Det du beskriver har nyligen varit min sommarplåga! Nu skiljer det kanske en
hel del i varvräknarkonfigen mellan en R1'a samt Ducati's Hypermodeller, t ex
min 916, men tipsen kanske kan vara till hjälp ändå.
OBS!!! Det är väl en analog räknare (dock elektriskt styrd) med visare vi talar
om, annars är mitt inlägg totalt ovidkommande?
Börja med att demontera varvräknaren och ta den till en duktig elektriker,
eller ännu bättre, till någon som jobbar med kretskort.
Min arbetskollegor på vår Embeddedavdelning (inbyggda system i t ex bilar)
tog sig en titt på min varvräknare och konstaterade direkt att motståndet
var knas mellan magnetspolarna. De hittade sedan en dåligt lödd (lödad?)
kabel från en av spolarna. De gjorde om det och nu fungerar varvräknaren
igen!!!
Kanske är det inte detta, men då har du i alla fall mätt upp så att själva
varvräknaren ska vara OK. Återstår kablageundersökning m m.
Hagster skrev:
Den funkar ibland, ibland inte. Var ute och körde igår, till och från funkade den bra. Annars så "fastnar" den vid vissa varvtal. Samma sak när man vrider på tändningen, igår så gick den runt som den ska på 00ans R1 men idag så fastnade den 2-3cm efter ursprungsläget.
Vad är det för tjall? Vatten? Glapp? Har inte börjat rota med det än, tänkte att jag skulle fråga först var jag skulle börja.