Varva kall motor till övervarvningsskyddet, skador?

mkillen

Steven Segal MC
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Yamaha FZ6-N S2 -07
...och dessutom på en motor som är under inkörning.

Är skador en garanti? Vad är det som pajjar & vilka följder?

Vad säger motorproffsen?

Är inget motorproffs!

Men under inkörningen så är alla delar inte inslitna så att friktion i motorn är högre och därav slitaget.

Du förkortar livslängen på motorn, men hur mkt vågar jag inte utala mig om.
Om du har otur så kan ju något lager gå sönder med.

Är inget motorproffs!

Men under inkörningen så är alla delar inte inslitna så att friktion i motorn är högre och därav slitaget.

Du förkortar livslängen på motorn, men hur mkt vågar jag inte utala mig om.
Om du har otur så kan ju något lager gå sönder med.

Instämmer med föregående talare och är heller inget "proffs" men lägger till lite fler förklaringar.

Att maxvarva en kall motor (beroende på hur kall den nu var) kan leda till att oljan ej riktigt når ut till alla smörjställen pga att den är för trögfluten för att flöda genom oljefiltret nog snabbt, vissa (de flesta) oljefilter har även en övertrycksventil som låter oljan passera förbi filtret(eller så är denna ventil inbyggd i motorn) orenad och under inkörningen lossnar den rätt mycket metall partiklar och dessa vill man inte skall pumpas ut till lagren:näsblod Nu tror jag inte att just detta leder till ett haveri för att man varvat någon enstaka gång.

Vad som däremot är riktigt dåligt för kolvarna är att maxvarva när de är kalla och därför inte har expanderat så kolvspelet är rätt, maxvarvning i detta läge orsakar accelererat slitage, hur mycket är svårt att säga men livslängden förkortas och samma sak gäller här att en enstaka gång troligen inte har någon större betydelse.

Generellt är det MYCKET dumt att maxvarva en kall motor

vissa (de flesta) oljefilter har även en övertrycksventil som låter oljan passera förbi filtret(eller så är denna ventil inbyggd i motorn) orenad och under inkörningen lossnar den rätt mycket metall partiklar och dessa vill man inte skall pumpas ut till lagren

Det heter "bypas". kanske skall vara med två "s". Man resonerar som så att det är bättre med förorenad olja än ingen olja om filtret skulle vara igensatt. Vet inte om detta förekommer på bil/MC motorer/filter.

Däremot är det inte skadligt att "köra in" en motor hårt, enligt följande..
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

Observera dock.. "Warm the engine up completely !!"

Och varför göra som alla tillverkare av motorcykelmotorer rekommenderar när nån kille i USA som har lite HTML-skillz, allra helst när det kommer röd och grön text, vet bättre?!

När det är sagt, så körs många motorer i våra fyrhjuliga vänner in på ett liknande sätt. Men det kan ju även tolkas att motorer helt enkelt har mindre toleranser nu än för 20 år sedan.

problemet är väl mest att kolvarna expanderar snabbare än cylindrarna pga friktionen, men hur mycket skada det gör är svårt att säga. Oljan tror jag dock når ut ganska direkt.

Last edited:
ok, tack för svaren. Lite nojjig....omdömet rann ut lika snabbt som spriten rann in på Lelleträffen...och av nån jävla anledning skulle man starta motorn o varva/burna i gräset då.... (körde ej runt!)

fick för mig att den lät annorlunda från motorn när man kom hem, men kan ju som sagt vara nojja. Yamaha(skramlaha) e ju bra grejjer, borde ju inte va nån fara!

Och varför göra som alla tillverkare av motorcykelmotorer rekommenderar när nån kille i USA som har lite HTML-skillz, allra helst när det kommer röd och grön text, vet bättre?!

Många duktiga/folk som vet vad dom pratar om förespråkar inkörning på det viset.

Brukar snarare sitta en övertrycksventil innan filtret.
Ju mer motstånd i filtret, ju mindre tryck till motorn.
Värt att tänka på.
Oljefilterbyte enligt rekomendationer, danke.
Såväl kolvar som lager behöver komma upp i arbetstemperatur för att spelen skall stämma.
Tokvarvning med kall motor kan ge sönderslagna kolvar (akut) eller blåanlöpning av glidlagrade delar.
På vad sätt låter den annorlunda?

Kullagren må väl hända klarar sig bättre vid sådan misshandel .Men glidlagren går ju åt hellv ...dom har ju tokfel spel kall ,i kolvbult och vevstakslager, ,och kolvarna som sagt!! Smidda kolvar är det värst för, dom har offtast mer spel kall än org gjutena kolvar:gnissla Do NOT:näsblod

Kullagren må väl hända klarar sig bättre vid sådan misshandel .Men glidlagren går ju åt hellv ...dom har ju tokfel spel kall ,i kolvbult och vevstakslager, ,och kolvarna som sagt!! Smidda kolvar är det värst för, dom har offtast mer spel kall än org gjutena kolvar:gnissla Do NOT:näsblod
Du som har koll. Hur lång tid tar det för en xr att nå "gasa satan temperatur"?

Att "tokvarva" en kall motor är knappast vettigt, inkörd eller ej.. Vem kommer på något så dumt!?

Däremot är det inte skadligt att "köra in" en motor hårt, enligt följande..
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

Observera dock.. "Warm the engine up completely !!"

motomans inkörningstipps har jag kört i 15 års tid nu och kan bara konstatera att varena ord han säger och visar är sant!! Alla motorer jag repar körs in som han säger och dom motorerna blir nästan inget sot i vare sig topp eller kolvtopp + att dom drar deffenitivt ingen olja och går stenbra:tummenupp

Därimot hans portningstipps fungerar inte riktigt i alla typer av motorer/toppar.

Oljepumpen i en motor har en tryckbegränsningsventil för att upprätthålla rätt tryck på oljan "oberoende" av varvtal. Filtret har en bypassventil för att man inte skall trycka ut filtermaterial och all skit som samlats i filtret innan det blev stopp

Du som har koll. Hur lång tid tar det för en xr att nå "gasa satan temperatur"?

:D Jo det tar ju en lång stund säkert minst 5-10min!! (gäller alla motorer) jo man ska ju inte låta dom stå på tomgång ett skit, bara starta och genast åka iväg lungt ju saktigare man kör dessto fortare går tempen upp typ stadskörning. Du kan själv kolla ungefär hur lång tid det tar genom att stanna efter ett tag och lägga handen på oljefilterlocket, när du har runt 50grader där kan du vrida rullen stummt:yoparty

Eller så gör som jag,,Digitalisk stektermometer nerborrad genom oljestickan ..när den visar 70gr då slår jag på fullt .Normal temp vid grusåka på en standard xr650 är 85gr med stektermo:D

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT