varvräknare felar

Hagster

Miles high.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Den funkar ibland, ibland inte. Var ute och körde igår, till och från funkade den bra. Annars så "fastnar" den vid vissa varvtal. Samma sak när man vrider på tändningen, igår så gick den runt som den ska på 00ans R1 men idag så fastnade den 2-3cm efter ursprungsläget.

Vad är det för tjall? Vatten? Glapp? Har inte börjat rota med det än, tänkte att jag skulle fråga först var jag skulle börja.

Last edited by a moderator:
Vårda ditt språk! Du går inte i skolan och försöker inte skaffa respekt här. Det får du ingen genom användning av onödigt vulgärt språk.

Jag har editerat ditt inlägg.

R1´an ger felkoder genom att ställa varvräknarnålen på ett givet varvtal i 3 sekunder, sen 0´ar den i 3 sekunder sen visar den aktuellt varv....om...å om..igen.

Villket varvtal "visar" den ??

Det du beskriver har nyligen varit min sommarplåga! Nu skiljer det kanske en
hel del i varvräknarkonfigen mellan en R1'a samt Ducati's Hypermodeller, t ex
min 916, men tipsen kanske kan vara till hjälp ändå.

OBS!!! Det är väl en analog räknare (dock elektriskt styrd) med visare vi talar
om, annars är mitt inlägg totalt ovidkommande?

Börja med att demontera varvräknaren och ta den till en duktig elektriker,
eller ännu bättre, till någon som jobbar med kretskort.
Min arbetskollegor på vår Embeddedavdelning (inbyggda system i t ex bilar)
tog sig en titt på min varvräknare och konstaterade direkt att motståndet
var knas mellan magnetspolarna. De hittade sedan en dåligt lödd (lödad?)
kabel från en av spolarna. De gjorde om det och nu fungerar varvräknaren
igen!!!

Kanske är det inte detta, men då har du i alla fall mätt upp så att själva
varvräknaren ska vara OK. Återstår kablageundersökning m m.

Hagster skrev:
Den funkar ibland, ibland inte. Var ute och körde igår, till och från funkade den bra. Annars så "fastnar" den vid vissa varvtal. Samma sak när man vrider på tändningen, igår så gick den runt som den ska på 00ans R1 men idag så fastnade den 2-3cm efter ursprungsläget.

Vad är det för tjall? Vatten? Glapp? Har inte börjat rota med det än, tänkte att jag skulle fråga först var jag skulle börja.

Swedie skrev:
Vårda ditt språk! Du går inte i skolan och försöker inte skaffa respekt här. Det får du ingen genom användning av onödigt vulgärt språk.

Jag har editerat ditt inlägg.

Förlåt farbror! Skall inte hända igen.

Triggerhappy: Känns som om det är "random" nummer, inte samma hela tiden. Ska dock skriva upp sen. Men har han satt sig på ett nummer så flyttar han sig inte sen. Ska dock ta en ordentlig titt..

Hagster, jag har sett din varvräknare och hur den uppför sig och vad det handlar om är helt enkelt en taskig givare eller skit i grejerna. Plocka isär allting som har med räknare o göra. Rensa/tvätta osv... det borde fixa problemet.

En sak som förvirrad mig är att om du startar hojen utan att gasa till vid start, så går nålen till rätt läge. Men gasar du när du startar så stannar den en bit upp i varven, dock utan att varvet på motorn går upp.

Vet inte hur det är med TPS o sånt på R1an, men på Gixxern verkar ju TPS (Throttle Position Sensor) ge upp.

Gå över manualen o se vad som gör att mätaren ger utslag. Givaren som ska mäta varvantal tror jag sitter bakpå motorn på R1an. inte säker... ser ut som en telefonledning (snurrad).

Njaoä, inte sitter det väl en separat givare för varvtal?
Den pulsen borde den ta från tändningen och har den
givaren gett upp så borde inte motorn gå alls.

Den du tänker på Swedie är väl hastighetsgivaren?

Nu är inte jag 100säker (har inte boken här) men funkar inte felindikeringen
annorlunda efter -00, typ lampblinkningar eller något sånt?

Måste hämta boken :)

Swedie skrev:
Hagster, jag har sett din varvräknare och hur den uppför sig och vad det handlar om är helt enkelt en taskig givare eller skit i grejerna. Plocka isär allting som har med räknare o göra. Rensa/tvätta osv... det borde fixa problemet.

En sak som förvirrad mig är att om du startar hojen utan att gasa till vid start, så går nålen till rätt läge. Men gasar du när du startar så stannar den en bit upp i varven, dock utan att varvet på motorn går upp.

Vet inte hur det är med TPS o sånt på R1an, men på Gixxern verkar ju TPS (Throttle Position Sensor) ge upp.

Gå över manualen o se vad som gör att mätaren ger utslag. Givaren som ska mäta varvantal tror jag sitter bakpå motorn på R1an. inte säker... ser ut som en telefonledning (snurrad).

Alltså, det är olika varvtal hela tiden. Ibland när jag varvar hoppar den från 1 till 0 tex. När man varvar hårdare så stiger räknaren högre upp men stegvis och hoppar och stannar till. Sen kan den stanna där ett tag.

Tror det är skit i grejerna som Sviiidii säger, ska kolla upp det.

Kom och fixa det sviiidii så bjur jag på grogg och ett skyltfönster :D

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck