Varvar/sjunger inte ut.

RaZsEE

Rasmus
Gick med
18 Jun 2010
Ort
smedjebacken
Hoj
Ktm 125 exc-06
Tja!
Nu är det så att jag har lite problem med 125:an (ktm exc), den vill inte varva ur på höga varv, den blir bara att "bröla" och låta illa liksom.
Och så kommer jag inte upp i samma topphastighet som förut, Tappat mycket!
När jag märkte problemet dom första gångerna så var det första jag gjorde att byta kolvring (har en enkelringad racing kolv) + att jag justerade på luftskruven som en galning men inget gav något resultat.
Nu för någon månad sen så bytte jag ljuddämpare till ett kort fmf (byggt för sx modellen, "bara för att få högre ljud") och då blev det ju såklart ännu värre (kanske måste byta huvudmunstycke i förgasarn till ett större? ) Men som sagt, urvarvningssvårigheterna fanns ju före ljuddämpar bytet så vad kan problemet vara? Det jag kan komma att tänka på är om det skulle vara nå tändnings fel (kan tillägga att jag har bytit tändstift också.

Topphastighet när den gick som den skulle: ca 150km/h -14,42 drevning.
topphastighet när krånglet började: MAX 130-135 -samma drevning.
topphastighet efter krånglet + ljuddämparbytet: MAX 120- samma drevning

Väldigt tacksam för svar!
 
Som bikeboy sa: Rengör förgasaren... Rengör även soppakranen m.m... och ställ tillbaks luftskruven som du hade den innan. Rengjort luftfiltret?
 
Ja det kom rätt plötsligt gjorde det, Jag har inte rengjort förgasare och soppakran, men dock luftfiltret.
Jag har inte häller tittat på avgasporten.
Då när jag ändå är å grejar med förgasarn, tycker ni då att jag ska pröva att slänga i ett störra munstycke för ljuddämparens skull? för jag upplever att han ryker en del efter bytet. måste ju bli mindre motstånd i röret = avgaserna smiter lättare igenom och då måste man väll ha ett munstycke som ger mer sopp?
Jag tackar för svaren och jag ska titta på de grejerna som ni tipsade om!:)
 
Jag tror jag skulle satt på förra röret, gjort rent föggen, kran avgasport och få den att å riktigt sedan. Bestycka med nya röret.
 
Låter som avgasportarna, öppnar inte dem så har du som en strypning på höga varv så att inte orkar varva ur, hade samma bekymmer när mina krångla :)
 
Låter som avgasportarna, öppnar inte dem så har du som en strypning på höga varv så att inte orkar varva ur, hade samma bekymmer när mina krångla :)
Nu kom jag på tanken att min port kanske inte drar upp sig fullt då den inte varvar högre än 10k !? Har kollat så selenoiden funkar men kanske del inställd då?!
 
Nu kom jag på tanken att min port kanske inte drar upp sig fullt då den inte varvar högre än 10k !? Har kollat så selenoiden funkar men kanske del inställd då?!

Kan ju va så att han öppnar för sent, men det är väl ganska lättjusterat på prillan kan jag väl tänka mig? :)
Annars är det bara kolla tändning och bränsle om felet ligger där, fel bestyckning, eller en sån enkel sak som när det är fel tändstift eller utslitet kan räcka för att han inte ska orka sjunga ut :)
 
Okaj! Har rätt stift, får testa att dra åt vajern till porten så den kanske öppnar mer :) kolla träning hur???? Btw nån som vet inställningarna på sin ostrypta aprilia med 28mm ?? :)
 
Btw nån som vet inställningarna på sin ostrypta aprilia med 28mm ?? :)

Ingen aning faktiskt men har för mig att det är sagt 120 uppåt men kolla det, står ju här någonstans om inte annat.
provade 120 i cagivan men tyckte då att hon inte orkade varva ur riktigt på 6an. Så jag kör med strl 110 (orginal) och hon går ju riktigt bra ändå satt dumt och klaga. Men prova dig fram annars. Sen blir ju maskinen törstigare ju mer du går upp ;)
 
sitter 120 munstycke i en av mina aprilias fast den sitter det ett trimrör på, men skulle tippa på 120,125 någonstans där. beroende på motor och setup :)
 
Med tanke på att du skriver att du nyss rengjort luftfiltret så antar jag oxå att du oljade in det med luftfilterolja?
Det där låter nämligen lite som hur det kan bli när man har ett nyinoljat filter med alldeles för mycket olja i sig, pröva att krama ur så mycket olja som möjligt ur filtret och kolla om det hjälper.
 
nepp inte ens inoljat hehe ( hade ingen sån hemma och det var inte så nödvändigt på vintern ) Fasst nu har jag gjort allt ni tipsat om, gjort ren förgarsarn och bränslekran, och porten öppnar och stänger som den ska. Men felet kvarstår.

Tänkte förklara igen lite bättre hur det blir, När jag kommer upp på det allra högsta varvet så börjar den ruska och gå bra ruska och gå bra som att den vill ena sekunden och andra så skriker den ( inte blödder ) som någon slags misständning? (kan också nämna att "IBLAND" när detta sker så börjar alla lysen att blinka).
 
nepp inte ens inoljat hehe ( hade ingen sån hemma och det var inte så nödvändigt på vintern ) Fasst nu har jag gjort allt ni tipsat om, gjort ren förgarsarn och bränslekran, och porten öppnar och stänger som den ska. Men felet kvarstår.

Tänkte förklara igen lite bättre hur det blir, När jag kommer upp på det allra högsta varvet så börjar den ruska och gå bra ruska och gå bra som att den vill ena sekunden och andra så skriker den ( inte blödder ) som någon slags misständning? (kan också nämna att "IBLAND" när detta sker så börjar alla lysen att blinka).

Han kanske spikar? Prova tanka 98 en gång och se om det slutar :tummenupp
 
Nu i förrgår så böt jag från munstycke ( 170 till 172 ) och böt tändstift och tändhatt. Med det fixat så är den grymt mycket piggare och toppar numera 137km/h men då börjar ryckningarna "igen" som jag beskrev här åvanför. och 137 är fortfarande för lite mot vad den ska göra. (gjorde 150km/h från början utan problem.)
Men nu sitter jag och ska beställa ett "175" munstycke för att se om det hjälper till det sista skriket, men jag tvivlar på att rycken försvinner ändå.
 
Om det förut gick bra med dom munstyckena du böt lär väl inte problemet ligga i att dom är för små?
 
Har du kollat läget på tändkurvan? Kanske ligger i "snällt läge"? Ska ju definitivt stå på "elakt läge" =)
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top