varvar inte!!!

Toffe10 skrev:
jo ja har sprutat me tryckluft och sköljt me vatten och de rann bra igenom så de e nog int nå fel me avgas röret...ja prövade att ta bort avgasröre men de hjälpte int och de kommer fortfarande en massa avgaser i cylen som int verkar vilja komma ut...ska de vara så eller e lite osäker så.??..:va
Om det är YPVS så har du avgasventil. Sitter i utblåset på cyllen men den kanske är för gammal för ypvs. (Yamaha Power Valve System) Men det ÄR med 94% säkerhet föggmunstyckena.
 
de låter ju precis som att att ypvsen inte öppnar vad är det för årsmodell?
ypvs kom -85 annars skulle jag satsa på ett igenklabbat avgassystem
 
Att det skulle vara något inne i motorn låter inte så troligt tycker jag.
Det som skulle kunna strula där är i så fall packboxarna på veven som skulle torkat sönder under de stillastående åren!
Men då skulle du fylla växellådan med bensin och det upptäcker du rätt snart!

Kolla att det inte är jordfel!
Ok batteri?
Laddning?
Soppan tar sig fram ordentligt?
Reedventilen?
Stiftet?
 
Nu provar du att ta bort luftfiltret!!.. prova utan..
Har inte orkat läsa hela tråden..

EDIT: ladda betteriet.. dålig gnista kan få den att inte varva .
 
Last edited:
Hur låter motorn om packboxarna e slut då??...en polare sa till mig att de kunne vara tändnings inställningen som e dålig men hur ställer man in den i så fall och hur vet man säkert att de e de??...ja har int kolla igenom elektroniken så ordentligt men var sitter jord kabeln i så fall då på RD:ena??...de va tolv volt i batteriet när ja kolla...ja tror nog att bensinen tar sig fram men ha int kolla så noga...var sitter Reedventilen??..stiftet ha ja bytt till ett nyt...de e ingen YPVS på den och de e jag säker på för de går int nå vajrar ti cylen och de står int YPVS någonstans på den och när ja kolla och kände i avgas utblåset så såg eller kände ja någon slags kant utan de var helt jämnt...de e en -83 tror ja de va, ägaren va int helt säker på de...när ja provsa ta bort luft filtret förut så hjälpte de int de blev bara ett mera bas ljud...
 
Byt till ett nytt batteri eller ladda det gammla! Har du ingen kräm där vill inte avgasportarna röra sig som de borde, där tror jag ditt problem är. Det surrar till lite när man slår på tändningen, dom öppnas en aning då.. (I allafall på Dt´n..)

Du kan kanske koppla till någon av dina andra hojarns batteri o testa? :tomten

/mvh Johan
 
men de så att ja tror fort farande att de int e nå avgas ventil på den för de int nå specielt på cylen utom en skruv, och så e den fyrkantig och vad jag förståt så dom cylarna som e fyrkantiga så har int avgas ventiler...eller e de så att alla 125cc har avgas ventiler??..ja va just och mätte volten i batteriet och de va 12 volt och lysena går igång när man sätter på tändningen så ja tror int att batteriet e taskigt...
 
ja ringde till en verkstad idag och enligt dom ska de minst va 10 bar i komprition så nu ska ja bytta kolv ringar och packningar och se om den går bra sen... :gnissla
 
Toffe10 skrev:
ja ringde till en verkstad idag och enligt dom ska de minst va 10 bar i komprition så nu ska ja bytta kolv ringar och packningar och se om den går bra sen... :gnissla


2taktare va?

isåfall så har dom inte så mycket komp. Min ligger på runt 5-6bar med ny kolv. För det är bara sista biten det bildas komp i för annars är ju portarna som släpper ut allt.
 
Toffe10 skrev:
ja ringde till en verkstad idag och enligt dom ska de minst va 10 bar i komprition så nu ska ja bytta kolv ringar och packningar och se om den går bra sen... :gnissla
10????? :lol
Jag har en hoj med MYCKET kompression och det är 7,5 det är en 2t på 250cc..
 
jaha...enligt dom så kunde va så att de e för dålig komp så att avgaserna int åker ut ordentligt ellir nåt åt det hålet...ha ju prova de mesta så varför int...int någon annan som har något förslag??..
 
Toffe10 skrev:
jaha...enligt dom så kunde va så att de e för dålig komp så att avgaserna int åker ut ordentligt ellir nåt åt det hålet...ha ju prova de mesta så varför int...int någon annan som har något förslag??..
jag har lyckats köra en hoj med fastbrända kolvringar så kom inte å säg nåt!.. :D
 
Toffe10 skrev:
okej...och hur gick den då??..
urkass komp.. man var tvungen att rulla igång den och sen för att den inte skulle slockna var man tvungen att varva över 7k.. den orkade inte så höga hastigheter.. tror 70 eller nåt.. på 3an var de jag körde.. ville inte pressa hojen mer.. den nöp för mig så fick jag igång den igen och körde hem. Nöp flera ggr på vägen hem för de va ingen olja i behållaren.. men den gick åtminstonde.
 
Yamaha RD 125 LC tillverkades mellan 1982 till 95, innan dess hette modellen RD 125 DX. LC:en var mycket moderna i sin konstruktion när den kom. Till exempel var den vattenkyld. 1985 fick den YPVS. YPVS är en förkortning på Yamaha Power Valve System och det innebär att avgasporten kan ändra storlek beroende på motorvarvtal och det ger ett bättre drag på låg- och mellanvarv.

TEKNISKA DATA

Motortyp: 1-cyl, 2-takt, vattenkyld
Cylindervolym: 123 cm³
Borr/slag: 56/50 mm
Kompression: 6.3 : 1
Startsystem: Kickstart
Förgasare: Mikuni VM26SS
Max effekt: 22 hk vid 8000 rpm

Du får fram förhållandet dvs, 6,3:1 utläses som 6,3 till ett, dvs en 6,3 gånger högre komprimering än atmosfären.
 
Last edited:
philsson skrev:
urkass komp.. man var tvungen att rulla igång den och sen för att den inte skulle slockna var man tvungen att varva över 7k.. den orkade inte så höga hastigheter.. tror 70 eller nåt.. på 3an var de jag körde.. ville inte pressa hojen mer.. den nöp för mig så fick jag igång den igen och körde hem. Nöp flera ggr på vägen hem för de va ingen olja i behållaren.. men den gick åtminstonde.

hehe...va som när min DT gick slut då...
 
jo de va Jussis ja ringde...e Ljungdahls bättre dom eller??..jo de där me YPVS vet ja nog, ja har de på DT:n så...
 
Toffe10 skrev:
jo de va Jussis ja ringde...e Ljungdahls bättre dom eller??..jo de där me YPVS vet ja nog, ja har de på DT:n så...
Nå om jussis sa 10bar och original så är det 6.3bar så borde ett samtal till Ljungdahls åtminstonde vara att föredra. Men om du har 6bar så är det ju hur bra som helst. Men nu säger jag det för 3:e och sista gången: ta upp förgasaren IGEN och den här gången skruva ur ALLA!! munstycken och rengör dom med nål och tryckluft.
Munstyckena 8.9 och 10
 
Hej toffe, du har inte någon avgasventil på din rd om det var en LC...har du kollat membranen som sitter mellan insugsröret och cylindern...? vad är det för luftfilter på den, e det orginal eller ett koniskt med krom på...prova testa utan filter...och brickan i avgassystemet ska du ta bort, annars kan du köpa ett annat avgasrör..Micron Allspeed funkar bra på RD...funkar inget av det här så far du till jussis motor så fixar han det nog vågar jag lova..!!!

MVH. Fredrik Fredlund
 
Hej igen totte, har du kollat cdi boxen om den e hel....???
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top