Varvstoppa inte en v-twin!!!

vfr orre

I Do My Own Stunts!
Gick med
31 Aug 2004
Hoj
Six dirty six, RD350, Honda ATC350X, Yamaha swamp-trike, TRI-moto, DKW 500, pick-up
Var på den beryktade "BOMBER-täffen"
Och efter en hel del :fyllisar så blev det dax för lite varvstoppsburnout :yoparty med Millen....
Efter ca, 10 min, nöp fanskapet :huvet
Väl hemma i Sverige igen, skruvade jag av motorn och lämnade in den...
Tydligen så har båda vevstakarna blivit krökta....
Jag vet inte hur många gånger jag har nämt frasen: "Italiensk skit!!" men dyrt kommer det sannolikt att bli....
Nu kan man ju tycka att det är lite :kocko att plåga motorn som jag gjorde men det är lätt att va efterklok, och jag är helt övertygad om att om det va en japsare så hade det varit lungt.....
Men ,men, man lär sig så länge man lever, och jag skriver detta som en varning till alla ni med twin och framför allt Italienska :7peta BEWARE!!!!

Min personliga mening är att du borde få pisk av någon motorguru.

Stå och köra varvstopps burnar, skyll dig själv.

Edit: Det värsta är väl att du får det att låta som en nyhet.

vfr orre skrev:
Och efter en hel del :fyllisar så blev det dax för lite varvstoppsburnout :yoparty med Millen....
Jag vet inte hur många gånger jag har nämt frasen: "Italiensk skit!!" men dyrt kommer det sannolikt att bli....
Nu kan man ju tycka att det är lite :kocko att plåga motorn som jag gjorde men det är lätt att va efterklok, och jag är helt övertygad om att om det va en japsare så hade det varit lungt.....
Men ,men, man lär sig så länge man lever, och jag skriver detta som en varning till alla ni med twin och framför allt Italienska :7peta BEWARE!!!!

Om jag vore du så skulle jag ta och köpa en CBR istället....jag känner en som har en till salu....väldigt fin faktiskt! :tummenupp :tungan

Men Orre! du HÖJDE iaf!!!!!!
tråkigt att motorn sa upp sig men du gjorde hela bomber weekend! :yoparty
hoppas du får liv i hojen igen men jag tror det blir billigare att skaffa en ny spis...

Lycka till med meckandet så spränger du inte millen nästa år!!!

//Mcbudet

vfr orre skrev:

haha du är dagens lirare :tummenupp om man står still får inte motorn den kylning den behöver så det är inte så konstigt haha.. så det var nog inte ens otur :va lycka till med skruvandet.

ööööh.. varvstoppsburna i 10min kan väl knappast vara bra för nån moter.. enstånka, twin eller rad4.. :rolleyes:

Hur skall jag som inte har nått varvstopp på min italienska sophög göra för att få motsvarande effekt?

Brukar trösta mig med att varje öl man investerar i kostar ca 40:-
Själv brukar jag behöva betala ca 400:- för att börja bära mig dumt åt.

Banane skrev:
Hur skall jag som inte har nått varvstopp på min italienska sophög göra för att få motsvarande effekt?

Brukar trösta mig med att varje öl man investerar i kostar ca 40:-
Själv brukar jag behöva betala ca 400:- för att börja bära mig dumt åt.

Va...inget varvstopp?? Hur funkare de då? Så du kan alltså varva hur mycket som helst...sen rätt va de är så sprängs den bara? :va

Krippa skrev:
Va...inget varvstopp?? Hur funkare de då? Så du kan alltså varva hur mycket som helst...sen rätt va de är så sprängs den bara? :va
en motor utan varstopp om den inte sprängs förr eller senare så når den ett läge där ventiler mm inte hänger med. antar jag...

Krippa skrev:
Om jag vore du så skulle jag ta och köpa en CBR istället....jag känner en som har en till salu....väldigt fin faktiskt! :tummenupp :tungan

Va falls, ska du sälja bladen??
Bara det inte är bilköp som hägrar!?! :7peta

philsson skrev:
en motor utan varstopp om den inte sprängs förr eller senare så når den ett läge där ventiler mm inte hänger med. antar jag...

Men vad händer när ventilerna mm inte hänger med då?

Japp, den varvar hur mycket som helst ;) Vet inte hur mycket den varvar men den har i varjefall inget elektroniskt skydd.

Enl ducati skall man inte dra den inte över 10000, logiskt då effekttoppen ligger vid ca 9000 rpm

Vet inte hur mycket jag kan varva, har väl varit uppe i 12000 vid något tillfälle. Om någon är villiga att donera en 996 SPS eller R motor kan jag ställa upp på att ta reda på vad som händer genom empirisk forskning..

Krippa skrev:

Min gamla TLS gick på varvstopp vid burnisar jämt, inte i 10 min då iofs. Gick som en klocka!

vfr orre skrev:
Va falls, ska du sälja bladen??
Bara det inte är bilköp som hägrar!?! :7peta

Jo fan de är ju så.

Måste ju ha en bil. Jag får nog dessvärre va utan hoj i år, men nästa år så ska jag va tillbaka på 2 hjul! :banana

De får bli bira och båtåka i sommar istället!! Teensen gillar båtar vettu! :tuttar :arsele :)

Låter lite annorlunda, på min XR börjar ventilerna gå i otakt vid 150, men man kan dra den till ca 170 ändå.

Banane skrev:
Japp, den varvar hur mycket som helst ;) Vet inte hur mycket den varvar men den har i varjefall inget elektroniskt skydd.

Enl ducati skall man inte dra den inte över 10000, logiskt då effekttoppen ligger vid ca 9000 rpm

Vet inte hur mycket jag kan varva, har väl varit uppe i 12000 vid något tillfälle. Om någon är villiga att donera en 996 SPS eller R motor kan jag ställa upp på att ta reda på vad som händer genom empirisk forskning..

Ofan, speciellt.

Den där forskningen skulle jag vilja bevittna! :yoparty

Nyheter
Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna