Varvar inte ur?!

rosena

speedskiiare
Gick med
27 Jan 2005
Hoj
diverse
Hej ! jag har en så kallad minimoto wannabe dvs 14e...
Jo, jag har trimmat lite med effektsystem reeds rocketkey osv.
Sen har jag bytt ramlager till skf... och grejen är den att känns som att vevaxeln går trögare nu, kände aldrig på den innan, men det känns för trögt.
Kan man ha gjort nåt fel när jag bytte ramlager ?
Värmde godset så dom trilla ner. Kan det bli att om dom inte trillar ner riktigt så nyper dom åt eller nåt?
Den varvar som sagt inte ur. Den går bra, med det där sista varven kommer aldrig, som dom gjorde innan.

Tacksam för alla mäjliga svar :)

Bytte du allt samtidigt, eller är det vid samband med ramlagerbytet som den inte ville varva ur riktigt efteråt?

vad hette lagret?

om det va RS1 i betäckningnen så är det ett tätat lager som har permanentsmörjning. dom rullar lite segt pga fettet å tätningen, alltså om du bara försöker snurra på det fritt inte när det är i bruk så att säga.

om det nu va ett tätat lager så antar ja att du spättade bort tätningarna före motering så dom får smörjning av motorn.

om vi utgår ifrån att din motering blev rätt så tror jag det hellre har nått att göra me bestyckning osv efter du satt på trimmet...

ett annat altenativ kan ju vara som du säger att du inte riktigt ha fått ett av lagrena i läge så det "nyper" axiellt när du dragit ihop motorn!? men det låter lite långsökt eftersom du bör ha sett att det blev fel...? :va

vad är det som får dig att tycka att veven går segt? är det när du ska dra igång den, före du moterade cylle osv, när du försöker få den å varva ut?

som sagt var tror jag det har att göra med bestyckning med tanke på att du bytt reed å pipa! :gnissla

tror inte du blir något klokare på detta... / Matte :3freak

Det är gummitätade lager. Hade med mig mitt gamla till mekonomen, han kolla på det och plocka fram ett lager som skulle vara till en vevaxel på volvo 740 och det skulle funka fint fint. (jag sa att det skulle vara ramlager till minimoto)
Men som sagt vevaxlen går trögt runt när man ska dra. Att vrida runt vev axeln går trögt.
Asså inte bra komp osv, med det går trögt hela varvet liksom, om du förstår vad jag menar. :3freak

Ska nog ut och dela motorn snart och kika lite, men vore skönt att veta lite grejer man kan titta på.
MaTtE_Å skrev:
vad hette lagret?

om det va RS1 i betäckningnen så är det ett tätat lager som har permanentsmörjning. dom rullar lite segt pga fettet å tätningen, alltså om du bara försöker snurra på det fritt inte när det är i bruk så att säga.

om det nu va ett tätat lager så antar ja att du spättade bort tätningarna före motering så dom får smörjning av motorn.

om vi utgår ifrån att din motering blev rätt så tror jag det hellre har nått att göra me bestyckning osv efter du satt på trimmet...

ett annat altenativ kan ju vara som du säger att du inte riktigt ha fått ett av lagrena i läge så det "nyper" axiellt när du dragit ihop motorn!? men det låter lite långsökt eftersom du bör ha sett att det blev fel...? :va

vad är det som får dig att tycka att veven går segt? är det när du ska dra igång den, före du moterade cylle osv, när du försöker få den å varva ut?

som sagt var tror jag det har att göra med bestyckning med tanke på att du bytt reed å pipa! :gnissla

tror inte du blir något klokare på detta... / Matte :3freak

kollade nu på förpacknigen... Det är rs1, jag sprätte inte bort några tätningar.

Tacksam för svar

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...