Varvtalsregulator, hur koppla?

Jon_G

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2003
Hoj
Katana 1100
Jag har införskaffat en varvtalsregulator, dock inget kopplingsschema.

Den har matning och jord och så fyra stift. Mellan två av stiften är det kontakt (1 och 3, om det skulle spela nån roll) och från samma två stift får man spänning om man lägger på spänning på varvtalsregulatormojängen.

Hur ska man koppla in två (antar att båda ska vara med) tändspolar till denna? Om det varit parvis kontakt mellan två av stiften hade man väl bara kunnat koppla in puls från transistorn och ta ut den till spolen. Men nu är det ju inte så...

All hjälp uppskattas, för jag får inte ihop det :rodnar

Varför har du en sån? Brukar man inte ha det på moppar för att undgå att åka dit för trimmning ? :)

Tänkte ha den till att undvika att övervarva motorn. På min årsmodell finns det ingen original...

Cylindrarna tänder väl parvis. Så om du låter signalen till cylinder 1 och 3 och signalen till cylinder 2 och 4 gå igenom vavtalsregulatorn så bör det ju fungera.

Nu till vart dom ska in. När du lägger spänning på varttalsregulatorn. Finns det någon speciell kontakt för det då eller?

EBS skrev:
Cylindrarna tänder väl parvis. Så om du låter signalen till cylinder 1 och 3 och signalen till cylinder 2 och 4 gå igenom vavtalsregulatorn så bör det ju fungera.

Nu till vart dom ska in. När du lägger spänning på varttalsregulatorn. Finns det någon speciell kontakt för det då eller?

Ja, det finns en sladd som man kan lägga spänning på. Och då får man ut spänning på två stift. Idéer!?!

Jon_G skrev:
Ja, det finns en sladd som man kan lägga spänning på. Och då får man ut spänning på två stift. Idéer!?!

Hmm... och inget händer på dom andra stiften?

Verkar som om du ska in med signalerna till spolarna på 2an och 4an då och sen ut på dom stiften du har spänning. Fast det stämmer inte riktigt heller. Det den gör är ju att den jordar signalen till tändspolen istället för att skicka den till tändspolen, eller så BÖR det vara iallafall kan ju inte uttala mig om just denna modell.

Vad är varvtalsregulatorn till för hoj annars eller vad är det för märke på den?

EBS skrev:
Hmm... och inget händer på dom andra stiften?

Verkar som om du ska in med signalerna till spolarna på 2an och 4an då och sen ut på dom stiften du har spänning. Fast det stämmer inte riktigt heller. Det den gör är ju att den jordar signalen till tändspolen istället för att skicka den till tändspolen, eller så BÖR det vara iallafall kan ju inte uttala mig om just denna modell.

Vad är varvtalsregulatorn till för hoj annars eller vad är det för märke på den?

Jag håller med i ditt resonemang, men får det inte att gå ihop i verkligheten.

Det kan vara en Accel, men det är bortnött.

Jon_G skrev:
Jag håller med i ditt resonemang, men får det inte att gå ihop i verkligheten.

Det kan vara en Accel, men det är bortnött.

Du är säker på att det är en kabel för att mata den med störm och att det inte är så att det är en jordpunkt?

Efter en del funderande börjar jag också luta åt att det är en jordkabel. I såna fall skulle de två stiften som har kontakt givetvis också vara jord och de två "döda" stiften skulle kunna vara ingång för tändpulserna. När räknaren i regulatorn når brytvarv skulle jorden till spolarna brytas, enligt den nya teorin. Det står och faller dock med att varvtalsregulatorn inte behöver nån matning, och jag vet inte hur sannolikt det är.

Silwer skrev:
ska det dragraceas?

Inte i den närmaste framtiden, vill dock skydda mig mot övervarvning. Och då räcker det tydligen inte med att titta på varvräknaren när man missat en växel...

Bandit skrev:
Kom förbi med den på klubben vet ja...finns säkert nån som har nån ide om hur skiten ska kopplas.

www.umcc.nu

Jo, det får nog bli så. Ville inte åka förbi igår och störa i renoveringsarbetet och visa vilken slött as man är :rodnar

Jon_G skrev:
Inte i den närmaste framtiden, vill dock skydda mig mot övervarvning. Och då räcker det tydligen inte med att titta på varvräknaren när man missat en växel...

ok, är lådan risig mao?

Jag har kört en hel del utan övervarvningsskydd, men iofs inte på hojar med trassliga lådor.

:jisses NEEEEEEEEEEEEEEEEJJJJJJJJJ!!!!!!!!!!!!!!!! Det är inget fel på lådan, den funkar bara bra!

Har det aldrig hänt er?!? Växla försent, hitta ett friläge, vad f-n som helst, varför tror ni alla hojar som säljs idag har varvtalsregulator monterad som standard? De kanske har kassa lådor från början, allihop :3freak

jo det har hänt, men jag slår av isf, har aldrig rasat en motor på så sätt.
Fast har man hojar där kraften finns högt i varv, nära rödstrecket kan jag förstå problemen (många nyare sporthojar), missar man då går man ju lätt in på rött. På mina gammla maskiner så var det väl knappast superdrag på topp och då var det knappst så att man råkade komma in på rött för en missad växel.

Nyheter
MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!