"Varvtalsproblem" på Virago 750 -94

Herlog

CBR600F 2001
Gick med
10 Oct 2007
Hoj
2001 Honda CBR600F
Farsan har ett problem med sin Virago...
Problemet blir när han släpper gasen vid växlingar.
När han släpper gasen så går handtaget och även vajern tillbaka precis som det ska, men hojen går inte ner i varv...
När hojen är kall går det bättre, men det blir sämre ju varmare den blir. :va
Vajer mm är uppsmort, och fungerar bra, så jag/vi vet inte om det kan ha med förgasarna eller något sånt att göra. Någon som har något tips?

Byt hoj?

Raggadadish! (trumvirvel) :) Nu tillförde jag verkligen något i tråden.

Testa med att titta på armen som gas vajern sitter på om det är nåt fel där...

Den ska vara riktig.. tyvärr..
Hade varit ett hyfsat lätt fix annars.
Verkar vara något annat... Just att det blir sämre när den är varm också.
Tycker det verkar lite skumt..

har samma på en annan hoj, frågade en mekaniker.

kan vara spruckna membran i förgasaren, strul med flottörerna, plocka ner dom och kolla sa han

någon annan kanske vet mer

Om det är manuell choke på de där hojarna så skulle jag kolla att choken verkligen går tillbaks. Chokekretsen tillför ju inte bara bränsle utan även mer luft.
Annars är det nog, som KGK redan skrivit, läge att gå igenom förgasarnas slitdelar samt kolla flottörhöjd, att det inte finns några sugläckor etc.

/J

Om det är manuell choke på de där hojarna så skulle jag kolla att choken verkligen går tillbaks. Chokekretsen tillför ju inte bara bränsle utan även mer luft.
Annars är det nog, som KGK redan skrivit, läge att gå igenom förgasarnas slitdelar samt kolla flottörhöjd, att det inte finns några sugläckor etc.

/J

Okej. Ska kolla upp det där med choken först och främst. Tack för svaren grabbar:yoparty
Får hoppas det löser sig:)

Gör den enklaste testen först...Spruta startgas runt insuget mot topparna. dvs mellan förgasare och toppar höjs varavet av det så har insuget spruckit.
steg2 det där med shoken lät bra
steg3 rengörning av trottelspåren/trottel nogrann koll av membranet . Det gäller att trotteln löper snorlätt smörj inte in med olja!!
kolla även att spjället sitter fast i armen så inte skruvarna gängat upp sig! torrgasa och se om spjället stänger som det ska.
Steg4 Spräng skiten:D

Plockade bort insuget så vi kunde kolla in i förgasarna. En av "spjällen" (vad dom nu heter) fastnar i uppläge ibland, så jag antar att det är det som är felet... Bara att plocka isär förgasaren och kolla antar jag. Vad tror ni? Borde vara det som är problemet eller? Är ju lite jobb att få ut förgasarna på denna hojen, så gör det ju helst inte i onödan.
Annars får man väl hoppa till Steg4 direkt:tummenupp

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...