varvtal??

exneet

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Älmhult
Hoj
z750
Tjena

Jag har skaffat mig en NSR -91(ostrypt) och undrar vilket varv man ska ligga på vid normal körning i ca: 80-90km/h??

Ligger jag i sexan i 80km/h så är det 4500-5000varv och 90-95km/h =6000 varv.
Ska jag ligga i 5:an när jag kör i 80 så att den ligger på 6000varv eller?
Vilket varv mår motorn "bäst" av?? :confused:

MVH Henke
 
Motorn "mår bäst" vid ca 7-8 tusen varv då RC-valven är helt öppen! :D Det är iaf då den GÅR som bäst!

Jag brukar köra från 5k upp till omkring 7k då jag kör "lugnt". Motorn mår väl bäst av så lågt varv som möjligt, men åker man runt och kärringkör hela tiden blir hojen sur och tråkig, den ska varvas ur då och då! :rolleyes: Annars kan man lika gjärna köpa offroad...
 
ska man köra i 70 så kör man på 6an..

så får man växla lite om man behöver axa mera =)

Ju lägre varv desto bättre..
men det ska ju inte gå till överdrift
 
Jag frågade efterssom jag körde ca 1 mil idag i 80 km/h i 6:an på 4500-5000 varv och helt plötsligt började hojen att Cp:a sig.
Varvräknaren gick upp i botten och den gick lite konstigt så jag stannar och låter den gå lite på tomgång och då står mätaren på 6000 varv(bara mätaren, inte motor).
Jag stänger av hojen och när jag ska ha i gång den igen så är den väldigt svår startad men tillslut får jag igång den och efter ett tag kan jag varva ut den igen och mätaren rättar till sig.
Sedan gick han 1,5mil utan probelm men då körde jag på 5:an istället i 80km/h i 6000varv.
Kan det vara så att jag kört för sakta på för hög växel??

De är nästan som han "sotat" igen sig under den milen ändå varva jag ut den vid varje acceleration.

Någon som kan veta vad det kan ha varit??
 
exneet skrev:
Någon som kan veta vad det kan ha varit??
Beskriv lite utförligare så blir det lättare att gissa :p Troligtvis nåt med förgasaren, kanske dags att ta isär och rengöra?

Annars om den "högg" innan du stannade för att kolla felet kanske den värmenöp? Kanske bara dåligt skick på kolv eller cylinder? Fast jag tror nog mer på förknasarfel... :rolleyes:
 
Den höll helt normal temp.
Fast den gick inte rent och varvräknaren började hoppa upp till max(bara mätaren) visade minst 6000varv fel.
Kanske är något med tändningen?

Men sedan stängde jag av den och väntade lite och sedan var den svår startad men när den gick i gång igen så gasade jag till den ett par gånger och då rättade mätare och motor till sig.
Och sedan gick den fel fritt 1,5 mil.
 
Last edited:
ELFEL! Testa att byta tändkabeln.. Lite trixigt att göra på NSR:en så det lättaste är att byta hela tändspolen. Den kostar 375 kr.
 
sådär blev min hoj när den skar ihop.
den gick inte att starta efteråt :rolleyes:
varvräknaren slår i topp sen i botten, sen helt död! :hej
Kör inte så länge på höga varv utan låt den vila lite emellanåt.
min varvar nu 6000 varv i 80km/h p.g.a att den är drevad så lågt.
 
ÄÄhh 2taktare mår bra på fullvarv !! :tummenupp :tummenupp

Jag bruka ligga på en så låg växel att jag kan axxa lite om det behövs (jobbigt att hela tiden behöva växla ner)
 
7000 varv vid 110km/h i sexan!

(vet inte om den är strypt, :rodnar har aldrig kört nåt annat, men där är iaf en 150cc polini cyl.. Så mycket vet jag :) )
 
Min är skogsdrevad ligger i en 8000 varv vid 100 km/h (på sexan).....
 
*/ ?>
Nyheter
Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Back
Top