varvar inte!!!

kollat så topplockspackningen är hel?
jag fick in avgaser i vattnet på min hoj o då varvade den inte mkt alls o blev varm efter nån minut bara.
 
men borde de int bli någon bra komp i den då eller??..den går int varm heller längre, ja har fixat de nu...
 
Speedsoda skrev:
Helt säker på det? Jag är nämligen nästan säker på att kompen bör ligga på det dubbla, alltså ca 10-12 bar :) ....

Näe, detta är en 2 taktare, det du pratar om är dessutom kompressionsförhållandet.
 
den startar ju bra så jag tror int de e nå fel me kompen...
 
Toffe10 skrev:
jag kolla i avgas röret också lite och de va någon slag bricka med två hål igenom ska de va så??..har aldrig set något liknande förut??...

Det där är kanske en strypning du har där...vad vet jag, testa ta bort den om det går :)
 
Solid snake skrev:
Näe, detta är en 2 taktare, det du pratar om är dessutom kompressionsförhållandet.

Kompförhållandet och bar är väl ungefär samma sak? 1:12 kompressionsförhållande betyder väl att gasblandningen får 12 gånger så högt tryck i cylindern som ute i världen? Det är ju då 12 atmosfärer, och därmed ung. 12 bar? Rätta mig om jag har fel, är inte helt säker... :va
 
ja har tänkt på de...men skulle den kunna göra så att den går så här jävla kasst???...me tanke på att han hade varit upp i 150 me den före han stälde in den kan ja int fatta varför den skulle bli så här....tror int de går och ta bort utan att kapa i avgasröret...
 
ja bytte till ett helt nyt tändstift och skruvade lite på luft nålen idag och den enda skilnaden blev var att den går bättre den stånkar int lika mycket men den varvar fort farande inte mer en 3000 r/pm... :huvet
 
Ta upp förgasaren igen och skruva bort munstyckena !!!även tomgångsmunstycket!!! vissa glömmer det lätt eftersom det är väldigt litet. det blir ofta inte rent genom att man blåser med tryckluft. Nej du måste skruva bort munstyckena och blåsa ordentligt annars får du det inte rent. Låter som ett klassiskt fall av igentäppta munstycken. Sannolikeheten att det är elektroniken på en så gammal RD är som att vinna på lotto utan att ha satsa.
 
Jag slår vad om att om du plockar ur huvudmunstycket och kikar på det så är det igensatt.
Gör det och ta en nål och peta i det, det är garanterat igensatt.

EDIT: sen som vanligt....
 
Last edited:
jag har nog rensat hela fuggen flera gånger och de har int hjälpt...men de ser ut som dom e igen täpta men ja har kommit fram till att de bara nog e bensin...men vad skulle kunna täpa igen dom så där snabbt för de int tanken för ja har prövat bytta me DT:n och de hjälpte int...de verkar som om avgaserna int kommer ut som dom ska heller få cylen e fyld me avgaser efter att man har kört men de e int stop i avgas röret för de precis samma fast ja kör utan avgas rör... :va
 
Toffe10 skrev:
jag har nog rensat hela fuggen flera gånger och de har int hjälpt...men de ser ut som dom e igen täpta men ja har kommit fram till att de bara nog e bensin...men vad skulle kunna täpa igen dom så där snabbt för de int tanken för ja har prövat bytta me DT:n och de hjälpte int...de verkar som om avgaserna int kommer ut som dom ska heller få cylen e fyld me avgaser efter att man har kört men de e int stop i avgas röret för de precis samma fast ja kör utan avgas rör... :va
Ok låter som ett hopplöst fall då. Bara att skrota. Du måste nog sälja den till mig för en billig peng så behöver du inte bekymra dig. :7peta

Kan du beskriva hur du gjort när du rengjort föggen? Du säger att det "ser" igentäppt igen+ Det låter inte logiskt om du verkligen rengjort. Om hojen har stått i 8 år?! Så borde hela föggen va helt igenkläggad med benzinavlagringar (vit flensost).
 
Last edited:
sotat ut avgassystemet?

vilken färg har stiftet när du har dragit den på fullgas ett par minuter?

Kollat så att gnistan är bra?
 
Toffe10 skrev:
tjena, jag har en Yamaha RD125LC...jag köpte den i måndags och den föra ägaren hade haft den att stå stilla i 8 år och då fungerade den bra men nu så ville den inte varva ordentilligt den går bara upp till 3000 r/pm och sedan stannar den där fast man vrider på fullgas...och om man far ut och kör med den så går den varm efter en stund...vet någon vad deta kan bero på??...skulle gjärna vilja få den och fungera nu när våren kommer... :(

trist de där det kanske kärvar i gashandtaget eller så e de en en sk norge strypning dvs en 50cc cylle.
Nej men skämt skulle tro att förgasaren e igenbäckad med gammal sketen tjära placka ner den kolla även avgasventilen.
HAr ja rätt!!! Oftast eftersom ja e ett tekniskt geni
 
det e brukar vara sotigt eller oljig...förut var blev de oljigt om man gasa fult och den dog...annars e de bara sotigt...
 
ja tror int de nå avgas ventil på den e int säker men hur ser man om den har avgas ventil eller int då??...ja tyckte de va bra gnista men funderar på om de skulle vara me att den int får tillräkligt me luft att den int liksom sugger tillräkligt in me luft??...den varvar ju mer i nerförsbake heller så...
 
Prova med att sota ur avgasröret, kom på att jag hade ett liknande problem på moppetiden och då var det sot som satt i avgasröret.

Prova med att tabort avgaskröken från cylindern och se om den vill varva mer. Obs kör inte omkring utan kröken, utan prova bara lite fort.
 
jo ja har sprutat me tryckluft och sköljt me vatten och de rann bra igenom så de e nog int nå fel me avgas röret...ja prövade att ta bort avgasröre men de hjälpte int och de kommer fortfarande en massa avgaser i cylen som int verkar vilja komma ut...ska de vara så eller e lite osäker så.??..:va
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top