur. Försökte torka den, å startade den efter ett tag. Då blinkade skärmen. Jag stängde av igen i några timmar. Nu till slut så är vissa tangenter ur funktion. jag har plockat bort tangentbrickorna o kollat om det är något under, men det var det inte.

Så jag sitter här nu o funderar på om dessa är kortis på det är lönlöst att försöka fixa själv. Att t.ex öppna datorn helt o hållet o leta efter vatten eller ansamling av klibb.

Även vid första uppstart så gör datorn ifrån sig ett höglåtande ljud o fastnar vid bios-check (blå Acer-skärm).

Jag funderar på om inte någon tangent har fastnat i läge på nått sätt.

tangentbordet brukar sitta ganska löst..prova att bända upp det"försiktigt" det sitter i sk "clips"...
prova starta upp den igen utan tangentbordet på...om det nu går :va

good luck :tummenupp

Easy_Mike skrev:
tangentbordet brukar sitta ganska löst..prova att bända upp det"försiktigt" det sitter i sk "clips"...
prova starta upp den igen utan tangentbordet på...om det nu går :va

good luck :tummenupp
hur tar man loss det... har skruvat loss typ alla skruvar i skiten nu o försökt få lös det men fattar inte hur... bah. =/

vad ska jag göra nu?

nej garanti har jag ingen

Vad är det för burk?

Om det är en Dell tex så sitter det skruvar på udnersidan som är märkta med ett "K" lossa dom!

har fått loss det nu. sökte tokigt på internet. Fattade att K-skruvarna på undersidan var för tangentbordet, men sen efter det... Ajja, bara o bända loss plasten på ovansidan lite fint. Tog dock loss ALLTING annat än tangetbordet innan. suck. Blev kvar med två skruvar... för att sätta fast LCD'n inuti plasten.

Acer 1454. Köpt förra året utan extra garanti.

Har gjort samma sak ett par gånger :3freak

Min fick torka så gick den igen,dock sepade sig några tangenter i några dagar sen roCCkade den igen.

Varmt vatten tog bort problemet med att vissa tangenter satt fast.

Men problem kvarstår med vissa tangenter som helt enkelt bara inte vill fungera.

Vart köper man ett nytt tangentbord till en Acer Aspire 1454LCi? Samma modell som Ferrari-laptopen.

Har du ingen hemförsäkring? Drulle brukar ingå i en sådan nämligen.

En polare till min fick cola "ståendes" i hans dator på ett lan. Det märktes inte från datorn la av och dom öppnade och såg att där var coca cola på hela moderkortet och hela kitet. Dom lät ALLT bara ligga och torka (nu snackar vi coca cola som klibbar och håller på) ett nog ganska bra tar sen provade han starta den igen, fungerade dåligt, lät den ligga lite till, provade starta och sen dess har den fungerat klockrent. Bör nämnas att hans dator kan stå på månader i sträck också.

Spiken skrev:
I med att det endast är tangentbordet som är dåligt så vill jag inte betala en självrisk som troligen är högre än vad tangentbordet kostar.

Victor skrev:

HAHAHA, den var bra! Garanti gäller vid fabrikationsfel.

Spiken skrev:

Förmodligen kommer FB se det som en service och då gäller inte drulle. Datorn måste dömmas ut helt och hållet för att en hemförsäkringsdrulle ska ta det.

Det bästa vore om du totalpajade skiten själv och tog ut en ny på HF. Jag tror att avskrivningen är mindre på ett FB än vad den faktiska värdeminskningen på produkten är. (detta är en moralisk fråga som man själv får ta ställning till då det räknas som försäkringsbedrägeri)

Edit: risken är stor att det inte enbart är tangentbordet som är trasigt, moderkortet har nog fått sig en smäll oxo. Då blir det mycket dyrt om man inte har ngn försäkring.

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...