Varvtalsregulator på motard/cross

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Jag undrar om det sitter varvtalsregulator i fyrtakts motard och crosshojar som tex ktm 525, yamaha 450, ktm 660, husaberg 650. sitter det varvtalsregultor i dom eller kan man bara varva sönder motorn tills det skär.
jag har ägt, eller äger, alla hojar jag nämde ovan men jag har aldrig provat att varva tills det tar stopp/går sönder.
jag provkörde en ktm 950 och den kändes det som att den hade en varvtalsregulator. jag åkte bakhjul med den på tvåan tills det tog stopp i alla fall.

jag undrar detta av två anledningar. när man kör bakhjul så vill man gärna varva så mycket det går för att få en längre wheelie, men jag vill ju inte övervarva så att den skär.
andra anledningen är att jag ska börja träna sladd med min husaberg. dvs att sladda in i kurvan. jag vill veta om jag bara kan smälla i lägre växlar så att bakhjulet börjar glida eller kan det bli så så att motorn går in på svinhögt varv då och skär? med ktm 950'in jag provkörde smällde jag bara i låga växlar så att bakhjulet låste och slidade men jag vet inte om det var vartalsregulatorn som gick in då eller om det bara var motorbromsen som övervann bakdäckets grepp. varvet var högt som satan i alla fall.

har varvstop på min LC4 iaf... de flesta hojar 90talet o frammåt har varvstopp..

Är nog väldigt olämpligt o dra ända ut till varvstop på wheelis, sämre smörning av motorn vid wheelis och så slits det mkt mer då...

Passa dig lite när du kuggar ner flera växlar... Motorn går upp i varv även om hojen inte tänder, om motorbromsen inte får hjulet o glida så kan du sabba växelåda o motor..

Har aldrig sladdat mer än av misstag själv så har inga större efarenhet om det..

Varvstoppet dödar endast tändningen vid ett vist varv så du inte kan få den o varva mer genom att andvända gasen men om du puttar ner en växel måste ju kolven snurra mkt fortare o då ökar varvet

Lycka till :tummenupp

Ja, alla hojar du nämner har varvstopp.

Ja, du kan sladda in i kurvor med hjälp av motorbromsen. Men att "öva på att sladda in i kurva" gör man genom att öva på att köra fort. Innan dess är smärta det enda nyttiga du kan komma fram till. Sladden kommer att komma mer eller mindre av sig själv när du kör fort, bromsar hårt & lägger ner hojen. Försöker man provosera fram en sladd utan fart inne bär det bara att man får använda bakbromsen till den grad att det är stor risk att du låser upp bakhjulet.
Testa köra på bana så kommer det snart. :tummenupp

Varvstoppet på husa (och KTM antar jag) funkar genom att vid ett förprogrammerat varvtal ställer tändningen om från -35 (ca) till +5 (ca) grader och varvökningen stannar. Som Silvr säger kommer du sabba motorn om du slår i för låga växlar bserat på aktuell hastighet. Oavsett varvstopp eller ej, förutsatt att du inte har slirkoppling såklart.
Ska du öva på att sladda, gör som Barrett (rättstavat!) säger med tillägget att du investerar i en (tyvärr dyr) slirkoppling :tummenupp

ok jag får väl köra fort istället :D
jag kör mycket motocross och då gör jag motardsladdar in i alla kurvor som inte har några bra vallar eller spår. känns som att jag har full koll på det på crossbanan men har inte testat så mycket på asfalt.

Ja, alla hojar du nämner har varvstopp.

Ja, du kan sladda in i kurvor med hjälp av motorbromsen. Men att "öva på att sladda in i kurva" gör man genom att öva på att köra fort. Innan dess är smärta det enda nyttiga du kan komma fram till. Sladden kommer att komma mer eller mindre av sig själv när du kör fort, bromsar hårt & lägger ner hojen. Försöker man provosera fram en sladd utan fart inne bär det bara att man får använda bakbromsen till den grad att det är stor risk att du låser upp bakhjulet.
Testa köra på bana så kommer det snart. :tummenupp

Du ska inte prova o växla när du slangar?

har aldrig försök göra det faktiskt. jag brukar mest försöka köra så långt jag kan på en och samma växel, därav höga varv på slutet ibland.

Last edited:
Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back