Hejsan.
Jag skriver det här istället för i R1-tråden då jag tror att det inte så modellspecifikt.
Jag är på G att köpa en r1a från 1998 med en trasig varvräknare. Varvräknaren var helt död när jag provkörde den men säljaren sa att det levde ett eget liv när den väl fungerande, inga felkoden. Har läst runt lite och det verkar vara rätt vanligt.
Vad tror ni att det kan vara? Någon som har haft liknande problem?
Efter har testat det mest triviala så som att ta bort ev. oxider och sånt på kontakter och liknade utan resultat tänkte jag plocka isär instrumentpanelen.
Nu kommer jag in på lite funderingar och antaganden ang. mätaren.
- Antar att tachometern får ett pulståg från en induktiv givare som sitter på svänghjulet eller liknade.
- Antar att hastigheten läses från på ungefär liknade sätt, typ cykeldator, alltså även här ett pulståg.
- Jag antar att det är 6 stift på baksidan av instrumentpanelen.
Pluspol +12v
Jord
Varvtalet (Pulståg)
Hastighet (Pulståg)
Tankgivare (Hög/låg)
Temperatur (Analog)
- Jag antar att "hög" givarsignal till instrumentpanelen är +12 volt.
Rätta mig gärna om jag har fel.
Jag har en frekvensgenerator hemma så jag borde kunna fejka ett pulståg med olika frekvenser.
Trevlig kväll
Jag skriver det här istället för i R1-tråden då jag tror att det inte så modellspecifikt.
Jag är på G att köpa en r1a från 1998 med en trasig varvräknare. Varvräknaren var helt död när jag provkörde den men säljaren sa att det levde ett eget liv när den väl fungerande, inga felkoden. Har läst runt lite och det verkar vara rätt vanligt.
Vad tror ni att det kan vara? Någon som har haft liknande problem?
Efter har testat det mest triviala så som att ta bort ev. oxider och sånt på kontakter och liknade utan resultat tänkte jag plocka isär instrumentpanelen.
Nu kommer jag in på lite funderingar och antaganden ang. mätaren.
- Antar att tachometern får ett pulståg från en induktiv givare som sitter på svänghjulet eller liknade.
- Antar att hastigheten läses från på ungefär liknade sätt, typ cykeldator, alltså även här ett pulståg.
- Jag antar att det är 6 stift på baksidan av instrumentpanelen.
Pluspol +12v
Jord
Varvtalet (Pulståg)
Hastighet (Pulståg)
Tankgivare (Hög/låg)
Temperatur (Analog)
- Jag antar att "hög" givarsignal till instrumentpanelen är +12 volt.
Rätta mig gärna om jag har fel.
Jag har en frekvensgenerator hemma så jag borde kunna fejka ett pulståg med olika frekvenser.
Trevlig kväll

Last edited: