marcusnilsson
Ny medlem
Jag skulle prova med ett annat styrdon om den klipper så klockrent som om det vore varvstoppet.
men samtidigt så är de som den dör av som typ att den inte får bensin... den står inte och tuggar på 8000
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Jag skulle prova med ett annat styrdon om den klipper så klockrent som om det vore varvstoppet.
men samtidigt så är de som den dör av som typ att den inte får bensin... den står inte och tuggar på 8000
Isåfall så kan det ju vara soppen som försvinner, kommer det oavsett last och vxl på exakt samma varv, är det inte mycket som kan göra det felet.Finns TPS på en såndär rackare?
Min gixxxXXXer stanna på dryga 7500varv när den hade osynchat sig, och det gjorde han 2 ggr förra sommarn.
Det är väl insprutning på den där, ellerIsåfall så kan det ju vara soppen som försvinner, kommer det oavsett last och vxl på exakt samma varv, är det inte mycket som kan göra det felet.
TPS = Throttle Positioning Sensor, känner av hur många grader gasspjällen har öppnats, fritt översatt, hur mycket du gasar. Det använder ECU'n för att styra tändning och soppamatning.de vet jag inte ens vad det är...
TPS = Throttle Positioning Sensor, känner av hur många grader gasspjällen har öppnats, fritt översatt, hur mycket du gasar. Det använder ECU'n för att styra tändning och soppamatning.
Den sitter i ändan på inspruts/förgasarbryggan (osäker på vad din hoj har), på samma axel som spjällen sitter på, mest troligt motsatt sida som vajrarna sitter på.okejokej, hur kollar man den då?
och hur kollar jag om jag ens har en?
tack för alla svar,
jag ska lämna in den på honda på måndag om ingen vänlig själ i göteborg är sugen på slänga ett getöga på den... betalar hellre en hojåkare är pengasugna hondaarbetare
Ett trasigt batteri kan bli kortslutet internt, så att all kräm som generatorn ger sugs upp av batteriet, dvs blir spänningen för låg i elsystemet och då börjar vissa saker funka dåligt. Tändningen är en typisk sådan, sänker man inspänningen bara nån volt så får man mycket sämre gnista vilket gör att förbränningen blir dålig och då orkar inte motorn varva med belastning. Soppapumpen kanske inte orkar ge rätt tryck heller om man har sprut.Det här med batteriet skulle jag vilja ha en utförlig beskrivning av orsak och verkan på.
okejokej, hur kollar man den då?
och hur kollar jag om jag ens har en?
tack för alla svar,
jag ska lämna in den på honda på måndag om ingen vänlig själ i göteborg är sugen på slänga ett getöga på den... betalar hellre en hojåkare är pengasugna hondaarbetare
Ett trasigt batteri kan bli kortslutet internt, så att all kräm som generatorn ger sugs upp av batteriet, dvs blir spänningen för låg i elsystemet och då börjar vissa saker funka dåligt. Tändningen är en typisk sådan, sänker man inspänningen bara nån volt så får man mycket sämre gnista vilket gör att förbränningen blir dålig och då orkar inte motorn varva med belastning. Soppapumpen kanske inte orkar ge rätt tryck heller om man har sprut.
Den sitter i ändan på inspruts/förgasarbryggan (osäker på vad din hoj har), på samma axel som spjällen sitter på, mest troligt motsatt sida som vajrarna sitter på.
Hur man kollar just din vet jag inte, men det borde google ha svar på, eller om du hittar en verkstadshandbok till den. Normalt sett brukar den ge ett visst motstånd när spjällen är stängda och ett annat när spjällen är öppna, ofta inget motstånd alls. Så det är ju en bra start, att mäta den. Även om du inte har rätt siffror så är det ju bra att se att du får olika värden beroende på hur mycket du gasar. OBS, vrid på rullen när du mäter, tryck INTE på spjällen!
Sen ska den ju justeras in rätt också, och det vet nog google också hur man gör![]()
Gjordes det något överhuvudtaget med hojen mellan att den fungerade och som den är nu?
Vänta här nu, du har bytt gasvajer, och efter det går det inte att gasa fullt! Har du kollat så att du verkligen kan vrida upp spjällen max, så att den nya vajern inte är för kort, eller feljusterad?okejokej, ska försöka titta på de =)
Bytte gaswire är de enda..
sen har den stått hela vintern och innan den ställdes av för vintern funkade den som den skulle, sedan har den bara startats lite då och då men då har ja inte varvat nånting..
sedan så bytte jag gaswire innan de va riktigt dax för att köra så efter bytet så starta jag bara och kolla så gashandtaget rullade tillbaka som den skulle för de va anledningen till bytet.
sen tog de ett tag innan jag körde och märkte det.
så jag antar att de är wirebytet som spöka till det så det inte är nått medans den har stått över vintern
okejokej, ska försöka titta på de =)
Bytte gaswire är de enda..
sen har den stått hela vintern och innan den ställdes av för vintern funkade den som den skulle, sedan har den bara startats lite då och då men då har ja inte varvat nånting..
sedan så bytte jag gaswire innan de va riktigt dax för att köra så efter bytet så starta jag bara och kolla så gashandtaget rullade tillbaka som den skulle för de va anledningen till bytet.
sen tog de ett tag innan jag körde och märkte det.
så jag antar att de är wirebytet som spöka till det så det inte är nått medans den har stått över vintern
Den där frågeställningen som Skäggo nämner är klart underskattad, och lätt att man glömmer av. Klassiskt att man tror att ett fel är mer komplicerat än det verkligen är. Kolla du gasvajern
/U
Jag skulle nog återgå till proceduren kring vajerbytet
Rätt mycke meck att byta vajer på dessa , du lär ju ha demonterat luftburk och ett gäng
slangar och kontakter
Kommer inte ihåg i detalj hur det ser ut men ibland finns vacumslangar som reglerar luftintaget i luftburken
Hursom så lär du skruva ner prylarna igen och kolla allt
Vänta här nu, du har bytt gasvajer, och efter det går det inte att gasa fullt! Har du kollat så att du verkligen kan vrida upp spjällen max, så att den nya vajern inte är för kort, eller feljusterad?
Nja , När dom står fullt så ser man nog det efter fullt så stänger dom igen så att säga
Om det hade varit möjligt ( sitter stopp) så dom kan bara gå till fullt läge
|
|
Stabilt läge på Gotland Ring!
Den trista dispyten om ägan... |
|
|
Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX
Ducati lanserar serviceinte... |
|
|
Oro för batteriet