Varva då satans kräk! Varva!

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Innan skiten skar drog den fint upp till 11000 varv (och mer än det)
Nu med ny honadcylinder och ny kolv varvar den inte ett skit över 9000 det är tvär stopp i världshistoriens största nedförsbacke kom den upp i 10 000 varv på fyran...

Den är ostrypt men går sämmre än körskolans strypta.

Det surar om avgasports motorn när man slår på tändingen så jag tycker inte det borde va det? Ska plocka av avgasröret och titta men jag tvivlar på att det är det. Går det att kolla om dom går upp utan att starta motorn eller måste jag riskera min hörsel?

Vill inte lägga pengar på den då jag funderar på att byta eftersom jag hatar den från botten av mitt hjärta för allt skit den stält till med.
 
prulle skrev:
2213092 Innan skiten skar drog den fint upp till 11000 varv (och mer än det)
Nu med ny honadcylinder och ny kolv varvar den inte ett skit över 9000 det är tvär stopp i världshistoriens största nedförsbacke kom den upp i 10 000 varv på fyran...

Den är ostrypt men går sämmre än körskolans strypta.

Det surar om avgasports motorn när man slår på tändingen så jag tycker inte det borde va det? Ska plocka av avgasröret och titta men jag tvivlar på att det är det. Går det att kolla om dom går upp utan att starta motorn eller måste jag riskera min hörsel?

Vill inte lägga pengar på den då jag funderar på att byta eftersom jag hatar den från botten av mitt hjärta för allt skit den stält till med.


Vänt kolven rätt? :tomten
 
flexbert skrev:
2213094 Vänt kolven rätt? :tomten
Kollade det ca 30 gånger innan jag satte ditt den. så länge INTE o ska va mot insuget och in mot utblåset så är det rätt. Det är inte de att den är klen (jo men inte bara det) Den känns så groteskt varv strypt. Inga problem att följa hastigheten på 90 väg då det är typ max farten.. Funderar på att sälja den som strypt :D
 
prulle skrev:
2213106 Kollade det ca 30 gånger innan jag satte ditt den. så länge INTE o ska va mot insuget och in mot utblåset så är det rätt. Det är inte de att den är klen (jo men inte bara det) Den känns så groteskt varv strypt. Inga problem att följa hastigheten på 90 väg då det är typ max farten.. Funderar på att sälja den som strypt :D
Men om den går i 90 på 90 väg så är det ju perfekt, för du kör väll inte för fort på vägen? :hihi
 
Last edited:
Lundgren skrev:
2213110 Men om den går i 90 på 90 väg så är det ju perfekt, för du kör väll inte för fort på vägen? :hihi
När jag försökte varva ur 4:an va jag uppe i 110 på 90 väg :ahh :hihi

(Eller 95 på 70 väg med körskolan :rofl) Båda vägaran hade roller & co kört 200++ på


Men har ni något mer tips på vad det kan va? sen undrar jag hur mycket cdi strypningen gör?
 
prulle skrev:
2213123 När jag försökte varva ur 4:an va jag uppe i 110 på 90 väg :ahh :hihi

(Eller 95 på 70 väg med körskolan :rofl) Båda vägaran hade roller & co kört 200++ på


Men har ni något mer tips på vad det kan va? sen undrar jag hur mycket cdi strypningen gör?

cdin kan väl inte bara börja strypa sådär? Såg den andra kolven likadan ut som en nya? Alltså lika stora fönster tex? Kolla om avgasporten öppnar riktigt. kan ju ha blivit något knas där.
 
Nej de va inte så jag mennade har bara konstaterat att sen inte är avstrypt.

flexbert skrev:
2213148 cdin kan väl inte bara börja strypa sådär? Såg den andra kolven likadan ut som en nya? Alltså lika stora fönster tex? Kolla om avgasporten öppnar riktigt. kan ju ha blivit något knas där.
Kolven va identisk. Mjo ska kolla avgasprotarna.
 
sluta va dum mot prulle han har haft det svårt me denna oturs-besatta crm... :3freak

har du äns kört in den? kanske har små-nypigt lite redan nu?
 
Har nyss bytt kolven i min, men har inte hunnit kört något än p.g.a att jag inte har någon avgaspackning men jag vet hur det ska se ut.

1. Har du kört in kolven ordentligt?
2. Har du fått dit kolvringar och packningar så du har bra komp? (Kolvringarna ska inte förväxlas med varandra, den övre och nedre är olika samt finns en märkning för vad som ska vara uppåt)
3. Kolla så att avgasportarna öppnar som dom ska. (Jag har sprängskiss och anvisningar om hur du gör liggandes på datorn ifall du vill ha.)
4. Är osäker på den punkten men tydligen ska inte CRM's cylindrar honas på grund av att det är nicasilbehandlade, har du sett till att cylindern är som den ska?
 
Last edited:
på en del honda maskiner ska faktis pilen på kolven vara bakåt, alltså mot insug. tror jag vände kolven fel på en polares mt5:a för 100 år sen.
 
Brolin skrev:
2217364 på en del honda maskiner ska faktis pilen på kolven vara bakåt, alltså mot insug. tror jag vände kolven fel på en polares mt5:a för 100 år sen.
Hur gammal är du :skrämd :hihi
 
ett bra sätt är att kolla är att. stoppet till kolvringarna. den som gör att den inte går att snurra mera :) . dom piggarna ska vara mot insug. annars trycks kolvringarna ut ur utblåset lite lätt. förstår ni min fina förklaring
MVH Tomas
 
2hjul skrev:
2218104 ett bra sätt är att kolla är att. stoppet till kolvringarna. den som gör att den inte går att snurra mera :) . dom piggarna ska vara mot insug. annars trycks kolvringarna ut ur utblåset lite lätt. förstår ni min fina förklaring
MVH Tomas
Okej att kolvringarna är identiska så jag kan ha satt dom i fel ordning. Avgasporten har jag inte kontrolerat än. Cylindern går att hona då nicasilet är tillräkligt tjockt (honing=0,1 mm högst) den är körd ca 7 mil men vafan det ska inte vara tvärstopp vid 9000 ändå.

Ja vill inte skruva med det nu då jag har uppkörning snart. Så jag kollar sen men tack för alla tipps.
 
låter exakt som avgasporten inte öppnar.

Orsaker:

1: Vajern vid avgasportsmotorn har gått av.
2: Vajern kan ha hoppat ut ur fästet i RC - Valvet.

Öppna o kolla innan du gör något annat. Vajern kostar 100:- spänn.

----------------------------------------

*Kolvringarna kan inte sättas fel. pga de fjädrar inte och tätar kolven. vilket på följer att du inte får på cylinder över kolven. (Så var det på min hoj iaf)
men du värkar ju kunna köra med hojen och satt på cylindern så kolvringarna värkar ju vara rätt placerade. du har inte glömt en liten packning som ska ligga innan för kolvringen? vet inte vad den har för funktion men.....

* Pilen på kolven ska peka mot utblåset inte in mot insuget.

* Jag kan säga till 99.9% att det ÄR avgasporten som inte öppnar
 
Last edited:
Kronen skrev:
2218643 låter exakt som avgasporten inte öppnar.

Orsaker:

1: Vajern vid avgasportsmotorn har gått av.
2: Vajern kan ha hoppat ut ur fästet i RC - Valvet.

Öppna o kolla innan du gör något annat. Vajern kostar 100:- spänn.

----------------------------------------

*Kolvringarna kan inte sättas fel. pga de fjädrar inte och tätar kolven. vilket på följer att du inte får på cylinder över kolven. (Så var det på min hoj iaf)
men du värkar ju kunna köra med hojen och satt på cylindern så kolvringarna värkar ju vara rätt placerade. du har inte glömt en liten packning som ska ligga innan för kolvringen? vet inte vad den har för funktion men.....

* Pilen på kolven ska peka mot utblåset inte in mot insuget.

* Jag kan säga till 99.9% att det ÄR avgasporten som inte öppnar

Eftersom ni verkar hemma på detta med avgasportar, så kanske ni kan hjälpa mig med min DT125R -90. Den har YPVS (variabel avgasport) och enligt Yamaha-center så är denna strypt så att den ej öppnar helt vid höga varv.
Men hur fan kollar jag detta utan att plocka av kröken å titta upp i utblåset på fullgas (risk för ögon å öronskador...)

Om den nu ej öppnar helt på höga varv, hur justerar jag då den till att göra detta? Har kollat otaliga sidor på tyska å engelska (min engelska är bra), men hittar inte hur jag justerar den. Räcker det med att spänna/lossa vajrarna till YPVS:en?
 
lazlo09 skrev:
2219048
Men hur fan kollar jag detta utan att plocka av kröken å titta upp i utblåset på fullgas (risk för ögon å öronskador...)

Om du jordar minuskabeln till avgasporten själv så ska den väl öppna?
 
har faktiskt ingen aning. kan bara om avgasportssystemet på CRMen. SRY :pannkyss



Edit: Lämnade in de nya kåporna på lackering idag. han skulle ha 1000: för 3 stycken. men det slutade med en 500:-ing :hihi
 
Kronen skrev:
2218643 låter exakt som avgasporten inte öppnar.

Orsaker:

1: Vajern vid avgasportsmotorn har gått av.
2: Vajern kan ha hoppat ut ur fästet i RC - Valvet.

Öppna o kolla innan du gör något annat. Vajern kostar 100:- spänn.

----------------------------------------

*Kolvringarna kan inte sättas fel. pga de fjädrar inte och tätar kolven. vilket på följer att du inte får på cylinder över kolven. (Så var det på min hoj iaf)
men du värkar ju kunna köra med hojen och satt på cylindern så kolvringarna värkar ju vara rätt placerade. du har inte glömt en liten packning som ska ligga innan för kolvringen? vet inte vad den har för funktion men.....

* Pilen på kolven ska peka mot utblåset inte in mot insuget.

* Jag kan säga till 99.9% att det ÄR avgasporten som inte öppnar
Tack de va avgasporten min kära far va ju tvungen att sätta ihop den föra gången och då satte han wirar och brikan fel så jag satta allt rätt sen gick den som den ska igen förutom att den är klen på 5:an 6:an så jag ska kolla att den verkligen öppnar fullt.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top