Varvtalsmätning via knacksensor??

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Nån kunnig på elektronik som tror man skulle kunna använda typ en knacksensor monterad i änden på ett rör , röret sitter sedan fast i nån typ limklämma av stål

Denna skulle man då klämma runt en av avgaskrökarna

Hur tar man hand om en sådan signal?

Bänkdatorn ( bromsbänken) har en 0 - 5 volts ingång för varvsignal

Lägger som en ny tråd för att inte trassla in den i den annars rätt långa tråd om bänkrummet

Denna behöver ju inte bli så lång:D

Peter

Är väl lättare o ta varvtalet från rullen och räkna ut via utväxlingen. Dock får man ju inte med slir i drivlinan(koppling, däck)

Är väl lättare o ta varvtalet från rullen och räkna ut via utväxlingen. Dock får man ju inte med slir i drivlinan(koppling, däck)

Denna funktion finns redan i bänken

En korrekt varvtalsläsning är väldigt viktigt vid mappning bland annat

Att komma åt tändspolar eller ecu på moderna hojar är ett elände och kan ta upp i mot en timme

Att sätta en klämma runt kröken borde bara genialiskt

Om du söker på Piezoelektrisk mikrofon så hittar du kanske lite matnyttigt!? Hittar dock ingen som använder sig av 0-5volts signal men det borde ju gå att bygga en? :va

Cool idé men inte helt lätt tror jag. Nivåanpassning är det minsta problemet medan filtrering av felkällor blir desto större. Inte för att jag är nån som helst expert, jag gjorde bara lite research (snyggare ord för googlade) på knacksensorer för nåt år sen. Jag lade ner det projektet trots att jag bara skulle använda dem till det de är till för. Det verkar vara stor risk för falsklarm och sensorn ska vara avstämd för vad man har för motor och var man monterar den och så vidare. Å andra sidan kanske det faktiskt är enklare att få det här att funka :va man blir lite experimentsugen nästan.

Cool idé men inte helt lätt tror jag. Nivåanpassning är det minsta problemet medan filtrering av felkällor blir desto större. Inte för att jag är nån som helst expert, jag gjorde bara lite research (snyggare ord för googlade) på knacksensorer för nåt år sen. Jag lade ner det projektet trots att jag bara skulle använda dem till det de är till för. Det verkar vara stor risk för falsklarm och sensorn ska vara avstämd för vad man har för motor och var man monterar den och så vidare. Å andra sidan kanske det faktiskt är enklare att få det här att funka :va man blir lite experimentsugen nästan.

Ja signalbehandlingen blir nog den stora utmaningen, och därtill motorspecifik.

En framkomligare väg skulle kunna vara att registrera tändfrekvens via en mikrofon vid avgasrörsmynningen. Tändfrekvensen är ju lätt att översätta till varvtal för alla olika cylinderkonfigurationer. Även om man bara kan sätta micken på det ena av två rör. Man märker ju när man hittat rätt förstärkning av insignalen. Alternativen blir ju jämna multiplar. Dvs halva eller flerdubbla varvtalet. De är ju lätta att utesluta på sin orimlighet. Man får nog på varje hojindivid ratta på förstärkningen lite tills systemet hittar grundfrekvensen och inte kör på över- eller undertoner.

Det finns redan såna system i moderna personbilar. Systemen kan tex ge sexigare motorljud i kupen via stereon när motor har driftsfall när den inte går på alla cylindrar. Men också för att dämpa kupeljud genom motfrekvens.

Last edited:
kanske skulle funka med optisk avläsning på svänghjulet? men kanske inte heller är så lätt att komma åt på alla modeller :/

På eftermarknadsvarvräknare sätter man ju signalkabel antingen till elboxen(tjorvigt för enstaka fall) eller så runt en tändkabel. Borde in det gå hitta en lämplig omvandlare för en sån signal till din ingång? En tändkabel är ju inte svår att hitta...

om man kan få ut en kurva från en knacksensor på grenröret så kan man genom en COM-port få in signalen och skriva ett program som omvandlar det till ett varvtal, bör inte vara några större bekymmer. jag vet att några killar på min skola hade något projekt i programmeringen där de skrev ett program som tog in analog data, behandlade den och skickade den vidare till ett annat program i realtid.

om man kan få ut en kurva från en knacksensor på grenröret så kan man genom en COM-port få in signalen och skriva ett program som omvandlar det till ett varvtal, bör inte vara några större bekymmer. jag vet att några killar på min skola hade något projekt i programmeringen där de skrev ett program som tog in analog data, behandlade den och skickade den vidare till ett annat program i realtid.
Fast det är ju en hel del pyssel, och måste antagligen kalibreras för varje motor.

Peter, vi pratade ju knacksensor på en SH-runda, och du sa att dom inte funkade på hojar, pga allt oväsen runt omkring ;)

Ändra .txt till .zip och zippa upp bifogad fil så får ni ett exempel på att man rekonstruera hela cylindertrycket via knacksensorer så visst går det ta fram varvtalet.

Men om man inte är en programeringsnörd som gillar att göra avancerade prylar bara för att man kan så finns det betydligt enklare lösningar. Förslagsvis via tändkabeln.

Bifogat

Nä... eller? Det är nog den enklaste och säkraste lösningen så jag antog att en hel del moderna hojar har ganska svåråtkomliga tändkablar.

EXakt

Det var ju det jag skrev att hojarna numera är så pass inbyggda att det kan ta upp i mot en timme att få tag på signalkabel eller tändhatt

Bänkdatorn vill ha en taktande 5 volts signal Det som således behövs är en manick som alstrar en sådan signal

Att en knacksensor kan ta fel på knack och andra mekanljud är ju en annan femma

Nu när vi ändå är innne på elektroniska manicker

Att mäta tempen på mina bromsskivor ( i bänken )

Laser eller infrarött , Hur gör man och vad för signal kan man få

Samma här burken gillar 0 - 5 volt

En Hallgivare och lite dubbelhäftande tejp på generatorkåpan skulle säker funka bra. Det finns en drös olika Hallgivare som kan användas på Elfa för en billig peng. Sen får man bygga eller köpa något färdigt som anpassar signalen. En kul standard grej som skulle kunna användas är en EPIA picoATX eller NanoITX. Räkna pulser på serieporten och skicka ut på parallellporten till ett motståndsnät och en OP 0-5V.

Dock verkar det underligt att din utrustning mäter varvtal med en analogingång. Är du säker på att ingången inte är en Open collector med pull-up till 5V ?

Nu när vi ändå är innne på elektroniska manicker

Att mäta tempen på mina bromsskivor ( i bänken )

Laser eller infrarött , Hur gör man och vad för signal kan man få

Samma här burken gillar 0 - 5 volt

När det gäller beröringsfri tempmätning finns det däremot hur mycke grejer som helst färdigt att köpa.

Last edited:
Skulle man inte kunna koppla upp sig mot hojens originalelsystem , alternativt powercommander för att hitta en varvtalssignal.

Men visst det ska vara simpelt och snabbt från hoj till hoj precis som klämman runt tändkabeln.

Har sett enkla system där man endast virat en enkel sladd runt en tändkabel för att kunna känna av magnetfältet, typ som motortimräknarna använder.

I princip kan du koppla in dej på vilken plus som helst, generatorn pulsar ju, bygga en låda som har nollan vid typ 12v och omvandlar till nått som den dator förstår, jag hade nog provat mej fram. Sen är det bara en fråga om att ställa in rätt antal pulser i datorn.
Finns billiga shiftlights som fungera så, du plugga in dom i cigg-tändaruttaget
Knacksensor idéen tror jag inte på

Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back