Varvtalsstopp

KTMgubben

KTMgubben
Gick med
3 Apr 2004
Hoj
KTM 950SM -07
Hej!

Jag undrar var vartalsstoppet brukar sitta och hur man kopplar ur det.

nån som kan förklara??
Har en Suzuki RG125 -91.

// Martin

Är du säker p att du har varvstopp? Tvåtaktare brukar ju ha det inbyggt i konstruktionen, dvs när effekten tar slut så slutar de varva. Och framförallt i stark motvind låter väldans konstigt, att du skulle varva ur i motvind och inte i medvind.

OLJEKYLD GSXR skrev:
Är du säker p att du har varvstopp? Tvåtaktare brukar ju ha det inbyggt i konstruktionen, dvs när effekten tar slut så slutar de varva. Och framförallt i stark motvind låter väldans konstigt, att du skulle varva ur i motvind och inte i medvind.

Den ska göra 150 original när den är avstrypt, och den gör 130.
när man frikopplar o gasar fullt ut så stoppar den tvärt på 11000rpm.
Den ska ju varva ur mer...

Vad kan det vara för fel då??

Allround skrev:

Vad varvar den vid 130?

andersbrink skrev:
Vad varvar den vid 130?

8500rpm

Har läst i en BIKE tidning att den ska ha 25 hk vid 9500 rpm (där är min effekt redan slut...) och ha en toppfart på 150km/h.

KOllade även så att avgasporten öppnar o stänger som den ska, den öppnar vid ca 7000rpm, så den är ju rätt inställd.
Och där är inga vanliga hederliga moppepluggar som man kan banka ur...
Då måste det väl vara varvtalsstop??
Vad kan det annars vara?

/ Martin

Last edited:
Om det är en varvtalsstopp så kommer motorn att misstända vid det varvtalet. Misständer den när du kör 130?

Om inte... kan den vara för fett eller för klent bestyckad. Hur ser tändstiften ut efter en repa i 130 km/h? Dvs döda tändningen samtidigt som du drar in kopplingen och frihjular och skruvar loss stiftet/stiften och kollar färgen? Kör du det minsta på tomgång så "förstörs" färgen på stiften. Kan du posta ett foto hjälper det mycket.

Allround skrev:
8500rpm

Har läst i en BIKE tidning att den ska ha 25 hk vid 9500 rpm (där är min effekt redan slut...) och ha en toppfart på 150km/h.

KOllade även så att avgasporten öppnar o stänger som den ska, den öppnar vid ca 7000rpm, så den är ju rätt inställd.
Och där är inga vanliga hederliga moppepluggar som man kan banka ur...
Då måste det väl vara varvtalsstop??
Vad kan det annars vara?

/ Martin

Allround skrev:

Det är för att den inte vill varva mer. Föga troligt att den har varvstopp, precis som oljekyld skriver.

Den vill nog inte varva mer än 11000 rpm ens fritt, där nånstans är väl rödstrecket om jag inte minns fel, elelr till och med tidigare (hade en -87). Den gjorde mätaren ut iallafall. Hur mår din kolv?

Har haft en sån..kommer inte ihåg om det var nån varvstopp. Men den gjorde liiite över 150 på mätaren.

vad skulle det ge att ta bort varvstoppet som ligger vid närmare 12,000 när den inte varvar över 9k?

Sliten motor eller fel drevning

Där är ny kolv, så det är inte det. Den går jävligt bra, det är bara effekten som e klen..

Tändstiftet är gyllenbrunt så som det skall vara.
Den får liksom inte det 2-taksrycket kring ca 7000 varv. Den har mer jämn effektkurva som slutar vid ca 8500...

Varför får den inte det rycket som tvåtaktare brukar få då??

Allround skrev:
Där är ny kolv, så det är inte det. Den går jävligt bra, det är bara effekten som e klen..

Tändstiftet är gyllenbrunt så som det skall vara.
Den får liksom inte det 2-taksrycket kring ca 7000 varv. Den har mer jämn effektkurva som slutar vid ca 8500...

Varför får den inte det rycket som tvåtaktare brukar få då??
att porten öppnar vid rätt varv ok.. men öppnar den alls?.. kolla i utblåset.. förslagsvis varva upp hojen på neutralen. slå av tändningen och se om den låste sig i öppet läge.. sen plocka bort avgassytemet och se om det är fritt in.. så gjorde jag..

philsson skrev:
att porten öppnar vid rätt varv ok.. men öppnar den alls?.. kolla i utblåset.. förslagsvis varva upp hojen på neutralen. slå av tändningen och se om den låste sig i öppet läge.. sen plocka bort avgassytemet och se om det är fritt in.. så gjorde jag..

Okej...

Men kan det vara CDI-boxen som stryper??

Låter som om din avgasport inte riktigt funkar som sagt, alternativt att du har några fler strypningar kvar. Det är inte elektroniskt iallafall.

okej okej..

Om det inte är nån elektroninsk strypning, vad skulle det kunna vara för fel??

finns det nån inställning som kan dra ner effekten så kraftigt?? typ förgasare eller nåt sånt??

jag har även testat att ändra avgasporten (öppna den helt ut) manuellt, utan resultat... Så den verkar inte göra någon skillnad..

Nyheter
Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!