Varvar bra vid stillastående men hackar vid gaspådrag under körning.

Vet inte om vi frågat om luftburken är helt org dvs inte extra stort inkommande hål eller extra uppkapat hål någonstanns genom burken för de låter som typiskt sådan fel.
Rengör munstyckena mekaniskt så du är tvärsäker på all beläggning är borta dra igenom lågfartsmunstyckena med veckad koppartråd så de river bra.
Ang synka förgasarna så duger de att kolla men blotta ögat att spjällen öppnar lika mycket vid tomg de är faktiskt inte så noga. Du kan även ta en liten borr eller ståltråd och känna att spjällen är hyfsat lika öppen vid ett vist gaspådrag.
Fler tänkbara fel kan va om du fått tag i pirat nålmunstycke och trottelnålar de kan ge lite för lite soppa vs org. De låter onekligen som för lite soppa så om de går höj trottelnålarna ett snäpp.
Och om den inte blir bättre av rengöring och ev trottelnålshöjning så bestycka upp 10% i både lågfart och högfart.
 
Då jag höll på med min CB250N funderade jag på att ta bort luftburken men struntade i det efter att läst att det ska vara ett smärre helvete att få till förgasarna, var nog att bestycka för de hemsnickrade avgassystem. Dock läste jag att nån satt rör mellan förgasarna och konfiltren för att öka på vakuumet.

Kunde kanske bara värt ett test har för mig att dom använde två pvc-rör som gick i varandra och på så sätt enkelt kunde ändra länden genom att skjuta in och ut rören i varandra för att testa ut rätt längd på det hela. Detta är inget jag testat själv men låter ut logiskt med "trattar" för att öka på vakuumet som lyfter trottlarna.

Blev nog fel hade för mig att hojen saknade original luftburk men jag postade i fel tråd.
 
När jag körde förgasarna i ultraljudstvätten så la jag inte i munstyckena då de såg rena ut. Får plocka isär dom och köra även alla munstycken i tvätten. Det gjorde stor skillnad på förgasarhusen och borde funka bra även för munstyckena. Det är bara två munstycken jag varit tvungen att byta ut. Får försöka få tag i originalmunstycken istället för dessa två, men det är rätt svårt att hitta dessa om man inte letar på e-bay.
 
När jag körde förgasarna i ultraljudstvätten så la jag inte i munstyckena då de såg rena ut. Får plocka isär dom och köra även alla munstycken i tvätten. Det gjorde stor skillnad på förgasarhusen och borde funka bra även för munstyckena. Det är bara två munstycken jag varit tvungen att byta ut. Får försöka få tag i originalmunstycken istället för dessa två, men det är rätt svårt att hitta dessa om man inte letar på e-bay.

Bör väl vara standard munstycken i förgasarna? Kolla med bra i gasen om du ska köpa munstycken, maila ocj beskriv dina problen så är troligt att Christer kan ge dig bra tips på bestyckning efter dina förutsättningarna.
 
När jag körde förgasarna i ultraljudstvätten så la jag inte i munstyckena då de såg rena ut. Får plocka isär dom och köra även alla munstycken i tvätten. Det gjorde stor skillnad på förgasarhusen och borde funka bra även för munstyckena. Det är bara två munstycken jag varit tvungen att byta ut. Får försöka få tag i originalmunstycken istället för dessa två, men det är rätt svårt att hitta dessa om man inte letar på e-bay.

Ultraljudstvätt duger inte man måste dra igenom munstyckena med ståltråd eller veckad koppartråd. Piratmunstyckena måste kollas upp så de är lika stora som org munstyckena de är aldrig samma storlek fast de står samma rätt siffror på dem. Braigasen kan kolla och justera storleken såvida piratarna är mindre.
 
Statusuppdatering på kawasakin

Har plockat isär förgasarna helt och rengjort allt en gång till. Allt såg bra ut förutom flagor i en av flottörkopparna. Alla munstycken såg bra ut. Kollade även igenom insugsgummin och luftburk. Hittade en större spricka bak i burken som jag lagade.
Har satt ihop allt och prövat hojen ikväll för att hinna köra innan det börjar snöa. Resultatet var väldigt bra. Varvar nästan helt perfekt genom hela registret. Inte så att den går upp på bakhjulet men nästan.
Tror att det var en kombination av luftläckage och flagorna. Nu är det bara finjustering av bränsleskruvarna tror jag.

Har en ny fråga till er kloka i detta forum. Var hittar jag schims för att justera ventilspelet?
 
Var hittar jag schims för att justera ventilspelet?

Är du tjenis med lokala MC-mecken, be att få låna deras låda mot betalning. Annars lär du mäta upp individuellt vilka shims du ska ha och sen köpa lösa shims, antingen från lokala handlaren eller ebay. Du kommer att finna att dina befintliga shims kan omplaceras så att du kanske bara behöver byta ett eller ett par.

https://www.ebay.co.uk/itm/29mm-Shi...ms-2-00-3-10-Kawasaki-Yamaha-BMW/401783158275
 
Last edited:
Statusuppdatering på kawasakin

Har en ny fråga till er kloka i detta forum. Var hittar jag schims för att justera ventilspelet?

Kul att du fått den att gå!
Återkom med vilka storlekar du behöver. Jag har en komplett motor från -80 med åtta shims i. Kan även ha ett par till efter en justering. Jag kan kolla vad jag har om du återkommer alltså.
 
Toppen! Jag ska ta in den i varmgarage under november och justera ventilerna. Jag hör av mig när jag mätt upp spelen.
 
Inspirerande läsning, de flesta (inklusive mig själv) brukar ge upp efter att ha rengjort förgasarna och bytt diverse saker. Till slut säljer man av hojen eller så hamnar den längst bak i garaget i vänta på bättre tider. Det avgörande problemet i ditt fall var alltså sprickan i luftburken?
 
Håller med om att det kan vara lätt att tappa orken med en renovering. I det här fallet har jag haft hojen sedan den var ny, även om den stått sen slutet av åttiotalet så jag har gett mig den på att den ska funka till slut.
Sprickan släppte in mycket luft så jag tror att det har varit huvudorsaken. Kraften som fortfarande saknas kommer nog av att bränsleskruvarna behöver justeras lite. Får jag inte den att gå bra efter justeringen ska jag ta loss alla insugningsgummin och sätta tätningsmedel bakom dom. Sen får jag fundera på nästa steg om det fortfarande saknas lite kraft i motorn.
Tyvärr har det börjat snö lite så det blir inte så många fler tillfällen till provkörning i höst.
 
Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back
Top