Varvar bara 8000varv

marcusnilsson

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2010
Hoj
cbr 600rr -03
tjena!
min cbr 600rr -03 varvar bara ca 8000 efter vintern.. kan de ha att göra med att jag inte har bytt bensin sen ja körde sist?

Tog första turen själv idag och då gick hojen som en kratta första 500 metrarna. Efter en tank med fräsch bensin så var det bara att gasa. :)

Knappast troligt att bensin blir dålig på några månader

batteriet är nytt, men jämförde med gamla nu, nya är 12v 8ah och de gamla är 12v 9ah, kan de vara att de är 1ah mindre på de nya som gör att de inte orkar?

Nytt biltema? Läst om vissa som fått dåliga batterier från hyllan. Mät spänningen på batteriet för att dubbelkolla.

batteriet är nytt, men jämförde med gamla nu, nya är 12v 8ah och de gamla är 12v 9ah, kan de vara att de är 1ah mindre på de nya som gör att de inte orkar?
Nej, det har absolut ingenting med saken att göra. Antalet amperetimmar, Ah, talar bara om hur många timmar du kan dra 1A ur batteriet innan det är tomt. Eftersom du bara har batteriet för att starta hojen, sen levererar ju generatorn ström, är egentligen storleken ganska betydelselös. Det är i så fall troligare att du har problem med generatorn, att den inte orkar leverera tillräckligt hög spänning så att du får tillräckligt stark gnista så att motorn orkar varva.

Kan du varva motorn högre än 8k varv när du står still med kopplingen intryckt, eller är det bara vid belastning?

Alla batterier står och laddar ur sig på hyllan hos handlaren. Så det första när man fått hem batteriet är att sätta det på laddning med (för MC-batterier) en laddare som ger högst 1 A. T.ex.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Batteriladdare-612-V/
Batteriet är fulladdat när det med svag laddström (högst 1A) har en spänning under laddning på 14,4V
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Ovrigt/Digital-multimeter/

Det är inte kul ha hojen stående med nästan tom tank under vintern pga kondensen (vatten) som kan bildas i tanken. Efterson vatten är tyngre (har högre täthet) än bensin så det vattnet som först går ur tanken när man startar upp på våren och ner i förgasarna och lägger sig i flottörhusen. Eftersom vatten är tyngre än bensin så stänger det flöttörnålen för tidigt. Man kan alltså vara tvungen att tömma skiten (vattnet) ur flottörhusen. För att undvika sånt här fanns det förr sprit att hälla i tanken (på bilar) eftersom sprit blandar sig med både vatten och bensin. Det är därför inte troligt du har nått vatten kvar i tanken för då skulle inte hojen starta alls. Den får ju trots allt bensin. Teoretiskt skulle det kanske gå att blanda i t.ex 2liter E85 till 10 liter bensin i tanken och kanske lösa problemt på en tanks körning. Men tål bensinslangar med mera så mycket sprit????? Det säkraste är alltså förgasarrengöring.

nja ja får inte upp den i över 8000 på när ja varvar på tomgången, men den låter rapp upp till 8000..
ja de är biltema batteri men har haft dom förut och alltid funkat..
kan generatorn bara blivit dålig så över vintern då? för innan ja ställde in den har jag inte haft några bekymmer.. iof så kanske ja tycker att batteriet har laddats upp dåligt under körning så kanske de kan vara nått med generatorn..

jag har väll insprutning på den så nån förgasarrengöring kan de inte vara

Det är inte kul ha hojen stående med nästan tom tank under vintern pga kondensen (vatten) som kan bildas i tanken.

För att det ska bildas kondens krävs snabba och stora temperaturskillnader. Om hojen står varmt, alt. i kallgarage (men utan att startas) så är mängden kondens som bildas nästan obefintlig. Den allmänna uppfattningen på SH verkar vara att så fort tanken inte är full och stått en vecka så är den minst 1dl vatten i den..

nja ja får inte upp den i över 8000 på när ja varvar på tomgången, men den låter rapp upp till 8000..
ja de är biltema batteri men har haft dom förut och alltid funkat..
kan generatorn bara blivit dålig så över vintern då? för innan ja ställde in den har jag inte haft några bekymmer.. iof så kanske ja tycker att batteriet har laddats upp dåligt under körning så kanske de kan vara nått med generatorn..

jag har väll insprutning på den så nån förgasarrengöring kan de inte vara

Det är inte så att den lägger sig på exakt samma varvtal oavsett växel och last?

Tog första turen själv idag och då gick hojen som en kratta första 500 metrarna. Efter en tank med fräsch bensin så var det bara att gasa. :)

Min gick som en kratta med den första kilometern och jag hade hällt i ny soppa för den var tömd.

De verkar bli lite vårtrötta :D

Det enklaste är väl att ta ut den i det vackra vädret och kör några mil. Så kanske det löser sig!

Nyheter
Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!