Varvstoppa inte en v-twin!!!

philsson skrev:
tror du att det är så smart?.. :3freak

Nä, men who cares? Rasar det så lagar jag. Bättre att ha skitkul än att kärringköra och det håller 10mil till.
 
-PLM- skrev:
Nä, men who cares? Rasar det så lagar jag. Bättre att ha skitkul än att kärringköra och det håller 10mil till.
Jag har säkerligen fel men min uppfattning om att köra när ventilena inte hänger med är att motorn håller inte så länge. men jag vet inte. bara en känsla.
 
Plågad stånka ger en (obehaglig) ståpäls. Hade en Yamaha TT600 som man trodde skulle explodera då o då. När man drog på grusväg (2an 3an) och låg på vad man tyckte var maxvarv o råkar lätta över ett krön el dylikt o får vad det känns 2000 rpm till under en kort stund. Att den höll! Vilket ljud!

-PLM- skrev:
Låter lite annorlunda, på min XR börjar ventilerna gå i otakt vid 150, men man kan dra den till ca 170 ändå.
 
Krippa skrev:
Jo fan de är ju så.

Måste ju ha en bil. Jag får nog dessvärre va utan hoj i år, men nästa år så ska jag va tillbaka på 2 hjul! :banana

De får bli bira och båtåka i sommar istället!! Teensen gillar båtar vettu! :tuttar :arsele :)

Ja ja.. eftersom det ser mörkt ut för mitt hojåkande i sommar så får vi styra upp nån resa till Sandhamn framöver :fyllisar
 
philsson skrev:
Jag har säkerligen fel men min uppfattning om att köra när ventilena inte hänger med är att motorn håller inte så länge. men jag vet inte. bara en känsla.

Varför inte? Så länge ventilerna håller sig raka så är det inget problem.
Min motor har hållt längre än jag trodde, ska sympatirenovera den snart tror jag.
 
vfr orre skrev:
Ja ja.. eftersom det ser mörkt ut för mitt hojåkande i sommar så får vi styra upp nån resa till Sandhamn framöver :fyllisar

DE låter som en fruktansvärt bra idé....de är ju semester! :fyllisar
 
-PLM- skrev:
Nä, men who cares? Rasar det så lagar jag. Bättre att ha skitkul än att kärringköra och det håller 10mil till.


Jag är helt inne på din linje :tummenupp
 
Våga vägra ventilsläpp och gardera med tvåtakt..

Duccarna käkar vippor så jag försöker hålla mig på "rätt" sida 10000 rpm, men det låter ju gött...

philsson skrev:
Jag har säkerligen fel men min uppfattning om att köra när ventilena inte hänger med är att motorn håller inte så länge. men jag vet inte. bara en känsla.
 
philsson skrev:
en motor utan varstopp om den inte sprängs förr eller senare så når den ett läge där ventiler mm inte hänger med. antar jag...

nu borde ju alla som frågar sig varför ducati envisas med desmodromisk ventilstyrning säga AHA. hela poängen är med den är ju att man skall kunna varva högt, därav inget varvtalsskydd.
 
-dB_mike skrev:
nu borde ju alla som frågar sig varför ducati envisas med desmodromisk ventilstyrning säga AHA. hela poängen är med den är ju att man skall kunna varva högt, därav inget varvtalsskydd.
va sjutton ska det betyda då.. du sitter inte här och hittar på ord för att låta häftig.. :rolleyes: ?
 
Vad håller ni på med ?????

1. vfr orre, du har ingen italiensk Aprilia motor. Du har en Rotax motor!!
2. En Ducati har tvångsstyrda ventiler!! = Kan normalt inte få ventilsläpp.

Lycka till med varvandet.
 
Roger_SWE skrev:
Vad håller ni på med ?????

1. vfr orre, du har ingen italiensk Aprilia motor. Du har en Rotax motor!!

Jo det har jag märkt.... har ju skruvat en del....
Grejen är det att när man meckar med en Mille så står det: "Made in Italy" överallt..... därav mitt missnöje.....
men du har ju helt rätt- motorn är Rotax... från Österrike?? eller nåt!?!
 
Roger_SWE skrev:
2. En Ducati har tvångsstyrda ventiler!! = Kan normalt inte få ventilsläpp.

tack, bättre förklaring än min.
så här ser den ut:
desmo%20047.gif
 
Last edited:
Jag skulle aldrig klara av att åka runt på en ducce på bana då, man sitter ju bara å väntar väntar väntar på den dära effektkicken, sen kommer växlingsläget å sen undrar man vartfasiken effektpuckeln tog vägen :P :rolleyes:

Jag är emot varvstoppskörning också, men jag ligger på varvstoppen ibland också, tex när man ska rida ut en sladd. Den lilla skada som motorn tar låter jag den hellre ta än att jag highsidar :P
 
vfr orre skrev:
Roger_SWE skrev:
Vad håller ni på med ?????

1. vfr orre, du har ingen italiensk Aprilia motor. Du har en Rotax motor!!

Jo det har jag märkt.... har ju skruvat en del....
Grejen är det att när man meckar med en Mille så står det: "Made in Italy" överallt..... därav mitt missnöje.....
men du har ju helt rätt- motorn är Rotax... från Österrike?? eller nåt!?!


Du har aldrig kört snöskoter eller hur :hihi . i skidoo och lynx skotrar så sitter det rotax motorer.
 
Banane skrev:
Hur skall jag som inte har nått varvstopp på min italienska sophög göra för att få motsvarande effekt?

Brukar trösta mig med att varje öl man investerar i kostar ca 40:-
Själv brukar jag behöva betala ca 400:- för att börja bära mig dumt åt.
desmo=tvångstyrda ventiler :7peta
 
Back
Top