Vassare kammar i R1-04, hållbarhet?

sir Urban

Inte riktigt som jag borde på nåt sätt
Gick med
16 May 2004
Hoj
R1 - 04 Raceversion
Hej,

Nu vänder jag mig till den samlade kompetensen på SH för att få lite klarhet i en fråga.

Jag är i valet och kvalet av att köpa en styck R1 -04, denna cykel har tunnare topp-packning samt lite vassare kammar i sig. Det är ingen våldsam ökning av effekten i den men dock en ökning.

Min fråga är vad gör detta för livslängden på motorn? Sjunker den till hälften eller bara 10% eller vad...

Vad ska man tänka på kontrollera vid ett köp?

Självklart förstår jag att detta inte är en fråga som är jättelätt att svara på men alla vettiga åsikter från folk som har koll på vad de pratar om mottages tacksamt:tummenupp

Tack på förhand!

/Urban

Hur långt är ett snöre?

I första hand är det ökat varvtal som sliter mer på motorn. Nu är jag lite osäker, men jag tror att krafterna i motorn ökar i kubik med varvtalet. (Nu får jag väl gängspö om jag har fel.):gnissla

Ligger man rent generellt 1000rpm högre i registret efter trimmning så blir slitaget märkbart högre.
Men har du fått mer pulver lägre ner i varvtalsregistret och slipper dra ur den hela tiden. Ja då kanske du till och med tjänar livslängd.

Dock ger ökat komp lite ökade belastningar. Ventilerna har lite mindre att säga till om också när dom ska sätta sig ner hårdare i ventilsätet varje gång.

Därför är turbotrimning ganska tacksamt, det håller bra tack-vare att man inte varvar motorn mer. Det är inte hästarna som sliter, det är dynamiska krafter.

Mats

Ja inte så lätt fråga och det är jag medveten om, men en diskussion är bra och kommer nog hjälpa mig som guidning i denna oexakta vetenskap.

Men lite klokare har jag blivit, att högre komp sliter mer är jag helt med på. Det är dock inte det jag är mest rädd för utan det är vad kammarna ställer till med.

Okej 1000 rpm som tumregel var bra att veta!

Ska forska lite mer i vad det är i den och sen återkommer jag.

Tackar för det bra svaret!

/Urban

Hur långt är ett snöre?

I första hand är det ökat varvtal som sliter mer på motorn. Nu är jag lite osäker, men jag tror att krafterna i motorn ökar i kubik med varvtalet. (Nu får jag väl gängspö om jag har fel.):gnissla

Ligger man rent generellt 1000rpm högre i registret efter trimmning så blir slitaget märkbart högre.
Men har du fått mer pulver lägre ner i varvtalsregistret och slipper dra ur den hela tiden. Ja då kanske du till och med tjänar livslängd.

Dock ger ökat komp lite ökade belastningar. Ventilerna har lite mindre att säga till om också när dom ska sätta sig ner hårdare i ventilsätet varje gång.

Därför är turbotrimning ganska tacksamt, det håller bra tack-vare att man inte varvar motorn mer. Det är inte hästarna som sliter, det är dynamiska krafter.

Mats

Hur långt är ett snöre?

Mats

Det ökade kompet äts antaglien upp en del av de vassare kammarna.

Men ventilerna får ju ett hårdare liv.
Jag är inte bekant med huruvida R1orna ha problem med ventilbrott.
Äldre trimmade R6or däremot är ju inte helt skottsäkra när det gäller just ventiler och vassare kammar.

Visst sliter det mer men behöver inte falla i bitar för det.
Beror ju helt på vilket varv du kör på.
Många kör gärna med varvstoppet som "växellampa" och det är kanske inte att rekomendera då effekten troligen dalat för ett par tusen varv sedan.
Men kör man efter bromsdiagrammet och vet vart effekten finns så behöver det inte alls pajja bara för att det är trimmat.

Om det inte är rena race-kammar utan s.k steg 1 kammar som används med original ventilfjädrar behöver inte livslängden påverkas nämnvärt och du kan alltså känna dig lugn. I kombination med ökad komp är det bra att ha lite vassare kammar (mer duration) eftersom det sänker cylindertrycket på låg och mellanvarv jämfört med original kammar. Vinsten är mer effekt på höga varvtal när det krävs. Om du använder max effekt hela tiden (vilket inte är möjligt ens för Rossi) försämras förstås livslängden avsevärt, på samma sätt som om du kör fullt skaft hela tiden med standardkammar.

Vet inte om du blev klokare på detta...

Äldre trimmade R6or däremot är ju inte helt skottsäkra när det gäller just ventiler och vassare kammar.

Många kör gärna med varvstoppet som "växellampa" och det är kanske inte att rekomendera då effekten troligen dalat för ett par tusen varv sedan.
Men kör man efter bromsdiagrammet och vet vart effekten finns så behöver det inte alls pajja bara för att det är trimmat.

vassare kammar påverkar inte kompet negativt om det var så du menade?? snarare mer i komp på grund av bättre flöde. om jag inte har fel:va

Last edited:
vassare kammar påverkar inte kompet negativt om det var så du menade?? snarare mer i komp på grund av bättre flöde. om jag inte har fel:va

Mja det beror ju på hur kammarna är utformade..
Kan ju vara så att dom öppnar tidigareoch stänger senare och därigenom släpper ut en aning mer än ett par original...

Men jag skrev väl inte ATT dom kommer att sänka kompet utan "antatagligen en del"
Och ja det ökar också i och med att flödet ökar.

Ett bromsdiagram finns för motorn, bra ide där kan man kolla vart effekten ligger bra!

Om det inte är rena race-kammar utan s.k steg 1 kammar som används med original ventilfjädrar behöver inte livslängden påverkas nämnvärt och du kan alltså känna dig lugn. I kombination med ökad komp är det bra att ha lite vassare kammar (mer duration) eftersom det sänker cylindertrycket på låg och mellanvarv jämfört med original kammar. Vinsten är mer effekt på höga varvtal när det krävs. Om du använder max effekt hela tiden (vilket inte är möjligt ens för Rossi) försämras förstås livslängden avsevärt, på samma sätt som om du kör fullt skaft hela tiden med standardkammar.

Vet inte om du blev klokare på detta...

Tro mig jag är låååångt från Rossi (även om det inte känns så ibland :yoparty )

Tolkar jag rätt om det blir ett klenare mellanregister?

Nu klarar dimman lite även om det är snudd på Lützen fortfarande....

/Urban

/Urban

Last edited:

Berodde det inte mycket på att SS reglementet förbjöd mer lyft än orginal så istället gjorde man kammar med jätteduration och elaka ramper. Detta i kombination med förare utan motoröra och höjt varvstopp bäddade för katastrof.

Berodde det inte mycket på att SS reglementet förbjöd mer lyft än orginal så istället gjorde man kammar med jätteduration och elaka ramper. Detta i kombination med förare utan motoröra och höjt varvstopp bäddade för katastrof.

Ni menar detta som många av första generationens R6or var drabbade av?

/Urban

Tolkar jag rätt om det blir ett klenare mellanregister?

Nu klarar dimman lite även om det är snudd på Lützen fortfarande....

/Urban

Ja det blir normalt på det sättet med vassare kammar (med mer duration) men i kombination med den högre kompressionen kan det också bli så att hojen går bättre på alla varvtal om det lirar bra. Om hojen går rent och fint är det bara att stå på och njuta men se till att hålla tätare kontroll på ventilspel i början så att allt är stabilt. Om spelen är lika stabila som innan mod och hojen går bättre är det en win-win-situation vilket inte är svårt att uppnå om man vet vad man gör eller har lite tur.

I bilden nedan kan du se hur en gammal Honda Blackbird från 1700 kallt ser ut på dynon före/efter byte av kammar mm. Med steg 1 kammar monterade, ökad komp och försiktig portning ger den mycket högre effekt (den övre tunna linjen) än en modern sporthoj på samtliga varvtal. Det behövs i och för sig för att en hoj med 210 kg torrvikt i lättat utförande inte ska behöva skämma ut sig på bana när det krävs bra drag ut ur kurvor och på efterföljande raka avsnitt:D

Bifogat

• clip_image002.jpg
    clip_image002.jpg
    33.5 KB · Visningar: 94
Last edited:
Ja det blir normalt på det sättet med vassare kammar (med mer duration) men i kombination med den högre kompressionen kan det också bli så att hojen går bättre på alla varvtal om det lirar bra. Om hojen går rent och fint är det bara att stå på och njuta men se till att hålla tätare kontroll på ventilspel i början så att allt är stabilt. Om spelen är lika stabila som innan mod och hojen går bättre är det en win-win-situation vilket inte är svårt att uppnå om man vet vad man gör eller har lite tur.

I bilden nedan kan du se hur en gammal Honda Blackbird från 1700 kallt ser ut på dynon före/efter byte av kammar mm. Med steg 1 kammar monterade, ökad komp och försiktig portning ger den mycket högre effekt (den övre tunna linjen) än en modern sporthoj på samtliga varvtal. Det behövs i och för sig för att en hoj med 210 kg torrvikt i lättat utförande inte ska behöva skämma ut sig på bana när det krävs bra drag ut ur kurvor och på efterföljande raka avsnitt:D

Okej nu börjar det klarna lite mer. Känns som den där Blackbirden inte var helt enkel att köra ifrån på utångar och raksträckor.

Så mäta ventilspel är det som är viktigt.

HUr fort mäts denna slitning då pratat vi om 2 timmars körning eller mycklet mer? Är det mätbart i vetntilerna efter två timmar?

/Urban

Okej nu börjar det klarna lite mer. Känns som den där Blackbirden inte var helt enkel att köra ifrån på utångar och raksträckor.

Så mäta ventilspel är det som är viktigt.

HUr fort mäts denna slitning då pratat vi om 2 timmars körning eller mycklet mer? Är det mätbart i vetntilerna efter två timmar?

/Urban

Om det handlar om en steg 1 kam på standardfjädrar skulle jag nöja mig med att mäta dubbelt så ofta mot angivet intervall för hojen i standardutförande. Jag har kört ca 1000 mil med birden i moddat utförande och tänker kolla spelen nu när hojen ska vila för vintern.

Med en extrem kam och hårdare fjädrar skulle jag kolla att allt är OK redan efter några timmar första gången.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år